oskmar

Direktlänk till inlägg 23 april 2019

April 2019 04 23 sol och värme

Av Elsa Mårtenzon - 23 april 2019 16:32

 

Allt har en baksida, även min ladugård...  

 

 

 

I dag har det säkert varit omkring 20 grader varmt här, eller mera. Det  kändes som riktig sommarvärme för mig när jag satt i solstolen. Det gick inte att sitta särskilt länge heller och det var för varmt när jag hanterade krattan också. Jag brukar inte ha lätt för att svettas men idag rann det bäckar i ansiktet under krattandet. 

Det har inte varit ett enda moln på himlen och ingen vind i trädkronorna.

Just nu är det 17 grader varmt i skuggan när klockan är nära fem. Inga moln utan bara solsken!

 

Jag hade bråttom hem från Dorotea i dag, för vem vill vara där när vädret är så här grant- inte jag i alla fall!

Efter det har jag vistats utomhus i det härliga vädret.

Gunnel ringde och vi pratade nog nån timme, minst, och sedan har jag krattat.

 

Men inte tänker jag ge mig på att kratta lika mycket som jag gjort förut. Då krattade jag allt till skogskanten och ner till sjön och till gränsen mot nästa fastighet, det får vara slut med det nu.

 

Det låter vedervärdigt när man hör om bränderna på södra Sverige nu, redan i april. Måtte det inte bli som förra sommaren. Och vattenbristen som det är redan söderöver, inte bra, där ska de önska sig regn allt som de orkar, det behövs verkligen.

Nu säger de på nyheterna att det är en kraftig ökning på bränderna nu mot förra april. De säger att det nu brinner i skog och mark på många ställen i Sverige.

Dessvärre pratas det om att en del bränder är anlagda.

Till och med finns det risk för att branden på katedralen i Paris kan vara anlagd -upp och nervända världen. Vad är det för fel på folk nu för tiden, det ena värra än det andra.

På Sri Lanka är det nu konstaterat 320 döda och omkring 500 skadade i terrordådet. Usch och fy!

Nu sa de på nyheterna att IS har tagit på sig bombningarna på Sri Lanka. Fy så onda människor det finns och värst av alla är IS och Allcaida, (stavning?) fy och fy!

 

Men jag har det lugnt och fridfullt på min plats på jorden och jag känner mig hur trygg som helst.

Det är verkligen inte alla förunnat tydligen, ändå tränger folk ihop sig i städerna där de har jättedyrt boende och en ibland farlig tillvaro.

Om det vore mer jämnt fördelat över riket så fanns det säkert jobb häruppe också. Det verkar som att folk tror vi ska behöva vara så många att vi nästan trampar på varandra för att kunna existera.

Så fel, det är mycket trivsammare utan trängsel och jakt på att vara med om så mycket som möjligt. Det är min syn på det hela...

 

Dagens namn är: Georg och Göran, grattis till er därute som heter så!

 

Ha en fortsatt bra tisdagkväll, vi ses!

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 23 april 16:23

  Halv tio igårkväll var det klar himmel och fullmåne, annat är det nu när det snöar hej vilt.      Burr va kallt det är! Det var 8 grader kallt halv tolv igårkväll och kallt i morse så klart. Det har varit kallblås´n i dag också och inte p...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 22 april 17:51

  Halv åtta i morse och det ser lovande ut på väderfronten.      Kalasväder i dag, solsken från en klarblå himmel, men kallblåst idag också! Under natten var det 7-8 minusgrader och riktigt frusen mark i morse. Solen har tyvärr inte orkat...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 21 april 16:26

  Klockan nio igårkväll lyckades jag fånga månen, det var svårt att hitta en bra bild när jag inte ville gå ut i kallblås´n. Jag hade fel förra veckan när jag skrev att den var på nedåtgående, det var tvärtom, den hade bytt läge och det tänkte ...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 20 april 17:43

  Kvart över sex i morse och jag anar vilken sorts väder det blir i dag, inte det sämsta.      Lite blandat på himlen idag men kallblåst som inte lockade till att hålla sig utomhus. Jag var ut på en promenad på eftermiddan men frös in tidigar...

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 19 april 16:03

  Så här ser det ut just nu, men det blåser svinkallt kände jag nu när jag var ut och tog lite bilder.      I dag har det varit solsken från dess uppstigning och kommer pågå tills den gömmer sig bakom bergen! Det var minusgrader från igårkv...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards