oskmar

Alla inlägg den 21 maj 2020

Av Elsa Mårtenzon - 21 maj 2020 17:25

 

Perfekt väder i kväll, men mindre perfekt bild, jag blev bländad av solen och kunde inte sikta rätt men den får duga ändå...

 

 

I dag har det varit en helt underbar dag vädermässigt, den bästa hittills!

Solsken från en klarblå himmel och en alldeles spegelblank sjö. Hoppas på många såna dagar nu framöver, vi har ju fått vänta länge nu.

Det har varit så varmt för första gången i vår så jag har kunnat vara ute i en t-chirt utan att frysa.

Just nu är det 13,5 grader i skuggan och sjön är fortfarande som en spegel och inte ett moln på himlen. Perfekt!

 

Jag har faktiskt gjort rätt för saltet i gröten idag och lite till. Jag har krattat i flera timmar, mycket lämpligt väder för den sysslan i dag.

Det var mindre lämpligt för fönsterputsning, det går inte att göra det i solsken, de som har provat har nog gjort den upptäckten.

Jag flyttar den sysslan tills molnen återkommer.

 

I dag efter att jag kommit in satte jag mig vid datorn och läste en del inlägg medan jag vilade efter krattandet.

Bland annat läste jag ett inlägg av, som det stod, världens främsta skatteparadis-expert, Torsten Fensby, inlägget i Svenska Dagbladet Näringsliv. 

Han pekar ut Storbrittanien och Sverige  som de länder som skatteparadisindustrin har störst fäste.

Han vänder sig emot att man låter en svensk elit tömma delar av den svenska statskassan på pengar.

Svenska statskassan fungerar som en bankomat för de som kan spelreglerna, säger han.

Ja, så är det säkert och här är det en som vågar säga det högt och som är expert på området.

Det vi annars får höra är, att de bor i ett land med världens högsta skatter och hur åt fanders det är för dem. Mer vill ha mer och F-n vill ha fler.

Nu tycker man att de borde upptäcka hur bra det är att bo i ett land som inte är bankrutt när det kommer en kris, som den som vi nu är inne i.

De som nu känner sig som en elit borde inse att skatt måste betalas efter förmåga, för att finnas till hands när vi drabbas som vi nu gör.

Det finns ett antal länder som började den här krisen med tomma skattkistor och jättehöga utlandslån. 

Om inte eliten sysslade allt vad de orkar med "skattesmitning" skulle  det varit ännu mera i statens skattekista och det skulle finnas ännu flera miljarder som de kunde hämta hem nu i kristiden, det har de ju ingenting emot.

 

Dagens namn är: Konstantin och Conny, grattis till er som heter så!

 

I Bellvik har det funnits en Elias Konstantin Rönnberg, född 1835 i Nybäcken.

Han var mammas morfar, de fick 17 barn han och Christina Erika, född 1835 i Bellvik.

Men trots att hon födde 17 barn levde hon 18 år längre än gubben sin, endera var  han vekare eller var hon starkare. Jag tror på det senare, hon var ju kvinna.

 

Ha en fin fortsättning på "flygardagen", vi ses och hej då!

Presentation

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards