oskmar

Direktlänk till inlägg 20 mars 2020

Mars 2020 03 20 solsken

Av Elsa Mårtenzon - 20 mars 2020 17:20

 

Solsken och vackra moln på himlen under dagen...

 

 

 

En solig fredag med blåst och lite moln här och där.

Natten var stjärnklar och morgonen bjöd på en klar himmel. 

Men det har varit moln av och till under dagen, men för det mesta solsken.

Just nu är det 2,5 minusgrader och blåst, jag r glad att jag får vara inne i värmen.

 

Nu två timmar senare är det 4,7 minusgrader och klar himmel. 

 

Jag var upp på Näsudden på eftermiddan och där blåste småspik och rätt i genom ytterkläderna kändes det som. När jag kom hem gjorde jag eld i spisen och det blev genast varmt och skönt.

 

För nån timme sedan ringde det en bekant som frågade om han och hans dotter kunde komma och hälsa på i morron.

Tyvärr, kände jag att jag måste säga nej. Och nog är det då första gången det händer, att jag motar bort mina bekanta, men kommer de nerifrån landet så kan man ju inte vara säker hur det är ställt med coronasmittan.

De kände sig inte sjuka sa han, men förstod ändå att jag var lite skeptisk. Det har ju visat sig att de kan känna sig friska men ändå bära på smittan.

De skulle komma och hälsa på nästa gång de skulle upp till Norrland, blev vi överens om.

 

I dag har Volvokoncernen meddelat att de stänger ner sina fabriker i Sverige, det rör sig om 60 000 anställda  och igår sa Scania samma sak.

Det låter skrämmande och jag hoppas att det inte blir för så lång tid.

Men inte är det roliga besked för de anställda och för företagen.

 

Nu har jag sett det mesta av sju- nyheterna och en pressträff innan dess.

Det är så skrämmande det man får höra på nyheterna och det sas bland annat att de ekonomiska konsekvenserna kan bli ännu värre än coronasjukan.

Det visades bilder från Italiens modernaste sjukhus, det var förskräckande scener.

Säng vid säng på salar och i korridorer med farligt sjuka patienter och sjukvårdspersonalen håller på att tröttna.

Hur och när ska detta vända?

 

I programmet efter fem pratades om skidanläggningar, helt öppna i Sverige framöver och inför påsken.

Jag hoppas att det införs stängningar av dessa annars får vi en stor spridning i och med påskhelgen och påsklovet, som under sportloven. Då kom smittan från Italiens och Österikes skidanläggnigar. Och det är det vi nu ser facit av det.

Stäng alla skidorter i Sverige nu!!! Ta inga onödiga risker!!! Det räcker nu!!!

 

Dagens namn är: Joakim och Kim, grattis till er som bär de namnen!

 

Ha en riktigt avslappnade och vilsam fredagkväll efter veckans jobb, vi ses!

 
 
Ingen bild

christin

20 mars 2020 20:51

Hej! Ja visst är det svårt att förstå att man nu faktiskt inte kan umgås med "vem som helst". Det var i början av veckan som Bengt och jag kom på att nu ska vi vara isolerade båda två... Men vi har ju mycket mat hemma och en dotter nära som kan handla det vi behöver och hämta ut medicin till oss. Känns mycket knepigt hur livet har blivit. Vi var på Sallsjön och fiskade idag, härligt!

Ha det bra!

Elsa Mårtenzon

21 mars 2020 17:06

Ha det bra du också! Jag är ju så van att vara ensam, men känner mig mer ensam nu eftersom de säger att man ska vara hemma. Men jag beklagar mig inte, jag har det hur bra som helst och mer mat än vad jag behöver.
Hej då!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 15 juni 17:19

  Halv sju i morse, med mörka moln som resulterade i regn efter ett tag.      Dagen började med en grå himmel och sedan regn, men halva dagen, eftermiddan, har det varit växlande molnighet med solsken och varmt. Just nu skiner solen och det...

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 14 juni 16:34

  Halv sju i morse, det är inte svårt att titta ut på en stilla sjö, jag njuter av hela mitt hjärta när jag tittar ut!        Oj, vad vädret varit ombytligt i dag! Ena stunden har regnet stått som spön i backen och i nästa stund har sjön v...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 13 juni 18:15

  Sjön före hagelskuren, det såg lite lurt ut.      Modemet tålde inte åskvädret så jag har varit tvungen be Laila komma och hjälpa mig och nu kom jag ut på Nätet.      Innan himlen mörknade på riktigt.      Det var så varmt och s...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 12 juni 16:38

Ingen dag med strålande sol har det varit, men den får väl duga ändå. En del tjocka moln från morron men det var en del ljusare fläckar också. På eftermiddan har det varit blandat med moln och sol. Just nu är det 14 grader varmtoch sjön ligger so...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 11 juni 16:46

  Halv sju i morse och sjön glittrade så fint emot mig i solskenet när jag tittade ut!        Halv åtta i morse och bagarstugan badar i morgonsolens sken.      I dag har det var ostadigt väder hela dagen med regnskurar stup i kvarten,...

Presentation

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards