oskmar

Direktlänk till inlägg 27 september 2019

September 2019 09 27 solig dag

Av Elsa Mårtenzon - 27 september 2019 17:21

 

Lika vacker i kväll som igår, eller hur?

 

 

Hej igen!

Allt var kritvitt omkring mig i morse igen, när dimman försvann kom solen och det blev en fin dag till. Sjön har inte varit helt lugn i dag som igår, liten svag krusning på den har det varit. Men inte ett moln i dag heller, perfekt.

Just nu är det 7,8 plusgrader, klar himmel och solsken.

I gårkväll vid tolvtiden var himlen stjärnklar och vacker.

 

Nu två timmar senare är det svartblank sjö, klar himmel fortfarande och 5 grader varmt.

 

Den här dagen blev inte som jag planerat. Jag hade tänkt putsa fönstren på brokvisten och därmed skulle jag vara klar med nedervåningen.

Ibland blir det inte som man tänkt, det blev flera timmar på sjukstugan i Dorotea i stället, jag kom hem halv fyra och då är det inte lönt att börja med fönsterputsning.

Huvudsaken att jag fick fara hem till slut och slapp Lycksele, fönstren finns ju kvar till en annan dag.

 

På måndag ska det bli ett nytt plåttak på huset jag bor i, det ligger plåt och trävirke ute på gården här som fraktats hit i dag.

 

Maria och Matti ringde nyss, det hade gått rykten...

Matti med Skrömta ska spela på Raivi ikväll, jag hoppas att det blir publik där.

Det är inte detsamma att försöka roa folk den här årstiden som det är på sommaren. Det är mindre underlag för underhållning nu, jag önskar dem lycka till!

 

Michael berättade för en stund sedan, att nu är det rusch i Nybäcken.  En stuga har varit till salu där i sommar och nu är den såld och det är många där nu som röjer sly vid sjön och gör fint. 

Det låter roligt tycker jag att det rustas i byn och att det kommer nya friska krafter och tar tag saker och ting.

 

Enligt Helge Persson, som han berättade när Bellviksboken var i vardande:

"Drängar i Bellvik bodde hellre i Stenbacka på andra sidan sjön, som tillhörde Lappland då och Bellvik tillhörde Ångermanland. 

Det berodde på att Lappland var befriad från militärtjänst på den tiden, men inte Ångermanland."

 

I går morse ringde Norton från skolan ville intervjua mig om min barndom. De håller tydligen på med något projekt om hur det var förr.

Så klart att jag berättade och skulle kunnat berätta så mycket mera men det fanns inte utrymme för det.

Det är ju skillnad som natt och dag på hur min barndom var och hur Nortons och hans klasskamraters barndom är.

Men det är bra att det finns såna teman på skolan, det skadar inte att dagens barn får reda på skillnaden.

I dag tycker jag att de verkar ta så mycket för givet och jag undrar ibland, hur nyttigt är det? Och hur nyttigt är det att överösas med prylar i mängder?

 

Dagens namn är: Dagmar och Rigmor, grattis till er som heter så!

 

Ha en fin fortsättning på fredagens kväll vi ses!

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 25 april 15:58

  Det fanns en liten blå glipa i mitt på dagen, men den försvann illa kvickt igen.      Det var vitt på taken och på backen i morse igen, vintern håller i sig, men jag är beredd nu att säga, "Vinter adjö" nu. Det har varit plusgrader under ...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 24 april 16:46

  Så här ser det ut just nu när klockan är fem, något glesare mellan flingorna och mycket små flingor, de syns knappt.        Ja, inte var det så att jag jublade i morse när jag tittade ut genom fönstret. Snön låg vit på taken igen och det sn...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 23 april 16:23

  Halv tio igårkväll var det klar himmel och fullmåne, annat är det nu när det snöar hej vilt.      Burr va kallt det är! Det var 8 grader kallt halv tolv igårkväll och kallt i morse så klart. Det har varit kallblås´n i dag också och inte p...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 22 april 17:51

  Halv åtta i morse och det ser lovande ut på väderfronten.      Kalasväder i dag, solsken från en klarblå himmel, men kallblåst idag också! Under natten var det 7-8 minusgrader och riktigt frusen mark i morse. Solen har tyvärr inte orkat...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 21 april 16:26

  Klockan nio igårkväll lyckades jag fånga månen, det var svårt att hitta en bra bild när jag inte ville gå ut i kallblås´n. Jag hade fel förra veckan när jag skrev att den var på nedåtgående, det var tvärtom, den hade bytt läge och det tänkte ...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards