oskmar

Direktlänk till inlägg 30 september 2019

September 2019 09 30 soligt

Av Elsa Mårtenzon - 30 september 2019 17:20

 

Sista dagen på september månad visade sin bästa sida!

 

 

Det har varit kalasväder i dag på sista dagen i september.

Solen har gjort sitt för trevnaden under dagen och nu sprakar lövträden av höstens färger som har speglat sig i sjön. Det har varit sååå tjusigt!

Just nu är det 2,6 plusgrader och sjön är spegelblank med en supervacker spegelbild. 

På himlen finns det några lätt krusidulliga moln som tar sig guldfärg från solen.

 

Men jag har inte hunnit gå utanför dörren på hela dagen ändå jag, jag har sett det granna vädret genom fönstren.

Jag har haft besök under dagen och servat med fika ett par gånger och så blev det ett bullbak.

Men fönstren ute på brokvisten är fortfarande lika skitiga, om inte värre efter flera flugor. Jag har inte hunnit i dag heller.

 

Det har varit lite som förr i dag, nostalgi. Det har varit det rökta köttet ut ur "basten" och avsmakning av det. 

Och Anders hade lyckats väldigt bra med rökningen, det var helt perfekt, både saltning och rökning.

Och nu har även jag som förut rökt älgkött i frysen.

Nu fattas det lite tunnbrödsbak till köttet, för utan det brödet till rökt älgkött blir det fel för mig. Men det blir väl tunnbröd också.

 

Takläggarna har inte varit här i dag, det var ändrat till nästa vecka. Det blir väl då det blir då, kanske sedan det blivit halt på taket, men det inte mig det beror på.

 

Hur mycket ekonomisk brottslighet förekommer det egentligen, det kan man undra?

I morse på nyheterna berättades om flera, flera företag som registreras och med många anställda.

Men, de företagen finns inte alls! Och inga anställda heller. Det var endast ett sätt att lura till sig pengar från samhället.

Det finns många med rymliga samveten, särskilt när det gäller andras pengar. Men för det mesta så tigs det om sånt. Man kan ju bara önska att det ska kollas upp och att de får sota för sina bedrägerier och blir återbetalningsskyldiga.

 

Nä, nu ska bullarna i frysen och jag slutar här!

 

Dagens namn är: Helge, grattis till er som bär det namnet!

 

Ha det så bra resten av måndagens kväll, vi ses och hej då!

 

 

 
 
Nea

Nea

30 september 2019 21:22

Wow, vilken otroligt fin blogg du har. Fantastiskt fina bilder överallt.

http://ibsnea.bloggplatsen.se

Elsa Mårtenzon

1 oktober 2019 17:20

Det tackar jag så hjärtligt för snälla Nea!

 
Ingen bild

ztig

5 oktober 2019 13:18

Hej hur gör man buding som mamma gjorde kram ztig

Elsa Mårtenzon

10 oktober 2019 13:39

Hej Ztig! Roligt att du hör av dig, har du varit till Bellvik något i sommar? Jag har inte sett till dig på flera år nu, hoppas allt är OK!
Receptet på buding kommer här:
Buding
500-600 g köttfärs
1 näve havregryn
1 dl grädde
1 hackad lök
1/2 dl vetemjöl
2 krm vitpeppar
0,5 tsk kryddpeppar
1,5 tsk salt

Till vattnet som dem kokar i:
2 tsk salt
1 tsk kryddpeppar
1 tsk vitpeppar
Koka upp vatten lagom för att täcka köttbullarna, beroende på hur mycket köttfärs du använder. Du kan halvera receptet om du tycker det verkar mycket med 600 g.Halvera vattnets kryddor och salt också då.

Blanda havregrynen med mjölken (eller grädden), låt det svälla ca 10 min.
Blanda sedan ihop alla ingredienserna. Färsen ska vara fast - inte så lös som till stekta köttbullar eller malda biffar. Gör ett prov och koka.
Jag använder alltid älgfärs, därför har jag grädde i färsen eftersom den är mager. Du kan köpa blandfärs och använda bara mjölk. Din mor använde säkert blandad färs, både från gris och nöt.
Du ska rulla dem i vetemjöl och koka dem ca 20- 25 minuter. Ät dem med rårivna morötter och kokt potatis.
Smaklig måltid!
Ha det riktigt bra!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 19 april 16:03

  Så här ser det ut just nu, men det blåser svinkallt kände jag nu när jag var ut och tog lite bilder.      I dag har det varit solsken från dess uppstigning och kommer pågå tills den gömmer sig bakom bergen! Det var minusgrader från igårkv...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 18 april 16:24

  I morse hade jag både renar och rådjur här, men renarna jagade jag bort...    Morgonen började med grå himmel men desto soligare blev det sedan under dagen, perfekt! Just nu är det 3,5 plusgrader och klarblå himmel, grant värre. Så kan de...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 17 april 16:36

  Onsdagmorron klockan sex.   solen på väg. Det har inte varit så mycket sol idag och blåste kallt på morron. Under dagen har det varit omkring 4-5 plusgrader och det är ju tur om snösmältningen sker långsamt på grund all snö och för risken...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 16 april 19:16

  Kvart över sex i morse och väldigt grumligt på himlen.    Det har varit solsken idag och det är alltid välkommet. Lite kallblåst har det också varit och frusen som jag är så har jag helst varit inomhus. Just nu är det 2,3 plusgrader, lite...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 15 april 16:22

  Upplyftande?    Ja, men det är borta nu - tills nästa gång.         Vitt på taken i morse och vitt på backen. Men Gumman Tö har skött jobbet bra, allt är borttinat nu. Det har ju varit både plusgrader och regn och snön som kommit är borta...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards