oskmar

Inlägg publicerade under kategorin Juli 2019

Av Elsa Mårtenzon - 7 juli 2019 17:55

 

Så här ser det ut just nu och solen tittar fram.

 

 

Det har varit en grå himmel i dag också större delen av dagen och på morron och förmiddan regn.

Just nu är det drygt 15,7 grader varmt och solen tittar fram ibland, men det är fortfarande  mycket moln, vinden kommer från nordväst och friskar i ganska bra.

 

När jag såg vilket väder det skulle bli idag bestämde jag mig för att baka bullar.

Inte för att jag är utan, men om det händelsevis skulle bli varmt och sol framöver vill jag inte stå inne och baka bullar för att de tagit slut. Nu är det gjort!

 

Kerstin kom och drack elvakaffe hos mig i dag och vi pratade och pratade i två timmar. Det skulle jag kunnat göra i två timmar till, men det måste ju uträttas saker och ting också. Det var jätteroligt att hon kom, så skulle det gärna få vara ofta för min del. Tack för besöket Kerstin!

 

Jag har fått ett tråkigt besked i dag som jag inte kan släppa ur tankarna. Hoppas att det går bra, jag ska hålla alla tummar och tår för det.

 

Innan bullbaket hann jag lyssna på J Åkessons Almedalstal i dag.

Huvva, vilken domedagspredikan han höll. Sverige är totalt förstört av de andra politikerna enligt honom.

Sedan räknade han upp allt eländes elände som landet befinner sig i.

Det var våldtäkter, gruppvåldtäkter, skjutningar och en raserad sjukvård, ja, det går inte räkna upp allt. 

Landet är ju på ruinens brant och utan SD kommer det bara gå utför.

Sverige hade ju varit ett genomsvenskt land med en befolkning som slitit i blod, svett och tårar i tusentals år. Nu är det andra som far väl av det som folkhemmet slavat ihop.

Ja, inte vet jag hur pass genomsvensk befolkningen har varit, eller?

Jag har läst hur det var en hel valloner, bland annat, som kom hit och hjälpte till att sätta Sverige på fötter.

Det vallfärdade finnar också till Sverige. i syfte att hjälpa svenska folket att komma framåt och naturligtvis för att de själva säkert behövde det.

Till och med Bellvik fick sin start av en finne. När han kom till Bellvik 1724, på den här gården för övrigt. Då var här vildmark och bara skog med en fiskrik sjö.

Den familjen var ensamma här i 20 år, det tog tid innan svenskar upptäckte Bellvik.

 

Jag tror att vi är många som behöver varandra, men jag är inte så blåögd att jag inte förstår att det måste finnas gränser för hur många som kan komma. Samhället måste klara det hela också, men när det är människor som kommer från brinnande krig, nog måste man väl ändå ha någon förståelse för att de söker sig hit.

Om vi befann oss i den situationen här tror jag nog att de som kunde skulle fly dit en räddning fanns.

 

Men, samtidigt som han vräker ur sig klagan och åter klagan, så börjar han med, som ska vara en vänlig gest åt homosexuella, endast för att behaga andra partier och värva röster så småningom från det hållet också. Han ändrar sig hela tiden för att få en chans att närma sig makten. Han har stora förhoppningar på KD och M nu...

Aldrig SD, det är det som gäller för mig!

 

Dagens namn är: Klas, grattis till er som heter så!

 

Ha en fin fortsättning på söndagens kväll, vi ses!

 

 

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 6 juli 2019 17:38

 

Massor av sly blev borttaget mellan träden här förr förra veckan, på flera ställen och det blev så bra.

En sån apparat ska skaffas, då blir det mycket lättsammare att hålla rent från sly, nu ser det ut som i en park där den gått fram.

 

 

 

En dag med regn ibland och ibland inte regn, gradantalet har hållit sig omkring 11-15 grader och ingen sol alls.

Just nu under tidig kväll är det 13,5 grader och både ljusa och mörka moln därovan. Det regnar inte nu och är svag nordlig vind.

 

I dag var vi fem personer vid elvakaffet, det var fyra flera än i går det. Efter det har det varit alltför lugnt, tycker jag.

 Nu grävs det på ett ställe här, de försöker komma ner till Kina, det blir spännande.  Jag har nyss varit dit och hälsat på och de tyckte att det gick riktigt bra, alla var nöjda.

 

Hittills verkar det gå bra för fotbollstjejerna också. Hoppas det fortsätter så, men ingenting är säkert förrän tiden är slut och signalen har gått.

 

Nu är det tydligen tomt på ord igen, eller lusten till att hitta orden.

Jag tror att jag går på semester nu, tills i morronkväll.

Nu ska jag se på fotbollen...

 

Dagens namn är: Esaias och Jessika, heter någon Esaias numera?

Grattis till er som bär dessa namn!

 

Ha en fortsatt bra lördagkväll, vi ses! 

 

Ps/ 

Nästa söndagskväll den 14 juli har Matti och Mikael sin konsert på gammelskolan i Bellvik. Hoppas publiken inte sviker, i år är det väl en bättre tidpunkt. Förra sommaren var det en lördagkväll och massa andra tillställningar som de skulle konkurera med. Allt ska ju hända häruppe under semestertiden i juli månad och då kan det bli anhopning vissa kvällar, särskilt lördagkväll.

Ja, de hade publik förra sommaren också, men inte lika mycket som gångerna innan, på grund av konkurrens.

Jag hoppas det blir vackert väder nästa söndagkväll, då bjuds publiken på en vacker vy också, med sjön framför den gamla skolan.

Ds/

Hej då!

 

 

 

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 5 juli 2019 17:37

 

Det var lite annars i byn 1920, för nästan 100 år sedan då hade man tjurförening i byn.

Här visar Jonas Gröndal stolt upp byatjuren. Nu finns det inte ens en ko på byn och än mindre en tjur. Tiderna har förändrats på alla sätt och vis...

 

Himlen har varit tämligen grå i dag, en liten skymt som hastigast såg jag av solen en gång i dag men det var så hastigt att jag hann knappt se den.

Men å andra sidan har det varit lite varmare i luften i dag, trots att det blåst från nordväst och ingen sol så var det riktigt skönt ute.

Just nu är det 15,5 grader varmt och liiite ljusare på himlen men ingen synlig sol. Vinden kommer från nordväst och är måttlig.

 

Jag har varit ner varenda dag till potatislandet och kollat om det rör på sig där, börjar växa.

I dag när jag kollade då hade det verkligen rört på sig. Det är flera stora hål efter upptagning av potatisen. Tranaorna har varit där och tagit flera stycken, det måste ha skett i gårkväll eller i morse. Igår var landet orört men inte nu längre, förbaskade ohyra, de kan sätta sin potatis själva! 

Eller stanna nere på södra Sverige på det ställe folket vallfärdar till på vårarna för att se tranor.

Jag vill helst inte se dem, vi har haft dem i "pärlanne" ett flertal gånger och det är ingen glädje alls med dessa långbenta skräniga fåglar, tycker jag.

Ett år när vi hade landet nära skogskanten hade de tagit upp minst 10 meter på minst tio fåror - usch och fy!

Nu hade Jan Peter och Tim stängt en "hage" med plastband den dag de ner satte dem.

Det hjälpte tydligen inte, nu har jag bundit ännu mera plastband där i dag så får jag se om det hjälper. Vi hade ju tänkt äta upp den den där potatisen själva. 

 

Hörde på radion i dag att de ser en ljusning på sprängningen i Linköping, de har nämligen en som är skäligen misstänkt.

Men nog är det mycket märkligt att det inte blev någon skadad efter en sån smäll, inte mindre än 150 lägenheter är förstörda mer eller mindre och ingen person skadad. Det är helt otroligt, men en himla tur i alla fall.

Jag hoppas verkligen att de fångar in och får fast den eller de som ligger bakom.

 

För en stund sedan hörde jag att det varit bökigt i ett av grannsamhällena också i veckan, med polisanmälningar och "ömse". 

Det skulle vara några nyinflyttade, såna vill vi inte ha hit - stick tillbaka dit ni kom ifrån! Och det skulle vara svenskar! Det skulle inte SD tro!

 

Nu håller vi tummarna för att det blir sommar, för nu har det här vädret hållit i sig alltför länge!

 

Dagens namn är: Laila och Ritva, grattis till dig Laila! Det visste jag inte när du var förbi här förut i dag. Och grattis till alla som heter Ritva!

 

Ha en mysig fredagskväll, vi ses!

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 4 juli 2019 16:55

 

Det här är det andra gänget som besökte museet i går. De var från Blekinge, ena paret hade varit här när vi hade "Allsång på Näset" och hade skrivit i gästboken att det var trevliga tillställningar. Jag trodde att de bara varit här en gång, men hon skrev att de varit här flera gånger.

Och nog var det mycket jobb med både Bellviksdagen och Allsången, men så roligt det var. Tack alla ni som var här och hjälpte till och tack till alla er som kom och var publik!

 

 

 

Otroligt men sant, jag kunde sitta i solen nästan en hel timme idag!

På eftermiddan har det varit en lucka bland molnen därifrån solen värmde och det var riktigt skönt att sitta ute. Det är ett tag sedan det var möjligt, jag är sååå tacksam.

Nu under tidig kväll är hela himlen täckt av stora svarta moln, det ser ut som att regn är på väg. 

Det är 13,5 grader varmt, vinden kommer från nordväst och är ganska frisk nu. Tidigare i dag kom vinden från sydost och det var nästan vindstilla. 

 

I dag har jag gjort det oftast gör på torsdagar. I övrigt har det varit ganska så lugnt, inga museibesökare i dag.

Jag har bara sett ett par jobbare från EON som var här och kapade grenar på träd som står för nära el- ledningarna.

 

Det är bara radion som hållit låda här i dag och där har jag hört så mycket nytt och mycket som är så intressant. Därför tycker jag att jag haft trevligt sällskap i dag också. Och inte blir jag dummare av det jag hör heller, jag lär mig hela tiden nya saker och det gillar jag.

 

Det var ju tråkigt att fotbollen, Sverige - Nederländerna i gårkväll slutade med att Sverige förlorade.

Jag hade börjat hoppas att det skulle gå vägen, men det syntes att de sackade efter och andra laget fick ha hand om bollen mer och mer.

Jag är inte den som ägnar timmar åt idrott när det sänds på TV, inte förrän det börjar dra ihop sig till final och om Sverige då finns kvar då kan jag tycka att det är spännande.

Men hur det än är, så är de beundransvärda de som kämpar och sliter inom idrotten, det är ju inte sötebrödsdagar precis.

 

Dagens namn är: Ulrika och Ulla, grattis till er som har dessa namn!

 

Ha en riktigt fin torsdagskväll, vi ses och hej då!

 

 

 

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 3 juli 2019 18:21

 

Mikael Rönnberg med rötter i Nybäcken och hans sambo, från Härnösand. De har besökt mitt museum i dag och druckit elvakaffe med mig. 

Se nedan...

 

 

 

Inte särskilt varmt i dag heller, omkring 10-12 grader.

Det växlat mellan sol och moln av och till och något litet regn då och då.

Men värmen den har kommit av sig för gott som det verkar, lite varmare än så här vill jag ha för att det ska kallas för sommar.

Just nu är det 10,5 grader varmt i skuggan och mycket blått på himlen. Som tidigare i veckan och förra veckan är det kvällarna som är soligast. Vinden kommer från nordväst och är ganska måttlig.

 

I dag har jag haft två gäng som har besökt museet, ett på förmiddan och ett för en stund sedan.

De första var från Härnösand och där mannen i fråga har sina rötter i Nybäcken.

Hans farfar och farmor med familj, tillhörde de familjer som blev nödgade att flytta från byn på grund av Vattenfalls planer på att göra en dämning av Bellvikssjön, som det inte blev mycket av. Folket hade absolut kunnat bo kvar om det skulle berott på det.

Han som var här idag heter Mikael och hans far hette Egon, han var född i Nybäcken och dog förra året, då blev Mikael intresserad av att se var hans far var och övrig släkt hade bott. Mikael hade med sin sambo, de var först här och fikade och tittade i museet. Sedan visade jag dem var huset som hans farmor och farfar bott i finns i dag. Det köpte Inga Greta och Sten Allan av Vattenfall och flyttade till Bellvik, en timrad stuga som varit deras sommarbostad i många, många somrar.

Efter det åkte vi till Nybäcken för att jag skulle visa dem var den stugan stått där och var hans fars mor och far bott, som hette Maja och Einar.

Men där är så igenväxt så vi var upp till hans namne, som också heter Mikael Rönnberg och han hjälpte till att leta reda på husgrunderna, det enda som finns kvar i dag. Resten är sly i massor, stora träd och jättelångt gräs. 

Men han verkade nöjd med dagen ändå och sa, att nu skulle han hem och läsa Nybäcksboken igen och trodde att han skulle finna den ännu mera intressant efter att ha varit på platsen där förfäderna bott.

Så är det flera som har sagt när de varit hit och jag visat dem lämningar efter dem som slitit och arbetat här, det blir nog mera verkligt då.

Den här mannen hade inte varit till Nybäcken förut och när vi var klar skulle han hälsa på hos en kusin uppe på byn här och en släkting i Hoting.

 

De andra som kom för att titta i museet var från Blekinge, de var fyra personer. Ena paret har köpt ett hus i Lövstrand för ett antal år sedan, men hade ingen övrig anknytning till bygden. Det andra paret var deras gäster för tillfället.

Jag blev ju nyfiken och frågade, varför de köpt en stuga i Lövstrand när de har sitt boende i Blekinge?

Jag fick svaret att de åkt mycket häruppe och fastnat för bygden och därför skaffat det här. De bruka köra upp hit flera gånger per år och även på vintern.

Hon berättade att de även varit här när det var Allsång på Näset och tyckte att det var kul. Det var ju roligt att höra för mig, som arrangör.

 

Ja, och så har ju Tim varit här och hälsat på mig i dag! Han och Jan Peter har varit på Näsudden och klippt gräs, det tycker Tim är mycket roligare än att vara på Fritids och invänta pappas och mammas semester. Och det förstår jag mer än väl.

 

Dagens namn är: Aurora, grattis till dig!

 

Ha en fin fortsättning på onsdagskvällen, vi ses!

Av Elsa Mårtenzon - 2 juli 2019 17:38

 

Detta är från början av 1900- talet och texten till bilden säger resten.

Isak var min morfar som hade affär på den tiden i huset som jag nu har mitt museum i. Algot var min morbror och som hade åkerirörelse i Bellvik med bussar och droska, på den tiden sa man droska och inte taxi.

Bilden finns i museet som så många andra bilder.

Den som fotat av bilden, (jag) kan man inte skylla för att ha gjort det bra, eller hur?

Snett och vint...

Men det är lokalhistoria, som är ett av mina stora intressen.

 

 

Det verkar som att den här sommaren får vi leva på minnen från förra sommaren - när det gäller värmen.

Det har under dagen varit växlande molnighet och blåst nordliga vindar. Gradantalet på termometern har hållit sig mellan 9-11 grader, under nätterna är det 4-5 grader.

Det syns på blommorna för de mår inte alls bra. Jag tycker synd om dem som lagt ner massor med jobb och odlat från februari/mars för att sätta ut när sommaren anlände.

Den kom för tidigt i år, det började redan i april/maj med sommartemperaturer och det är inte bra. Det ska vara sommar när årstiden heter sommar- basta!

Just nu är det 11 grader varmt en mycket mera molnfri himmel än jag sett på hela dagen. Det verkar som att det är först när kvällen infunnit sig som molnen rensas bort.

Vinden kommer från nordväst och inte lika hård som under gårdagen, men inte varm.

 

I dag har jag varit och hälsat på Kerstin när jag kom från Dorotea, hon har fyllt jämna år så jag hade med mig en liten bukett och gratulerade.

Hon har verkligen det hon gör nu, hon hade inte mindre än tre gräsklippare som skulle hållas varm. 

Hon har nämligen varit i Spanien i två veckor, då har gräset på Wallins passat på att växa. Nu är det så långt så hon var inne på att klippa två gånger, dubbelt alltså, för att det skulle bli som hon ville ha det.

Hon är en riktig arbetsmyra, hon lär inte ge sig förrän hon är nöjd.

Jag tycker det är jätteroligt när hon är här, då kan jag hälsa på där och hon kan överraska mig med en "tittainstund" hos mig.

Jag hoppas att Mary och Bert också dyker upp snart.

 

Nu önskar jag att all världens knark skulle försvinna från jordens yta för alltid!

Det är sååå mycket gängskjutningar/knarkuppgörelser nu så det är riktigt kusligt.

Det är tur att man bor på ett ställe på jorden där det är lungt och fridfullt.

Hur oroliga ska inte föräldrar till barn som närmar sig tonåren vara när de ska börja frigöra sig och vara med kompisar på sin fritid?

Detta elände finns på alla olika ställen i samhället i dag, inte bara i det som SD, med flera kallar utanförskaps/invandrarområden och skyllt allt på ett visst klientel.

Det finns även i kretsarna där de räknar sig för lite mera, och det har konstaterats alldeles nyss att det kan till och med vara mera spritt i de kretsarna.

Ingen kan gå säker som det verkar på vilka som lockas in i detta h-----e. Och efter det kan de vara fast för livet, så länge livet kan vara sedan man hamnat där.

Spring för livet när knarklockelsen dyker upp!!!

 

I dag har EBT och JÅ ätit en lunch ihop och båda tycker att det var lyckat.

Ja säger fortsättningsvis! Aldrig SD!

 

Dagens namn är: Rosa och Rosita, grattis till er!

 

Ha en fin fortsättning på tisdagskvällen, vi ses!

Av Elsa Mårtenzon - 1 juli 2019 17:03

 

Ett gäng konfirmander utanför Dorotea Kyrka i början på 1900- talet. Tydligen skiljde man på pojkar och flickor på den tiden. Jag har ingen aning om vilka det är, jag har fått bilden som gåva till mitt museum för några år sedan, givaren visste inte heller vilka det var.

Jag är medveten om att bilden är dålig, men man tager vad man haver, sa Kajsa Varg. (Vilket hon inte sagt)

Jag undrar om det inte är den kyrka som brann upp?

 

 

 

 

Något bättre väder i dag, ingen värme men lite solsken ibland och det får man väl vara glad över.

Under dagen har det varit mellan 15-16 grader i skuggan, som mest, men blåst lite för mycket, enligt min mening.

Just nu under tidig kväll är det 14,7 grader, solen skiner i molnluckorna och det blåser något mindre nu, från nordväst.

 

Jag har gjort det gamla vanliga, litet av varje och varit ut på en promenad.

Samt trimmat allt gräset klart för den här gången, men det växer ju.

 

Var upp på Näsudden och skulle titta till fågelungarna som AC och JP byggt en hydda åt för att skydda dem för blåst och regn. Men de hade lämnat hyddan och i dag var inte fågelföräldrarna där och höll koll på mig längre. De har nog bytt bostadsort där de känner sig säkrare. Ja, hej med dem då!

 

Det är trögt och är jobbigt i Bryssel att komma överens om en ny ordförande för EU- kommisionen.

Det är Polen, Ungern och Italien i första hand som inte kan nöja sig med det förslag som de andra länderna är eniga om.

Det förvånar mig inte att det är just de länderna.

Det styre de har i dessa länder förklarar just det. Vad skulle de med för egentligen?

De vill ju inte foga sig och hålla sig till demokratin och de regler som de flesta är överens om, men bidragen har de ingenting emot.

Man tycker ju i detta läge att de ska se med förskräckelse på Brexit som Storbrittanien så enkelt skulle fixa. Det har dragit ut på tiden rejält och det är ännu osett hur det ska gå.

Varför ska allt krånglas till och varför ska det bråkas om allt? Kan de istället inte satsa på att göra det bästa möjliga för alla?

Som det krigats i Europa förr, hoppades man ju att EU- projektet skulle vara en god ide och en säkerhet från bråk och krig länderna emellan.

Det var ju det som var den främsta orsaken till att EU bildades.

Men tyvärr verkar det finnas onda krafter i gång för att förstöra just det nu. 

Sedan tycker jag också att en hel del bör ändras på till det bättre i unionen, som allt slöseri med pengar, t ex flyttkarusellen de håller på med var fjortonde dag, vilket slöseri!

Skattepengar ska användas endast till det som är nyttigt och för invånares och länders bästa.

 

Almedalen är på gång för fullt nu, det är väl frågan om inte det också är ett otroligt slöseri med skattepengar?!

Inte minst kommunerna och landstingen som verkar behöva lägga skattepengarna på nyttiga saker, för nationens befolkning.

Är det så illa att minglet är en stor anledning till att de deltar i det som har blivit ett mer eller mindre jippo nu?

Måste det bli riktigt dåligt innan de inser att svångremmen måste dras åt för det som inte är till nytta för invånarna i landet?

Klyftorna blir så stora att de är oöverstigliga till slut. Och inte blir det bättre sämja av det, tvärtom!

 

Dagens namn är: Aron och Mirjam, grattis till er!

 

Ha en bra fortsättning på måndagkvällen, vi ses!

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards