oskmar

Alla inlägg den 18 april 2018

Av Elsa Mårtenzon - 18 april 2018 14:44

 

Jo, faktiskt det funkade! Den grå duggregnande dagen silas genom tallkvistarna, om det är så vacker bild vet jag inte men den är ungefär som dagen varit.

 

I dag har himlen varit grå och omkring klockan 12 kom det regn. Inte mycket regn, snarare lite duggregn. Det är ju bra om det inte spöregnar för då går snösmältningen för fort. Vi har ju haft många fina och soliga dagar om vi räknar in påskhelgen också så är det ju helt fantastiskt och vi kan ju inte räkna med sol alla dagar.

Jag skriver det här klockan ca 15.00 men ska försöka få in en bild och då kanske jag publicerar betydligt senare. Just nu är det 6,5 plusgrader och lite småregnande i luften, himlen är helgrå.

 

I dag har jag hållit mig inomhus och har bakat matbröd som nu är på gång i ugnen. Betydligt enklare att baka matbröd eftersom man inte behöver kavla och ingen fyllning, inte heller ska de här penslas. Det är bara att hoppas att de blir porösa och goda också. Det är inte ofta jag bakar såna matbröd, eftersom jag brukar baka tunnbröd i bagarstugan som ju också är matbröd. Och det är alltid godare! Jag är van vid tunnbröd sedan barnsben och upplever att jag är matlös när jag inte har det i frysen. Jag äter en till två mackor om dagen, för det mesta bara en när jag har tunnbröd, alltså lever jag inte bara på det.

 

Det har kommit fram att en "liga" på tre personer greps i lördags för medhjälp och fusk med Högskoleprovet, det finns säkert flera inblandade eller flera ligor som gjort sig pengar på det här sättet. Det var inte lite pengar som betalats till de gripna, som jag fattade det hela kostade det 170 000 för att nå det högsta betyget och sedan en trappa nedåt för lägre poäng. Det som jag förstår så är det studerande med pengar på fickan som kan lägga ut såna summor, eller föräldrar med pengar. Tur att de åker dit, så oärligt handlande och det är så orättvist mot de som är ärliga i sammanhanget.

 

Dagens namn är: Valdemar och Volmar, ingen med namnet Volmar känner jag till.

Men Valdemar, född 1908 i Nybäcken. Gift med Hildur, född 1910 i Tåsjö. De sålde sitt hemman i Nybäcken till bröderna Ejnar och Gösta och flyttade till Tåsjö 1944. 

Ha en bra fortsättning på onsdagen, vi ses! 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards