oskmar

Direktlänk till inlägg 4 augusti 2018

Augusti 2018084, svalare och moln

Av Elsa Mårtenzon - 4 augusti 2018 17:43

 

Nuu grönskar det ii dalens famn... Ja, nu har grönskan kommit åter efter all torka, det ser betydligt trevligare ut efter regnet i veckan. 

 

 

I dag har det varit ganska molnigt ibland och lite sol av och till. Det har även fallit lite regndroppar på förmiddan, men det var inte många.

Nu är det 20 grader varmt och mycket blått på himlen, vinden kommer från norr och är måttlig. Bra väder tycker jag, 20 grader är väl bra värme nog.

 

Det blev inga 50 grader i syd Europa som de varnade för i går, men alldeles för varmt ändå för att det ska vara hälsosamt, över 40 grader.

 

I dag skrapas det och målas på Näsudden. Det är Michaels hundkoja och redskapsbod som får en nödvändig uppfräschning. Det kommer att göra skillnad på hela stället. Det är Jan Peter och Michael som skrapar, tråkigaste jobbet, och Ann Cathrine som målar, det trevligare jobbet.

Det blir spännande i morron när de börjar med den rätta färgen, idag är det ju grundmålning.

 

I dag har det inte hänt mycket omkring mig, ingen fikagäst klockan elva och inte har jag uträttat nämnvärt mycket heller, en riktig slödag.

Men jag har läst mycket under dagen och det har jag inte blivit dummare av. Man lär så länge man lever, som tur är. Och så är det ju bra att hålla skallen i trim så det inte grötar ihop sig. Ju äldre jag blir ju mer vill jag veta och det är en himla tur, för mig.

 

Jag tyckte att jag hörde något väldigt bra i dag. Tim, Freja, Malin och Ann Cathrine hade varit på Östersunds Zoo torsdag och fredag. Malin och Ann Cathrine hade klagat till varandra att Östersunds Zoo inte var så bra den här gången.

Men då hade Tim sagt: "Jag tycker att det var bättre än ingenting."  Det är bra Tim, man ska vara tacksam för det lilla också och inte klaga i onödan. Förståndig pojke!

 

Dagens namn är: Arne och Arnold, ingen Arnold kommer jag på. 

Men Arne Isidor, född 1912 i Bellvik. Familjen Hellqvist bodde på av hans far Oskars upptagna nybygge året1912, siste nybyggaren i Bellvik, mitt i skogen. Platsen hette Rarningsberget eller Röjningsberget som skrivs på kartan.

Familjen hade en barnaskara på 11 barn och fadern blev tidigt änkling med sina elva barn. Men med en mycket bra hjälp av sina äldre barn och klarade det hela utan att behöva splittra barnaskaran.

En otrolig gärning som naturligtvis finns att läsa om i Bellviksboken på familj79.

 

Ha en trevlig lördagkväll, vi ses!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 25 april 15:58

  Det fanns en liten blå glipa i mitt på dagen, men den försvann illa kvickt igen.      Det var vitt på taken och på backen i morse igen, vintern håller i sig, men jag är beredd nu att säga, "Vinter adjö" nu. Det har varit plusgrader under ...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 24 april 16:46

  Så här ser det ut just nu när klockan är fem, något glesare mellan flingorna och mycket små flingor, de syns knappt.        Ja, inte var det så att jag jublade i morse när jag tittade ut genom fönstret. Snön låg vit på taken igen och det sn...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 23 april 16:23

  Halv tio igårkväll var det klar himmel och fullmåne, annat är det nu när det snöar hej vilt.      Burr va kallt det är! Det var 8 grader kallt halv tolv igårkväll och kallt i morse så klart. Det har varit kallblås´n i dag också och inte p...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 22 april 17:51

  Halv åtta i morse och det ser lovande ut på väderfronten.      Kalasväder i dag, solsken från en klarblå himmel, men kallblåst idag också! Under natten var det 7-8 minusgrader och riktigt frusen mark i morse. Solen har tyvärr inte orkat...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 21 april 16:26

  Klockan nio igårkväll lyckades jag fånga månen, det var svårt att hitta en bra bild när jag inte ville gå ut i kallblås´n. Jag hade fel förra veckan när jag skrev att den var på nedåtgående, det var tvärtom, den hade bytt läge och det tänkte ...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards