oskmar

Direktlänk till inlägg 26 augusti 2018

Augusti 20180826, bra väder

Av Elsa Mårtenzon - 26 augusti 2018 17:11

 

Kolla hur Käringholmen speglar sig i all sin prakt!

 

 

 

Vilken vacker dag det blev, oväntat!

I morse låg dimman tät över sjön vid sextiden och ett tag framåt. Sedan försvann den, svävade bort från sjön. Och fram kom en sjö som blänkte som en spegel.

Sjön har i stort sett hela dagen varit spegelbild för holmar och fluffiga moln därovan. 

Solen har värmt riktigt skönt, såna dagar kan jag tänka mig många nu framöver.

Nu när klockan är 18.30 är det 13,5 grader varmt i skuggan och solen skiner. Det finns en del roliga molnformationer på himlen som endast förgyller det hela.

Vinden kommer nu från norr och är svagt måttlig.

 

Jag har kollat in en skata på gården i flera dagar nu och den har käkat vinbär och blivit så tjock, klotrund, att jag tror knappt den kan flyga vid det här laget, för det mesta så promenerar den. Så går det när man är en girig skata. Och nu är jag inte rädd om vinbären längre för jag har plockat det jag behöver. Så ät på bara!

 

Nu märks det mer än väl att det är endast två veckor till valet. och tyvärr är det många som "roar" sig med att sabotera valaffischerna. Det är dumt från vilket håll det än kommer, det vinner man inte på, utan gör bara bort sig- oseriöst.

En del sabotage är riktigt otäcka, ondskefulla.

En sak som jag tycker är bra är den Grupp som Kjell Bergqvist startat. Den fylls på hela tiden och den hoppas jag gör nytta. 

Senaste Novus- undersökningen var inte till de "hoppstoras" fördel, kanske, kanske får folk upp ögonen till slut.

Det är vad jag innerligt önskar inför detta val. Vi måste verkligen värna vår demokrati!

 

Jag trodde ända till på eftermiddan att jag var helt ensam på Näset i dag. Skulle ta en promenad upp till Näsudden och upptäckte att där var det fullt med arbete på gång. Flera bilar stod parkerade där och det borrades, målades skruvades, spikades tak och allt möjligt. Jag var inte så ensam som jag trodde. Det är en del träd i vägen så jag ser inte om det är folk där när det är dag och ljust. 

 

Dagens namn är: Östen.

I Nybäcken fanns en Östen, född 1906 i Nybäcken. Gift med Aina, född 1916 i Nybäcken. Paret hade nio barn. De flyttade från Nybäcken 1954 eller 1955 en månad före jul, enligt uppgift från deras dotter Yvonne i ett brev till mig när jag jobbade med boken, efter att Vattenfall köpt deras fastighet. De flyttade till Hoting där de byggde sig ett hus och bodde resten av sitt liv.

Jag har berättat om familjen i Nybäcksboken så klart.

 

Ha en bra söndagkväll, vi ses!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 15 april 16:22

  Upplyftande?    Ja, men det är borta nu - tills nästa gång.         Vitt på taken i morse och vitt på backen. Men Gumman Tö har skött jobbet bra, allt är borttinat nu. Det har ju varit både plusgrader och regn och snön som kommit är borta...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 14 april 16:42

  Just nu är det grått och det regnar.        Det började med en solig morron, men det räckte inte så länge förrän molnen tog över. Sedan ett-tiden har det regnat utan uppehåll i stort sett, uppe bland bergen har det eventuellt snöat för dä...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 13 april 16:48

  Klockan nio igårkväll lyckades jag hitta månskäran och kunde konstatera att jag missat fullmånen på grund av molnig himmel den här gången.    En dag med mestadels grå himmel och 9-10 plusgrader. Alldeles nyss började det blåsa och det ble...

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 12 april 16:23

    Vad sägs om vårens framfart i Bellvik? Men det kan fortfarande komma bakslag, säger jag med många års erfarenhet.      I dag har det varit blandat därovan ibland sol och ibland moln, det har inte regnat och inte snöat. Det har varit plus...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 11 april 16:21

  Det är väl det här som kallas, att det våras!    En solig morron byttes ut till en dag med både sol och moln. Plusgrader från morron till kväll, kanske även under natten. Nu är himlen helgrå så grå den kan bli, det väntas annat väder för ...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards