oskmar

Direktlänk till inlägg 29 januari 2018

20180129, det snöar på

Av Elsa Mårtenzon - 29 januari 2018 15:25

 

Men 2013 på Folkan i Hoting, då fick Lovisa ha ljus i kronan i alla fall!

 

 

Det är lätt att hålla sig för skratt när det snöar varje dag, ja mycket beror ju på att jag går inte och skrattar för mig själv. Om någon skulle sagt något som var roligt åt mig i dag, visst skulle jag skrattat - jag har inte pratat med någon i dag.

Snöröjaren kom klockan fem i morse och det märks det inte mycket av nu.

Klockan är nu 16.30, det har snöat sedan i går kväll hela natten, hela dagen och det fortsätter. Det är 5.3 minusgrader och naturligtvis helt molntätt.

 

I dag har jag bakat semmelbullar efter snöskottningen i morse. Nu är de gräddade och klara, men det kan jag inte säga om det jag gjorde före bullbaket.

 

Ikväll skulle jag berätta hur det gick när jag blev vald till Lucia i Bellviks skola, haha...

Jag gick nog i klass fem eller sex och jag tror att det var första gången som vi skulle ha Luciafirande i Bellvik, jag kan inte minnas att det varit något sånt förut. Vi hade nog fått en modernare fröken antagligen, julfester med sketcher och julsånger hade vi haft, men inte Lucia. 

Det var omröstning, en sluten sådan i skolan under dagen och jag fick flest röster. Det tog jag med jämnmod och jag tror inte att jag så något till mamma när jag kom hem - det var ju ett tag dit så det hann jag väl.

Morgonen efter när jag kom till skolan kom en av flickorna med ett brev till fröken. Jag minns att fröken la det på katederbordet, antagligen för att läsa det när vi fick rast. Jag minns tydligt att det stod"Tillhanda" på brevet, jag kan fortfarande se handstilen när jag tänker på brevet. 

Fröken sa inget under dagen om innehållet i brevet, men nästa kväll kom hon hem till oss och skulle betala mjölken, den brukade lärarna köpa hos oss för vi bodde så nära skolan. Då berättade hon vad som stått i brevet och jag kan inte minnas att det blev någon märkvärdig reaktion på det vi fick veta, varken från mamma eller mig. 

Mamman som skickat brevet hade skrivit att skolan valt fel Lucia för jag var inte blond. Men det var hennes dotter så hon föreslog att hon skulle vara Lucia istället.

Nu hade nog fröken lite skinn på näsan och lydde inte order riktigt fullt ut. Jag skulle få vara Lucia sa hon, men inte ha några ljus i "kronan", antagligen för att mildra det hela en aning. Fröken band en krans av lingonris när det blev dags och den hade jag på skallen. Det var väl kanske tur det, för tänk om jag fått stearin på mammas brudklänning, då kanske jag inte kunnat konfirmeras i den. Enda sättet som jag reagerat på detta är att jag aldrig röstar när det ska väljas Lucia.

Det är en form av "skönhetstävling" och det ska inte barn behöva vara med om. Men jag har inte lidit av att ljusen i kransen uteblev!

 

Dagens namn är: Diana och ingen med det namnet har bott i Bellvik, inte heller i Nybäcken.

Ha en bra fortsättning på måndagkvällen, vi ses!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 28 mars 16:38

  Klockan nio i morse och det regnar.          En dag med grå himmel blev det även denna dag! I morse när jag var ute och skottade bort det som rasat från taken så regnade det, tur att det inte kom i form av snö! Det var plusgrader i gårk...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 27 mars 17:20

  Klockan halv sju i morse och påskvädret år i full gång.          Usch för snö, jag var så blåögd och trodde att det inte skulle komma några mera snöhugg den här vintern, det har varit nog många. Men det har vräkt ner sedan i går och låg n...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 26 mars 17:18

  Det snöar och det snöar...    I dag har aprilvädret tjuvstartat och hållit på hela dagen. Det har snöat, det har varit solsken, det har varit mycket moln och lite moln. Det var 14 grader kallt i morse, men då hade solen hunnit nudda ter...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 25 mars 16:30

  Halv sju i morse och solen banar sin väg fram genom molnen!      En dag med solsken, mycket välkommet! Det var en kall morron, omkring 14 minusgrader före solens uppgång. Det har varit "kallsnåa", men vad gör det om solen skiner. Viss...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 24 mars 16:44

    Klockan sju i morse såg det ut så här, men det kom av sig.   det var en god början, men inte mycket mera.   Det blev inte en solskensdag, mest bara moln har det varit. Lite luckor ibland men kortvariga. Just nu är det 2,6 minusgrader n...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards