oskmar

Direktlänk till inlägg 30 juni 2020

Juni 2020 06 30 vinden har vänt

Av Elsa Mårtenzon - 30 juni 2020 18:35

 

Det har blommat rikligt, men blommat över snabbt på grund av närmare 30 graders värme och torka på det.

 

 

Sista dagen i juni och det känns bara snopet! Jag förstod tidigt att den här sommaren skulle upplevas som alldeles för kort.

Snön låg kvar länge och det var en kall och blåsig maj, men juni blev varm och solig.

Men det känns som att det gått så himla fort och om kvällen är molnig nu så blir det lite mörkt inne och lampan måste tändas. Och det vill jag inte än!

 

Dagen har varit solig med lite moln ibland och det regniga vädret som spåddes skulle komma, det tycker jag uteblev.

Jag har det lika torrt med uppbrännt gräs fortfarande.

I gårkväll skrev jag att det var moln över hela himlen, men de försvann och det var en solig och grann kväll.

Men nu har vinden vänt till nordlig och det är mycket svalare väder. Det är nästan klar himmel men bara 12,8 grader varmt just nu.

 

Denna dagen har jag tillbringat i Strömsund med Ann Cathrine och Jan Peter.

Ann Cathrine skulle hämta ut sina nya glasögon och jag har provat in nya, som är högst nödvändigt, 

Ytbehandligen på mina gamla släpper och ju mer jag putsar ju sämre blir de, irreterande.

Jag riktigt längtar efter de nya redan, trots att det innebär att tiden har gått från sommaren ännu mera då. Ca två veckor tar det innan jag kan hämta de nya, mitten av juli.

 

När jag var på väg till Strömsund fick jag ett telefonsamtal om att jag får främmande i morron.

Hon ringde förra sommaren och skulle komma då, men det blev den här sommaren i stället men det går nog bra.

 

Hörde på nyheterna nyss att räven Erdogan har passat på att besluta, att en av de största turistattraktionerna i Turkiet ska ombildas till moske´.

Han passar naturligtvis på under pandemin i hopp om att det inte ska uppmärksammas och bli protester. Typiskt såna rävar.

 

Ja, inte för att jag har besökt den eller tänker mig besöka den eller Turkiet överhuvudtaget, det är tillvägagångssättet hans som jag reagerar på.

Men det är så mycket går till i såna länder, med dylika ledare. Bojkotta Turkiet!

Det är bara att hoppas att landet inte släpps in i EU.

 

På radions P1 hörde jag ett reportage i kväll om Attendo och deras äldreboendens tillvägagångssätt under pandemin och den tystnadskultur som de sett till att införa. Anställda intervjuades, men med lånade röster, de vågar inte framträda öppet.

Och jag säger då det, att inte är det konstigt att det är massor med döda inom äldreomsorgen under coronan. Attendo äger omkring hundra äldreboenden i Sverige, det säger en hel del varför det är många som dött i smittan.

Jag hoppas verkligen att detta blir utrett och att sanninhgen kommer fram, att det utreds av oberoende personer utan inblandning med jäviga.

 

Dagens namn är: Elof och Leif, grattis till er som heter så!

 

Ha en fortsatt fin tisdagkväll, vi ses!

 

 

 
 
Ingen bild

christin

1 juli 2020 19:40

Så jag funderade vilken räv du pratade om...8-)). Ja tänk så skön världen kunde vara om inte dessa maktgalna typer funnits. En fin dag för att rensa ogräs har det varit, men visst är det lite kyligt.
Vi behöver nog börja med en regndans snart för det är verkligen torrt ute.
Ha det bra!

Elsa Mårtenzon

6 juli 2020 18:05

Din regndans har tydligen fungerat Christin, för nu har det regnat minsann! Men lite väl kallt har det blivit, ja aldrig blir det bra. Haha...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 18 maj 16:52

  Så här ser det ut just nu på himlen, fina moln.      En dag till med sommarvärme, det är bara att hoppas nu att vi inte gör bort sommaren redan i maj. I dag har det kommit mer och mer moln under dagen och nu är det ganska mycket på himlen...

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 17 maj 17:37

  Halv sju i morse, isen ligger kvar men solen är på god väg och högt på himlen redan.        Mörka moln på morron men de försvann varenda ett.      Hemma igen!    Vilken sommardag det varit och är fortfarande, och Bellvikssjön ha...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 16 maj 15:32

  Halv sju i morse och inte var det mycket moln, eller?      Är det verkligen sant? Att vi har så varmt och soligt i dag också, ja, det är sant! Som en riktig sommardag, 24-25 grader varmt när jag tittade. Det är hälsosamt för både kropp ...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 15 maj 17:50

        Perfekt väder i dag, men jag min dumming har varit inne hela dagen ändå! Solen har gassat på från tidig morron och fram tills nu, och det ser ut att fortsätta. Ett tag idag var det nära 25 grader när jag kollade. Nu har isen på...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 14 maj 16:52

  Sommargardinerna på plats och den mesta snön är borta på gården.    Vilken solskensdag! Det har varit 23-24 grader varmt och solsken från tidiga morgonen. Äntligen kom den efterlängtade majvärmen! Det har verkligen tagit på snön och isen ...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards