oskmar

Direktlänk till inlägg 27 januari 2019

Januari 2019 01 27 solig eftermiddag

Av Elsa Mårtenzon - 27 januari 2019 16:09

 

Den här bilden tog jag under pågående gryning i morse och det syns en liten ljusning på himlen efter många dagars snöfall och grå himmel. Det blev en jättefin dag framemot tolvtiden med strålande solsken och gnistrande vit snö.

 

 

 

 

Eftermiddan har varit otroligt grann, med all snö i träden och solens sken som förgyllt dem till guldfärg, med glitter på. Tyvärr kom jag inte ihåg att gå ut och ta en bild när det var som vackrast, jag satt och pratade i telefonen med Gunnel då och glömde bort att föreviga grannlåten efter det.

Det var kallt om händerna i dag också när jag var ute och skottade snö, det var omkring 20 grader, kallare än i går.

Men den lättaste snö som kan förekomma, den flög framför skorna när jag gick i den. Hoppas inte på blåst nu för det ligger mycket av den varan nu som skulle förflyttas lätt.

Det snöade hela förmiddan i dag också, åtminstone ett par cm, på eftermiddan har det varit uppehåll.

Just nu är det 23,5 grader kallt, bra det för då snöar det inte. Det finns lite klara fläckar på himlen, men inte är det många.

 

I dag fick jag sällskap av Anders vid elvakaffet efter att han kört bort snön här. Han satt en hel timme och pratade. Ovanligt för det brinner i baken hans för jämnan tycker jag. En kvart efter begav han sig till Hoting och kontoret där.

 

I dag har det varit program på TV och radions P1 hela dagen om förintelsen. Det som berörde mig mest på morronprogrammet på TV4, var den kvinna som skrivit en bok om sin morfar som hon forskat om och fått fram att han varit ss-man och nazist. Även hennes mormor var nazist, men förnekade förintelsen, det var mer eller mindre påhitt hade hon sagt. Hon hade ljugit och gjort om deras historia helt och hållet, när de ville veta förteg hon sanningen och målade upp en annan bild om deras liv.

Det hade föranlett osämja inom släkten så att de inte pratade med varandra till slut.

Ja, jag kan förstå att de skämdes för sina handligar, morfadern hade många liv på sitt samvete. Men att de ska förneka och göra om sin historia till en livslögn hela sitt liv inför sina barn och barnbarn är oförlåtligt och dessutom tycka att det var rätt och riktigt att vara nazister med den avskyvärda ideologi som det innebar. 

De barn och barnbarn som nu tycker att det var orätt, rår inte för vad deras släktingar deltagit i och ska absolut inte bära någon som helst skuld till detta.

Det är helt och hållet deras förfäders skuld, men jag kan förstå hur det känns att upptäcka att ens mormor och morfar hade en sådan bakgrund och att de dessutom försöker försköna sitt handlande- oförlåtligt.

Måtte inte mänskligheten behöva uppleva att nazismen kommer till makten någonsin igen!

 

Dagens namn är: De namn som jag inte tog upp igår var nämligen Bodil och Boel, de  hade namnsdag i går. 

Grattis till er som bär de namnen!

(Dagarna går så fort så jag trodde nog att det var söndag redan igår.)

 

Ha en fortsatt bra söndagkväll, vi ses!

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 19 april 16:03

  Så här ser det ut just nu, men det blåser svinkallt kände jag nu när jag var ut och tog lite bilder.      I dag har det varit solsken från dess uppstigning och kommer pågå tills den gömmer sig bakom bergen! Det var minusgrader från igårkv...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 18 april 16:24

  I morse hade jag både renar och rådjur här, men renarna jagade jag bort...    Morgonen började med grå himmel men desto soligare blev det sedan under dagen, perfekt! Just nu är det 3,5 plusgrader och klarblå himmel, grant värre. Så kan de...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 17 april 16:36

  Onsdagmorron klockan sex.   solen på väg. Det har inte varit så mycket sol idag och blåste kallt på morron. Under dagen har det varit omkring 4-5 plusgrader och det är ju tur om snösmältningen sker långsamt på grund all snö och för risken...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 16 april 19:16

  Kvart över sex i morse och väldigt grumligt på himlen.    Det har varit solsken idag och det är alltid välkommet. Lite kallblåst har det också varit och frusen som jag är så har jag helst varit inomhus. Just nu är det 2,3 plusgrader, lite...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 15 april 16:22

  Upplyftande?    Ja, men det är borta nu - tills nästa gång.         Vitt på taken i morse och vitt på backen. Men Gumman Tö har skött jobbet bra, allt är borttinat nu. Det har ju varit både plusgrader och regn och snön som kommit är borta...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards