oskmar

Direktlänk till inlägg 22 maj 2024

Maj 2034 05 22 sol och varmt

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 22 maj 16:26

 

Halv sju i morse, det ser lovande ut för resten av dagen.

    

En dag med strålande sol och mestadels stilla sjö som blänkt emot oss i solskenet. Hur fin dag som helst, mer kan man inte önska sig.

Just nu är det 24,5 grader varmt på skuggsidan, vinden kommer från sydost och fläktar precis lagom om man sitter ute. Perfekt!

 

Stilla och lugn sjö, tills på kvällssidan.

    

I dag har jag haft sällskap sedan klockan elva på förmiddan och till alldeles nyss.

Först kom Nils Gunnar och Ingrid och strax efter kom Maria. Vi fikade och pratade en bra stund, Ingrid och Nils Gunnar skulle hem och göra nytta, men Maria åkte hem nyss, halv fem.

Maria och jag var ner till sjön och kollade läget innan hon åkte hem och sjön har stigit ännu mera sedan igårkväll. Det kan bli aningen kritiskt på sin ställen om det inte ger sig snart.

 

Sjön "växer"!

    

Det blir 300- års jubileum i Bellvik i sommar, den 7 juli, samma söndag som vi brukade ha Bellviksdagen. Det ser jag verkligen fram emot!

Det blir Matti och Mikael Rönnberg som ska stå för underhållningen, med Maria och Caroline som goda hjälpredor och deras barn. Caroline sjunger låten om "Mor Segre", hoppas jag!

Det är alltså 300 år i vår sedan Mats Johansson kom till Bellvik och började sitt nybygge, han kallades allmänt för "Mattes Bellvik".

Han byggde sin stuga på Näsudden, i närheten där Jan Peter och

Ann Cahtrine har sin stuga numera.

Jag hoppas verkligen på att det blir en sån här vacker och varm dag den 7 juli!

      

 

Första kartan över Bellvik.

 

I dag är det 115 år sedan min mor föddes, den 22 maj 1909!

Tänk om jag kunde få se en film sedan den dagen och framåt tills i dag.

Det är nog en himmelsvid skillnad på hur det såg ut då och till denna dag.

Det vet jag att mormor och morfar då bodde i huset som jag har museet i nu.

Då såg inte den stugan som den ser ut idag, det var ingen övervåning, utan en sexknyttstuga som det hette förr, de bodde där tills det hus som jag bor i blev ledigt. När de flyttat in här hade morfar sin affär där jag har museet.

Mamma är född i det huset och jag är född i det hus som jag nu bor i.

Inte är det konstigt att jag känner mig starkt rotad här!

    

Dagens namn är: Hemming och Henning, grattis till er!

 

Ha en fin fortsättning på onsdagkvällen!

 

Kanadagäss, som borde vara i Kanada och inte i Bellvik!

  Hej då!      

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 15 juni 17:19

  Halv sju i morse, med mörka moln som resulterade i regn efter ett tag.      Dagen började med en grå himmel och sedan regn, men halva dagen, eftermiddan, har det varit växlande molnighet med solsken och varmt. Just nu skiner solen och det...

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 14 juni 16:34

  Halv sju i morse, det är inte svårt att titta ut på en stilla sjö, jag njuter av hela mitt hjärta när jag tittar ut!        Oj, vad vädret varit ombytligt i dag! Ena stunden har regnet stått som spön i backen och i nästa stund har sjön v...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 13 juni 18:15

  Sjön före hagelskuren, det såg lite lurt ut.      Modemet tålde inte åskvädret så jag har varit tvungen be Laila komma och hjälpa mig och nu kom jag ut på Nätet.      Innan himlen mörknade på riktigt.      Det var så varmt och s...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 12 juni 16:38

Ingen dag med strålande sol har det varit, men den får väl duga ändå. En del tjocka moln från morron men det var en del ljusare fläckar också. På eftermiddan har det varit blandat med moln och sol. Just nu är det 14 grader varmtoch sjön ligger so...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 11 juni 16:46

  Halv sju i morse och sjön glittrade så fint emot mig i solskenet när jag tittade ut!        Halv åtta i morse och bagarstugan badar i morgonsolens sken.      I dag har det var ostadigt väder hela dagen med regnskurar stup i kvarten,...

Presentation

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards