oskmar

Alla inlägg den 30 maj 2024

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 30 maj 16:06

 

Halv sju i morse, en vacker morron igen med solglitter på vågorna!

    

Lika mycket sol och värme i dag som igår, med vackra moln på himlen och lagom fläktande vind från sydost.

Det har varit helt njutbart väder, inget att klaga över om man slipper "blåjobba" ute och det har inte jag gjort.

Just nu är det 22 grader varmt på skuggsidan och lagom mycket vind.

    

 

Molnen svävar så fint uppe i det blå.

    

Det är otroligt vilken fart det är på växtligheten, det går så fort med allt, det är ungefär tre veckor till midsommar, men att dömma av farten på hur det växer kan man tro att det är efter midsommar.

Jag hörde en i dag som sa, att hon hade en del blommor på jordgubbsplantorna, så brukar det inte vara så tidigt i vår växtzon.

Bara det inte kommer surt efter, som det kan göra ibland.

   

 

Svävande moln hela dagen, fint tycker jag.

       

Jag har varit till Hoting idag och klippt bort lite hår på skallen. Jag körde förbi huset som vi hade när vi bodde i Hoting och där är det tydligen tomt i dag, den ena är över 90 år nånting och mannen ifråga har lämnat livet för flera år sedan, fick jag veta. Nu såg huset bara övergivet och glömt ut, tragiskt.

Hela skolgatan där vi bodde gick inte att känna igen, enligt mig.

Och Sko-Gahlins huset, så tråkigt och dessutom efter Storgatan. Inte klokt att det ska vara tillåtet att dra ner ett samhälle på detta vis, fy! 

Och många många flera ställen ser det ut så, fy så tråkigt. Hur ser det ut om 30-40 år till kan man undra.

Vilken skillnad mot när vi flyttade till Hoting för 58 år sedan, då fanns inget sånt förfall någonstans där. Det byggdes där i flera år framåt och det fanns alla möjliga affärer, specialaffärer, caféer, kiosker m m. Nu ser det ut som att det bara finns ICA och en byggaffär, tror jag det är, inget fik längre.

    

 

Det växer till och med i en illa skött rabatt, jag orkar inte sköta den längre, tyvärr.

    

Dagens namn är: Vera och Veronika, grattis till er!

 

Namnet Vera har förekommit i Bellvik, nämligen Vera Rönnberg, född 1911 i Bellvik. Hon var dotter till Elias Rönnberg, född 1863 i Nybäcken, och Greta Rönnberg, född 1867 i Nybäcken.

Vera med familj bodde i Rörström större delen av livet, men flyttade till sina föräldrars hus i Bellvik på äldre dar. I det huset bor idag Veras och Adolfs dotter Ulla Britt.

 

Ha en fin fortsättning i sommarvärmen på torsdagkvällen, vi ses!

 

Det här har inte hänt här förut, som ett rapsfält, men det är åkersenap som blommar och lyser lång väg.

    

 

Vid midnatt igårkväll.

    Hej då!          

 

Presentation

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards