oskmar

Alla inlägg den 22 maj 2020

Av Elsa Mårtenzon - 22 maj 2020 17:21

 

Ja, det kommer att bli mycket bilder på Bellvikssjön här framöver, särskilt när den är så här lugn och fin.

 

 

Det har varit sol från en klarblå himmel i dag också, två dagar i rad!

Men i dag har det varit friska vindar, vita vågor på sjön ibland. Vinden har kommit från sydost och därmed en varmare variant än när den kommer från norr.

Just nu är det 16 grader varmt i skuggan och fortfarande rätt blåsigt. Inte ett moln på himlen så långt ögat ser, än så länge. Men i morron kommer de.

 

Jag har jobbat ute flera timmar i dag också och det börjar märkas nu, det är på tiden verkligen, det blev sent i år.

I morron befarar jag att det inte går att fortsätta ute, vädret på TV: n spår regn för morgondagen, tyvärr.

 

Den 22 maj 1909 föddes min mor på den här gården och man kan lugnt påstå att det var en helt annan värld än i dag, på många vis.

Den våren 1909 var tydligen en riktigt kall vår, en av mammas systrar berättade för mig att morfar hade kört häst på sjön till Rörström när han hämtade barnmorskan.

Den 22 maj i år är sjön öppen, men så sent som den 19 maj gick den upp, så liiite kall vår har det varit i år också, men inte som då.

 

Standarden var nog också en helt annan då, tekniskt sett var det nog på noll på den tiden och pengars värde hade de inte så noga koll på heller.

Åtminstone märktes det när de i slutet på 1800-talet början 1900-talet sålde stora skogshemman med massor av skog för ett par tusen riksdaler och det fanns de som trodde att de pengarna skulle räcka livet ut.

Det berättades till och med om en gubbe som tände sin pipa med tio kronorssedlar, hur sant det var det kan jag inte garantera förstås.

Jag skulle gärna ha velat ha en tidsmaskin som jag kunde slå på för att se hur det såg ut den våren min mor föddes.

Jag vet ju hur de bodde på ett ungefär min mormor och morfar. Deras första hem var i huset där jag har museet nu, men bara en bottenvåning då, en timrad så kallad sexknyttstuga. Jag har inte stavat fel, det heter så i de gamla handlingarna. Det huset är antagligen uppsatt på 1700-talet. Det var där morfar hade sin affär sedan de flyttat till det hus som jag bor i nu.

 

Dagens namn är: Hemming och Henning, grattis till er som heter så!

 

Ha en solig och fin fredagkväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards