oskmar

Alla inlägg den 10 augusti 2019

Av Elsa Mårtenzon - 10 augusti 2019 18:54

 

En av de fina sommarkvällarna, som är underbara när de ser ut så här.

Tänk om man bara kunde trycka på en knapp och det var så här i januari eller lite då och då under vintern.

 

 

Det har varit grå himmel hela dagen.

Moln har dominerat därovan under dagen men lite, lite solglimtar ibland, men inget regn.

Jag tömde regnmätaren på eftermiddan på 5 mm, men det hade kommit uner natten.

Det har varit varmt i luften, trots grå himmel omkring 20 grader.

Just nu är det 18 grader varmt och lite ljusare himmel där solen skymtar fram ibland.

Det blåser friska vindar från sydost.

 

I dag har jag ägnat mig åt att baka hela dagen och nu plöjt mig genom en stor disk och ser diskbänken igen.

Varför inte plocka in det i diskmaskinen. sa Ann Cathrine när hon ringde tidigare. Men det var bara stora pytsar från baket och många så jag tyckte det gick lättare att ta det för hand och nu är det gjort.

Nu har jag tänkt mig att vara lat hela kvällen i stället och sedan i morron ta nya friska tag igen.

 

För en stund sedan ringde en kusin, Thellenberg heter han. Vi har nämligen bestämt oss för en minikusinträff nu i augusti som jag ska prata med mina två kvarvarande syskon om. Så synd att den yngsta av oss är borta redan och har hunnit vara det i 21 år redan.

I kväll orkar jag inte ringa Gunnel och Nils Gunnar, det får bli i morron. De ska få ha sitt lördagsmys i lung och ro från störningar av mig,   

 

Allt som börjar på t r a är bara "ohyra".

Nu åsyftar jag trastar, de har nästan ätit upp alla mina vinbär i år. Det har aldrig hänt förut, att de orkat äta upp alla för det har varit så mycket på buskarna. I år däremot har det varit ovanligt lite vinbär, antagligen beror det på förra sommarens torka. Det är ju jättelite bär över huvudtaget i sommar., lite hjortron på de flesta ställen, lite blåbär och som jag ser här nere inga lingon heller. Därför finns det inte så många val för fåglarna och då ger de sig på mina vinbär.

Jag brukar göra saft av vinbären och frysa in för två olika vinbärskakor. De är inte riktigt mogna än, som de måste vara för dessa ändamål, medan jag väntar käkar trasten för fullt.

Tranorna äter upp potatisen och trasten äter upp vinbären, åt skogen med dem!

 

Dagens namn är: Lars, grattis till dig!

 

Ha en fortsatt bra lördagskväll, vi ses och hej då!

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards