oskmar

Direktlänk till inlägg 7 juni 2020

Juni 2020 06 07 regn

Av Elsa Mårtenzon - 7 juni 2020 18:58

 

Endast en blomma utomhus hittills, inget är sig likt denna vår...

 

 

 

I dag har det regnat utan uppehåll hela dagen, jag blev dyblöt på ryggen när jag hämtade in rabarber.

Det regnar fortfarande nu sedan kvällen är inne, men det behövdes mer än väl.

Just nu är det 10,5 grader varmt och himlen ser ut som en gammeldags grå filt och ligger nästan ner till trätopparna.

 

Nog är det sommar nu, för jag har gjort mitt första rabarberis för den här sommaren.

 

 

Det här sista dygnet har sniglat sig fram i långsam takt, som tur är har jag knappt hunnit vara själv i dag heller. 

Det är när jag blir ensam som det går upp för mig vad som hänt det sista dygnet. Men jag försöker tänka mest på de roliga minnen vi haft gemensamt och de spelas upp för mig som på en film.

Jag är glad att jag är rejält behäftad med ett bra minne, det har jag ärvt efter min mor.

Det brukade både Anna Greta och Gunnel påpeka för mig, att jag var som mamma, jag hade ett hästminne.

Och det är klart, jag var så mycket äldre än dem och därför minns jag mera från vår barndom än vad de kunde göra.

De sa också båda två, att jag var deras lillmamma, jag var nio år när jag fick mitt första syskon och sedan kom de snabbt nära varandra tre stycken.

Mamma fick mycket att stå i och då var det bra att jag var så pass många år äldre än dem, att jag kunde vara till nytta och det har jag aldrig mått dåligt av.

Det är bara nyttigt att lära sig arbeta.

Farmor brukade säga när jag sprungit till henne, i smyg och mamma stod ute på bron och ropade: "Elsa", då hade hon upptäckt att jag inte fanns närvarande.

"A´Elsa fo inte vära bårn hon".

Men det fick jag visst det, jag var ju ensambarn här nere på Näset tills jag var sju år och omhuldad av de vuxna.

Och när jag äntligen fick syskon var jag jätteglad.

Och som ensambarn använde jag mig av en fantasivärld med många kompisar som jag pratade med och svarade själv och fick alltid bra svar. Vi råkade aldrig i luven på varandra, för mina kompisar tyckte alltid som jag.

Jag är ensam mycket nu också men jag har inga fantasikompisar och pratar inte för mig själv, det har jag vuxit ifrån.

 

Jag har gjort ett långt uppehåll här och sett partiledardebatten, kommentar till den från mig. Vad det är lättsamt att vara efterklok!

 

Dagens namn är: Robert och Robin, grattis till er som bär de namnen!

 

Ha en bra fortsättning på söndagkvällen, vi ses!

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 15 juni 17:19

  Halv sju i morse, med mörka moln som resulterade i regn efter ett tag.      Dagen började med en grå himmel och sedan regn, men halva dagen, eftermiddan, har det varit växlande molnighet med solsken och varmt. Just nu skiner solen och det...

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 14 juni 16:34

  Halv sju i morse, det är inte svårt att titta ut på en stilla sjö, jag njuter av hela mitt hjärta när jag tittar ut!        Oj, vad vädret varit ombytligt i dag! Ena stunden har regnet stått som spön i backen och i nästa stund har sjön v...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 13 juni 18:15

  Sjön före hagelskuren, det såg lite lurt ut.      Modemet tålde inte åskvädret så jag har varit tvungen be Laila komma och hjälpa mig och nu kom jag ut på Nätet.      Innan himlen mörknade på riktigt.      Det var så varmt och s...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 12 juni 16:38

Ingen dag med strålande sol har det varit, men den får väl duga ändå. En del tjocka moln från morron men det var en del ljusare fläckar också. På eftermiddan har det varit blandat med moln och sol. Just nu är det 14 grader varmtoch sjön ligger so...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 11 juni 16:46

  Halv sju i morse och sjön glittrade så fint emot mig i solskenet när jag tittade ut!        Halv åtta i morse och bagarstugan badar i morgonsolens sken.      I dag har det var ostadigt väder hela dagen med regnskurar stup i kvarten,...

Presentation

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards