oskmar

Direktlänk till inlägg 1 februari 2018

Februari 20180201, blåsväder

Av Elsa Mårtenzon - 1 februari 2018 15:16

 

Bakungen fungerar än, fast den murades 1941. Ett gammalt ordspråk som mamma brukade använda var: "Då segt börj och håll, då håll det länge". Känns det igen?

 

 

I dag har man fått hålla i hatten, det har blåst och yrt snö som sjutton. Lite mindre nu men tillräckligt ändå. Jag har inte längtat ut precis men var tvungen att skotta bort snödrivan som blåst ihop framför bron när jag var klar med mitt innejobb på förmiddan. Och fy så kallt det blåste!

Det har inte snöat i dag och till och med såg jag skymten av solen, men väldigt kort stund i en pytteliten molnlucka.

Nu är klockan 16. 05 det är 10,5 grader kallt men känns som 20 i blåsten. Vinden har mojnat en del nu, vilket är bra.

 

I dag har en ny rikspolischef blivit utämnd och det är bra. Hoppas att det vänder nu och blir slut på tjatet. Jag tror på den nye, men nu är det ju inte han ensam som ska vända skutan, det är en gemensam uppgift från många håll. 

 

Jag läste i lokaltidningen i gårkväll, att Vilhelmina invigt sin nya bakugn i dagarna, som inte kunde vara mer än max 4-5 år gammal. Om jag inte minns fel, jag läste i lokaltidningen när bagarstugan invigdes den gången. Den bakugnen hade rasat ihop före jul så folk som tingat bagarstugan för att baka tunnbröd till jul kunde inte göra det.

Det ger mig en fundering varför den förra föll ihop? Den bakugn jag har i min bagarstuga murades upp 1941 och är användbar fortfarande. Visserligen var vi tvugna att justera den efter alla bagardagar inför Bellviksdagen i 10 år och efter det inför allsången i tre år. Vi bakade då bröd i 10-11 dagar i sträck, ibland tre stöpor om dagen, den blev hårt åtgången och hann aldrig kallna.

Vi byggde ny bagarstuga 1997, men behöll ugnen och byggde stugan runt den, för att ugnen gräddade så bra. De som murade bakugnar förr kunde sin sak, den som murade min bakugn var Hans Edin från Bellvik, självlärd murare. De lärde av sina föregångare, hans far hade murat bakungnar bl a före honom.

Ha en fortsatt bra torsdagkväll, vi ses!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 13:22

(Webbsidan har legat nere sedan igårkväll tills idag lördag, strax före klockan ett, då kom den tillbaka.)       Men nu kan vi det här vädret både utan och innan, dags att byta till lite soligare och roligare!          Vädret igår var lik...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 25 april 15:58

  Det fanns en liten blå glipa i mitt på dagen, men den försvann illa kvickt igen.      Det var vitt på taken och på backen i morse igen, vintern håller i sig, men jag är beredd nu att säga, "Vinter adjö" nu. Det har varit plusgrader under ...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 24 april 16:46

  Så här ser det ut just nu när klockan är fem, något glesare mellan flingorna och mycket små flingor, de syns knappt.        Ja, inte var det så att jag jublade i morse när jag tittade ut genom fönstret. Snön låg vit på taken igen och det sn...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 23 april 16:23

  Halv tio igårkväll var det klar himmel och fullmåne, annat är det nu när det snöar hej vilt.      Burr va kallt det är! Det var 8 grader kallt halv tolv igårkväll och kallt i morse så klart. Det har varit kallblås´n i dag också och inte p...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 22 april 17:51

  Halv åtta i morse och det ser lovande ut på väderfronten.      Kalasväder i dag, solsken från en klarblå himmel, men kallblåst idag också! Under natten var det 7-8 minusgrader och riktigt frusen mark i morse. Solen har tyvärr inte orkat...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards