oskmar

Direktlänk till inlägg 25 augusti 2018

Augusti 20180825 regnskurar

Av Elsa Mårtenzon - 25 augusti 2018 17:44

 

Solsken och blank sjö ikväll!

 

 

 

Vid tretiden inatt var himlens alla portar på vid gavel, regnet vräkte ner. Under dagen har det oftast varit uppehåll, något skvitter ett par gånger.

På eftermiddan har till och med solen visat sig som hastigast ibland.

Nu är klockan 17.45, det är 13 grader varmt, lite blått här och där på himlen. Vinden kommer från sydost, är näst intill obefintlig endast en svag krusning.

En timme senare, solen skiner från en nästan helblå himmel och sjön är spegelblank.

 

I dag har jag äntligen kunnat putsa fönstren i bagarstugan. Men det var nära att de inte skulle få bli färdiga i dag heller för det kom en regnskur när det var två sidor kvar på sista fönstret. Men den slutade lika fort som den kom, nu klara rutor och klart!

 

Det blev inte som NMR hade tänkt sig, de fick stå på ett ställe, det blev ingen vandring för dem och de blev inte så många som de trott. Därför tänker de begära nytt tillstånd nästa helg i Stockholm, de fick inte som de ville i dag. De har stått på en plats och hållit tal till sina egna, 200-300 personer. Jag hoppas de utomstående ignorerade dem.

Nog är det väl bedrövligt att de ska få kosta hur mycket skattepengar som helst, hela landets poliser har varit kallade till huvudstaden i dag. Åt fanders med NMR!

 

Dagens namn är: Lovisa och Louise.

Min farmor hette Lovisa, född 1886 i Bellvik, gifte sig med Per Johan, född 1884 i Lövstrand. 

De övertog hemmanet åt farfars fosterfar i Arksjön och bodde där till 1923 när Lovisa fick erbjudandet av sin bror Magnus att köpa hennes barndomshem i Bellvik, de flyttade till Bellvik 1923.

 

Det finns flera med namnet Lovisa i släkten, min systers andra namn är Lovisa. 

Mitt tredje barnbarn heter också Lovisa. Grattis på namnsdagen båda två!

Namnet Louise, det bär jag själv som andra namn.

 

Ha en trevlig fortsättning på lördagkvällen, vi ses!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 18 april 16:24

  I morse hade jag både renar och rådjur här, men renarna jagade jag bort...    Morgonen började med grå himmel men desto soligare blev det sedan under dagen, perfekt! Just nu är det 3,5 plusgrader och klarblå himmel, grant värre. Så kan de...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 17 april 16:36

  Onsdagmorron klockan sex.   solen på väg. Det har inte varit så mycket sol idag och blåste kallt på morron. Under dagen har det varit omkring 4-5 plusgrader och det är ju tur om snösmältningen sker långsamt på grund all snö och för risken...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 16 april 19:16

  Kvart över sex i morse och väldigt grumligt på himlen.    Det har varit solsken idag och det är alltid välkommet. Lite kallblåst har det också varit och frusen som jag är så har jag helst varit inomhus. Just nu är det 2,3 plusgrader, lite...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 15 april 16:22

  Upplyftande?    Ja, men det är borta nu - tills nästa gång.         Vitt på taken i morse och vitt på backen. Men Gumman Tö har skött jobbet bra, allt är borttinat nu. Det har ju varit både plusgrader och regn och snön som kommit är borta...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 14 april 16:42

  Just nu är det grått och det regnar.        Det började med en solig morron, men det räckte inte så länge förrän molnen tog över. Sedan ett-tiden har det regnat utan uppehåll i stort sett, uppe bland bergen har det eventuellt snöat för dä...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards