oskmar

Alla inlägg den 14 september 2019

Av Elsa Mårtenzon - 14 september 2019 16:54

 

Det hr varit en hel del fina dagar i september också, som synes. Har vi tur kan det nog bli flera...

 

 

Dag läggs till dag och snart har halva september också gått till ända. Inte är det så konstigt att man tycker att livet glider förbi i rekordfart, åtminstone tycker jag så.

 

I gårkväll var det strålande månsken och fullmåne från och med i morse vid åttatiden.

Det är ingen hemlighet precis att jag har en förkärlek för månen och har haft det sedan jag var barn.

Jag hoppas att molnen håller sig undan så att jag får möjlighet att se den i kväll. I gårkväll var det både moln och skog i vägen, jag såg den mellan träden och när molnen glidit iväg och lämnat den fri nån stund då och då.

 

Vädret har inte varit så fel i dag precis. Men det känns att det är höst, går man ut så drar det genom tröjan nu och det behövs en jacka på.

Det har varit en hel del moln under dagen men även en hel del sol, så jag klagar inte.

Just nu är det 5,5 grader varmt och solsken av och till, samt en del moln.

Vinden är måttlig och kommer från nordväst.

 

I dag fick jag sällskap av Ingrid till elvakaffet, vi pratade nån timme och efter det att hon for hem till sig har har jag försökt att göra lite nytta,

Bland annat har jag varit ut och trimmat gräs. Batteriet är på laddning och i morron ska jag göra sista rycket för den här säsongen med trimmen, sedan får det räcka.

Nja, det beror på vädret i morron förstås, är det lämpligt väder ska jag börja med fönstren i vardagsrummet i morron. Det är fyra stycken där så det är inte gjort på en dag, numera.

 

En gammal sann historia som farmor berättade:

Á Johan Daniels Stina var på visit hos farmor, till saken hör att á Stina var svärmor till á Matilda- som var en syster till farmor.

Stina var nog inte riktigt belåten med Everts val av hustru, hon var nämligen en hel del år äldre än hennes son och det märktes mer än väl.

Så här säger Stina till farmor:

"Hur gammal är a´Tilla, (som hon kallades) "hon si sä gämmal å rönki ut?"

I samma stund öppnas dörren och ā Tilla kommer in. Då ändrade sig Stina hastigt och lustigt och sa:

"Va tur ´n Evert had som feck tag på ´Tilla, som ä sä lit´n å behändli."

 

Jo, det gäller att välja orden och i rätt sekund. Till saken hör att farmor skrattade gott åt Stinas tvärvändning om sin sonhustru.

Och sonhustrun hade inte hunnit höra det första "betyget" hon gav henne och var säkert nöjd med det hon hörde. Så det hade gått bra!

 

Dagens namn är: Ida, grattis till dig som heter så!

 

Ha en fin fortsättning på lördagens kväll, vi ses och hej då!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards