oskmar

Alla inlägg den 8 mars 2019

Av Elsa Mårtenzon - 8 mars 2019 16:20

 

Inte var det så jättekul att ta i tu med snön i dag, för mycket och för tung...

 

 

 

 

Nu är det nog meningen att vi ska få tillbaka den snö som tinade bort för ett par veckor sedan, den faller i stora mängder och ökar på snödjupet som bara den.

Vid det här laget kan det ha fallit omkring 30 cm och tung snö, som inte är så lättflyttad.

Nu har den börjat yra omkring på grund av vinden, ja, det är rätt mycket vindarna har att flytta nu.

Just nu är det 8,5 minusgrader och ganska jämntjockt på himlen. Det snöar liiite mindre nu och är en liiiten annan färg på himlen i väster.

Men jag byter inte med den sydligaste delen av Sverige där det blåser 25 s/m nu, säger de på radion.

 

I dag är det den Internationella kvinnodagen, den dagen som jag skrev under de sista raderna i  Bellviksboken, den 8 mars 2001, alltså förordet till boken. Och så var den klar och dagen efter levererades materialet till Bräcke Tryckeri. 

Vi som begav oss till Bräcke var jag, Göte, Gunnel och om jag inte minns fel så följde även Björn med.

 

Den internationella kvinnodagen! Jag har fortfarande svårt att förstå att halva jordens befolkning ska kunna vara mindre värda än den andra halvan, varför?

Ja, det är väl männen som bestämt det, men var i "jessenammen" fick de den idén ifrån? Dårskap!

Och det ska även behöva kämpas för jämnställdhet 2019???!!!

Dokumentären som jag såg i veckan på TV från Saud Arabien var väl bland det värsta jag sett i den vägen på länge.

Jag minns när jag skrev Bellviksboken och Nybäcksboken och såg orättvisan i de gamla handligarna från de två byarna. För det första så hade inte döttrarna samma arvsrätt som sönerna på den tiden. Vansinne!

När jag t ex citerade arvsskiftet i en familj i Nybäcken steg tårarna i mina ögon när jag upptäckte att det var mågen som skulle skriva under handligarna fast det var dottern i huset som var den rättmätiga arvtagaren. Enligt mitt sätt att se, helt vansinnigt! Varför hade mågen mera värde än deras egen dotter?

 

Ja, en god bit på väg mot rättvisa på den vägen har ju uppnåtts i dagens läge. Men nog har det fått kämpas alltid för att komma dithän. Det tog lång tid innan kvinnorna fick rösträtt också!!!??? Och jag vet mer än väl vilka som höll emot där i det längsta! Fy, fy och fy!

 

I dag har domen fallit i terroristmålet i Solna tingsrätt där sex män stod åtalade för misstankar om planerade terrorbrott. Han som bott i Strömsund blev dömd till sju års fängelse och utvisning, två andra är vad jag förstår friade- för lite bevis? Resten av dem vet jag inte än.

Jag tänker så här, att de ljuger advokaterna fulla med sina fantasier.

I Strömsund kan de vara överlyckliga över att de är kvitt honom!

Men, naturligtvis ska domen överklagas, som vanligt. Då hoppas jag på strängare straff i så fall.

 

Dagens namn är: Siv och Saga, grattis till er som bär de namnen!

 

Ha en fin fredagkväll, vi ses och hej då!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards