oskmar

Direktlänk till inlägg 8 maj 2020

Maj 2020 05 08 snö och blandat med regn

Av Elsa Mårtenzon - 8 maj 2020 16:25

 

Det är ett tag sedan fettisda´n nu och mycket har hänt sedan dess, mer än vad vi ville...

 

 

När ska vintern ta slut?

Klockan sex i morse snöade det för fullt igen, det var vitt på marken och det var rejäla lapphandskar i luften ett tag.

Den försvann ju av sig själv till slut, jag behövde inte skotta bort den.

Under dagen har det regnat lite smått ibland, men på sena eftermiddan spöregnade det rejält. Det bör väl göra en del på snön i alla fall.

Just nu är det solsken faktiskt, men moln här och där, en del är regnmoln så det kommer nog mera.

Det är 8 plusgrader och ganska svag vind.

 

Jag ska börja i kväll med att göra en "pudel".

Jag skrev fel antal döda på äldreboenden i gårkväll och det tar jag tillbaka. Men väldigt många är det och ett äldreboende är till och med anmält och under utredning.

Det var inte min mening att ljuga utan det blev en förväxling från min sida.

 

Det har varit flera pressträffar i dag också. Med bland annat ytterligare ett krispaket med en ny summa pengar som jag inte hann höra, till kulturen tror jag det här var ämnat???

 

Under dagen har jag också hört stora farhågor om att demokratin blir mer och mer osäker i Europa, bland annat.

Till exempel i Polen och i Ungern, de smyger fram beslut i den vägen under pandemin i tron att det ska märkas mindre nu.

Ungern är ju älsklingslandet för Sverigedemokraterna, det land som de beundrar och som de tycker tar de rätta besluten. Det säger en hel del om SD:s planer. Vakna för Guds skull!

 

Manfred och Sylvia har ringt från Tyskland i dag. Där var det minsann annat väder än vad vi har här. Där blommade det för fullt sedan ett bra tag och Manfred hade klippt gräsmattan två gånger redan.

Det är en bit bort med gräsklippningen här ännu och de blev lite förvånad när de hörde att det snöade i morse och att jag hade stora snödrivor kvar på gården ännu.

Ja, det är ju en bra bit från södra Lappland till norra Tyskland.

Det blir väl vår och sommar här också till slut, vi får bida tiden ett tag till.

 

I dag är det 75 år sedan Tyskland kapitulerade och andra världskriget var över och vi kunde utropa FRED!

Men den förstörelse och alla de människoliv som offrades i andra väldskriget är mer än förskräckligt, det finns inte ord nog för att uttrycka det hela.

Jag såg bilder i gårkväll på TV efter kapitulationen, som det raserats där, bara ruiner.

Så slutade "Hitlers Stora Tyska Rike". Huvva, huvva! 

 

Dagens namn är: Åke, grattis till er som heter så!

 

Ha en fin fortsättning på fredagens kväll, vi ses och hej då!

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 18 maj 16:52

  Så här ser det ut just nu på himlen, fina moln.      En dag till med sommarvärme, det är bara att hoppas nu att vi inte gör bort sommaren redan i maj. I dag har det kommit mer och mer moln under dagen och nu är det ganska mycket på himlen...

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 17 maj 17:37

  Halv sju i morse, isen ligger kvar men solen är på god väg och högt på himlen redan.        Mörka moln på morron men de försvann varenda ett.      Hemma igen!    Vilken sommardag det varit och är fortfarande, och Bellvikssjön ha...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 16 maj 15:32

  Halv sju i morse och inte var det mycket moln, eller?      Är det verkligen sant? Att vi har så varmt och soligt i dag också, ja, det är sant! Som en riktig sommardag, 24-25 grader varmt när jag tittade. Det är hälsosamt för både kropp ...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 15 maj 17:50

        Perfekt väder i dag, men jag min dumming har varit inne hela dagen ändå! Solen har gassat på från tidig morron och fram tills nu, och det ser ut att fortsätta. Ett tag idag var det nära 25 grader när jag kollade. Nu har isen på...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 14 maj 16:52

  Sommargardinerna på plats och den mesta snön är borta på gården.    Vilken solskensdag! Det har varit 23-24 grader varmt och solsken från tidiga morgonen. Äntligen kom den efterlängtade majvärmen! Det har verkligen tagit på snön och isen ...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards