oskmar

Direktlänk till inlägg 27 juni 2020

Juni 2020 06 27 lite svalare

Av Elsa Mårtenzon - 27 juni 2020 17:27

 

Aklejan mår bättre efter regnet...

 

 

Morgonen började med ett åskväder som var välkommet. På det äntligen en ordentlig regnskur som var uppfriskande efter den tryckande värmen.

Jag gick ut i nattlinnet och hämtade grejar som skulle under tak innan regnet kom.

Jag var mitt på gården när den värsta knallen kom, samtidigt som blixten.

Nästa knall tyckte jag ruskade om ladugårdstaket, det lät så.

När jag kom in var elströmmen borta, men det kom igen inom halvtimmen.

Det var frågan om en halv sekund innan jag skulle få regnskuren öven mig, men jag hann komma under tak.

Under dagen har det varit något svalare, men inte mer än 1-2 grader, men det har blåst lite mera än tidigare i veckan och det var skönt.

Just nu är det 22 ,7 grader varmt med solsken från helklar himmel, frisk vind som kommer från sydost.

 

Idag hade jag sällskap till elvakaffet av Ingrid och Maria. Jag väntade att Kerstin skulle komma också men hon dök inte upp.

 

Jag hade börjat lite smått med resterna efter vedhögen innan Maria och Ingrid kom.

Och nu den helt borta, tack och lov! 

Maria hjälpte mig sedan Ingrid åkt hem, det var hennes egen ide´. 

Det hade jag inte räknat med, men hon bestämde och så blev det, det är jag naturligtvis glad och tacksam över.

Sedan vi krattat och skottat ihop det mesta kom Jan Peter med Anders traktor och Maria och han  skottade in det i skopan och det kördes bort.

Bra, nu är det helt klart!

Nils Gunnar är på tur på transportbandet så han och Jan Peter fraktade det till honom, allt bortforslat från mig.

 

Dagens namn är: Selma och Fingal, grattis till er som heter så!


Inte så vanliga namn numera, men Gunnels hund heter så och igår var hon här och hälsade på, nu har hon blivit Björns hund.

Det var fettisdag förra gången hon var här och mycket har ändrats sedan dess, som ingen av oss visste då och inte kunde tro.  

 

Ha en fortsatt bra lördagkväll, vi ses!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 18 maj 16:52

  Så här ser det ut just nu på himlen, fina moln.      En dag till med sommarvärme, det är bara att hoppas nu att vi inte gör bort sommaren redan i maj. I dag har det kommit mer och mer moln under dagen och nu är det ganska mycket på himlen...

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 17 maj 17:37

  Halv sju i morse, isen ligger kvar men solen är på god väg och högt på himlen redan.        Mörka moln på morron men de försvann varenda ett.      Hemma igen!    Vilken sommardag det varit och är fortfarande, och Bellvikssjön ha...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 16 maj 15:32

  Halv sju i morse och inte var det mycket moln, eller?      Är det verkligen sant? Att vi har så varmt och soligt i dag också, ja, det är sant! Som en riktig sommardag, 24-25 grader varmt när jag tittade. Det är hälsosamt för både kropp ...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 15 maj 17:50

        Perfekt väder i dag, men jag min dumming har varit inne hela dagen ändå! Solen har gassat på från tidig morron och fram tills nu, och det ser ut att fortsätta. Ett tag idag var det nära 25 grader när jag kollade. Nu har isen på...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 14 maj 16:52

  Sommargardinerna på plats och den mesta snön är borta på gården.    Vilken solskensdag! Det har varit 23-24 grader varmt och solsken från tidiga morgonen. Äntligen kom den efterlängtade majvärmen! Det har verkligen tagit på snön och isen ...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards