oskmar

Alla inlägg den 13 februari 2018

Av Elsa Mårtenzon - 13 februari 2018 20:04

Men hur i allsin dar ska hela den här snödrivan hinna tina bort till slutet av maj? Det syns mindre och mindre av ladugården nu. Och än är det bara den 13 februari, blir det inte översvämningar när våren kommen så har vi tur.

 

 

Ja, det fanns tillräckligt med snö för att skotta i morse igen, drygt 1 dm och lätt var den inte. Tur att jag skottade igår också, det var ju det mindre i alla fall. Nu får det gärna vara färdigsnöat för den här vintern.

Det var 6 minusgrader som mest i morse, sedan har det tidvis känts som att det varit nära nollan, på snön, den har känts som kramsnö nästan.

Nu är klockan 20.30, det är 5 grader kallt och det snöar inte nu men det kan vara annat som gäller i natt och i morron. Jag har inte kollat vilket det ska bli ännu ikväll.

 

Det blev en lång fettisdag för mig, Ingrid och jag har varit på Valågården i Hoting och ätit kams och avslutat det med kaffe och semla. Jag kom hem klockan sex ikväll och åkte hemifrån klockan tolv i dag. Jag åt blodkams och Ingrid åt gråkams. De hade gjort jättegoda blodkams och jag köpte med mig två stycken hem så jag kan äta kams i morron också. Ingrid sa att de grå var också goda och köpte också med sig hem.

Jag beundrar verkligen de kvinnor som ställer upp ideellt år efter år och jobbar hårt för att folk ska kunna fortsätta med traditionerna. Och för att dra in pengar så att hembygdsgården kan leva vidare. Bra gjort!

 

Dagens namn är: Agne och Ove. Det har funnits bärare av både de namnen i Bellvik. 

Båda är i dag borta från jordelivet, den ene dog helt ung i Stockholm den andre bodde i Dorotea till slutet av sitt liv.

Ha en bra fortsättning på tisdagskvällen, vi ses och hej då!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards