oskmar

Alla inlägg den 20 februari 2022

Av Elsa Mårtenzon - 20 februari 2022 17:02

 

Solsken på "snööverfyllda" tak i dag.

  Solsken hela dagen och 9-10 grader kallt, ypperligt väder!

Det var riktigt skönt ute, om jag mått bättre hade jag varit ute betydligt längre i dag.

Just nu är det 12 minusgrader och det ligger kalldimma över sjön som blir tätare och tätare men himlen är fortfarande molnfri, än så länge.

 

I går skrev jag om Nybäckens skola, ikväll ska jag söka upp en skola från 1800-talet, via boken "3000 otroliga fakta om Sverige:

 

"1800-talets skolor var trångbodda. En lärare med assistenter kunde undervisa klasser upptill 200 elever samtidigt. Under 1800-talet skrev en skolinspektör följande i en rapport: "Det är en lycka att alla barn ej komma på en gång till skolan, emedan de eljest skulle löpa fara att kvävas."

 

Det lät allvarligt. I Nybäcken hade de nog inte så trångt. De var bara 10-12 barn åt gången, men lite trångt ändå eftersom deras skolsal var i Erik Johans kök.

Men det fanns ingen risk för att de skulle kvävas i alla fall.

 

Herbert berättade om en lärarinna som de hade, hon hette Amanda Källgren och var från Undrom.

Han sa att hon var en gammal tant som var snäll, men hon hade en konstig ordning tyckte han.

Hon gjorde det lätt för sig själv, barnen fick fritt välja vad de ville göra.

Hon kunde under tiden gå till någon granne på byn när hon visste att det var matdags. Där kunde hon få sig ett matmål, hon kanske inte hade nån lön och därför fick hon ordna sig maten på det sättet. Gick ofta till Tora och åt, som fanns på samma gård.

Det sa´s ju att barnens mödrar skickade ägg och mjölk m m med barnen, som ansågs som mutor. Kanske var dera lön så usel att mutorna behövdes för att dryga ut matfrågan?

 

Det pågår debatt om svenska skolor nu, som det gjort i många år, men helt väsensskilt från det jag berättat här.

Missa inte debatten om skolan i kväll på Agenda, kvart över 9 på 2.an i TV.

Är det nån mening att jag berättar för det här barnet hur det kunde vara på en skola 1919? Nää, jag tror inte det, det är nog för långt ifrån vad som låter troligt för honom.

 

   

Dagens namn är: Vivianne, grattis till er som heter så!

 

Ha en bra fortsättning på söndagens kväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards