oskmar

Direktlänk till inlägg 24 september 2019

september 2019 09 24 grått

Av Elsa Mårtenzon - 24 september 2019 17:38

 

Kanadagässen samlas för att ge sig iväg och de behöver absolut inte komma tillbaka, jag klarar mig ändå. De lämnar för mycket högar efter sig som inte är trevliga...

 

 

Hej igen!

En lite gråkall dag har det varit med helgrå himmel utan en gnutta sol. Gradantalet har hållit sig omkring 6-7 grader och jag tycker att det varit lite grinigt väder, frusen av mig som jag är.

Just nu är det 5,5 plusgrader och lika grå himmel, svag vind och den kommer från nordväst.

Nu har nog fåglarna käkat upp alla bären här för jag har inte sett en enda fågel i dag.

Svarta vinbär gillar de tydligen inte för de är kvar.

 

I dag har Gunnel, Björn och jag varit och gjort höst på gravarna.

Snälla Björn hade hämtat två stora säckar enris i skogen i Åsele som de hade med sig.

Det tog ett tag att gå runt och göra fint på alla gravarna och mina skor var dyblöta när vi var klara och jag frös som en "hund", stövare. Jag borde haft stövlar.

 

När vi var klara åkte vi upp på byn och handlade, men innan allt det här var vi på Dorocamp och åt lunch. Gunnel betalade för mig också, därför fick de lov att följa mig hem till Bellvik för att jag skulle kunna gottgöra det hela.

 

Nyss såg jag på nyheterna hur Trump tvittrat och hånat Greta Thunberg för hennes tal i FN- skrapan igår.

Tänka sig, att en 73-årig president i ett stort land som USA, har mage att håna en 16-årig flicka som kämpar för sitt- och alla barns och ungdomars framtid och vår planets överlevnad.

Om han varit en normal president skulle han känna sig för "stor" och viktig för att göra något sånt.

I ett land som USA, frågar jag mig igen, hade de inget annat att välja på när de skulle välja president?

Jag ryser när jag hör hans uttalanden, nästa alla gånger.

 

På nyheterna såg jag också Bolsonaros tal i FN i dag, där han säger att ingen har rätt att kalla regnskogen, som stått i brand hela sommaren, 80 bränder, världens lungor.

Det är Brasiliens ensak om de bränner ner regnskogen, säger han. 

Ja, fy för såna ledare! Såna borde inte få gå lösa!

 

Och Boris Jonhson har åkt på pumpen idag, fick jag också veta på nyheterna.

Hans stängning av parlamentet i England har i dag i en enig Högsta domstol dömts olaglig och han "lurade" drottningen att skriva på.

Joo, det är just en fin filur de också har valt till att leda landet!

Han har av rätten beordrats att öppna parlamentet i morgon dag. Där fick han för att han trodde sig kunna bestämma själv!

 

Dagens namn är: Gerhard och Gert, grattis till er!

 

Ha en fortsatt bra tisdagskväll, vi ses!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 28 mars 16:38

  Klockan nio i morse och det regnar.          En dag med grå himmel blev det även denna dag! I morse när jag var ute och skottade bort det som rasat från taken så regnade det, tur att det inte kom i form av snö! Det var plusgrader i gårk...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 27 mars 17:20

  Klockan halv sju i morse och påskvädret år i full gång.          Usch för snö, jag var så blåögd och trodde att det inte skulle komma några mera snöhugg den här vintern, det har varit nog många. Men det har vräkt ner sedan i går och låg n...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 26 mars 17:18

  Det snöar och det snöar...    I dag har aprilvädret tjuvstartat och hållit på hela dagen. Det har snöat, det har varit solsken, det har varit mycket moln och lite moln. Det var 14 grader kallt i morse, men då hade solen hunnit nudda ter...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 25 mars 16:30

  Halv sju i morse och solen banar sin väg fram genom molnen!      En dag med solsken, mycket välkommet! Det var en kall morron, omkring 14 minusgrader före solens uppgång. Det har varit "kallsnåa", men vad gör det om solen skiner. Viss...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 24 mars 16:44

    Klockan sju i morse såg det ut så här, men det kom av sig.   det var en god början, men inte mycket mera.   Det blev inte en solskensdag, mest bara moln har det varit. Lite luckor ibland men kortvariga. Just nu är det 2,6 minusgrader n...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards