oskmar

Alla inlägg den 6 februari 2022

Av Elsa Mårtenzon - 6 februari 2022 16:50

 

En gråvit söndag!

            

 

När jag kollade himlen klockan elva i gårkväll såg jag en klar himmel och en bländande månskära!

När jag klockan sex i morse blickade upp på himlen såg jag endast ett ymnigt snöfall. 

Så har det sett ut hela dagen. Och YR de bara luras har jag upptäckt, först skulle det sluta snöa klockan tolv i dag, sedan flyttades tidpunkten fram till klockan ett.

Men det var inte sanningen heller, det har snöat utan uppehåll hela dagen och fortsätter än.

Ja, vem kan man lita på, inte ens YR?

  

Just nu är det 6 minusgrader och snön vräker på fortsättningsvis.

 

När jag var ute och skottade, efter att ha väntat på att det skulle sluta, blev det fullt med snö på ryggen och av mössan rasade snön ner på glasögonen så jag hade svårt att se till slut.

Jag kände kylan av snön på ryggen genom jackan och frös. Blev tvungen gå in och byta jacka, det var inte kallt så det berodde inte på det, 4-5 minusgrader bara.

 

Jag har radions P1 på hela dagarna, utom på lördagen när de kör "på minuten".

Det är bara dravel och "fjaske", då stänger jag radion tills det gått över.

Men så mycket bra jag hör på den övriga tiden, i stort sett.

Härom dagen hörde jag ett program om barn och ungas tillvaro, som jättemånga av dem upplever den numera.

Och dessutom är det många av dem som tar sitt liv nu för att de inte orkar med alla krav som ställs på dem.

De råkar ut för ätstörningar, mobbning och förföljelse på nätet om hur man ska se ut i dag.

Men det är ju fruktansvärt, det borde ju vara tvärtom, om man betänker vilken standard de flesta lever i numera och som vi har runt om oss. 

Barn och unga känner såna krav på sig att deras psyke tar stor skada.

Jag har sett program på TV, där unga människor opererar snart allt på kroppen och i ansiktet, för att de fått för sig att de inte duger.

Ja, vilken lugn värld vi levde i när jag var barn och ungdom, då existerade inte såna tankar alls. Vi hade ju inte ens en aning om vilka tider och krav som skulle komma i framtiden.

Jag har försökt att komma på idag vilka sorts kläder mina skolkompisar hade när vi var i den åldern. 

Inte en aning, vi brydde oss inte. Det är klart vi ville vara fina då också, men var och en och jag kan tänka mig mamman i familjen, såg till hur vi såg ut och alla gjorde det nog efter bästa förmåga och ekonomi.

Jag minns alla klänningar som mamma sydde åt mig, de var så fina. Och jag minns hur mina systrars klänningar såg ut som mamma sydde. De var så nära i ålder att de fick lika klännigar och såg ut som tvillingar.

Mamma sydde även kläder till Nils Gunnar, men han fick köpekläder tidigt, jag tror att mamma inte tyckte det var lika roligt att sy pojkkläder.

Så, jag minns våra kläder men inte de andras på skolan, vi jämförde oss inte med varandra på samma sätt som det görs idag, det ska var dyra märkeskläder nu för att duga.

Kontentan av detta mina funderingar är, att det ska vara dyrt och den som inte kan hänga med på allt blir retad och mobbad.

Och nätet är en stor orsak till att barn inte mår bra nu, där får de tips om bantning och hur man ska se ut, ena galenskapen efter den andra.

Det är synd om barn och unga idag, det är för stora krav på dem. Osunda krav...

 

Dagens namn är: Dorotea och Doris, grattis till er som heter så!

 

Ha en lugn och fin söndagkväll, vi ses!

 

 

 

Presentation

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards