oskmar

Alla inlägg den 15 augusti 2019

Av Elsa Mårtenzon - 15 augusti 2019 17:41

 

Det här är det senaste gänget som jag haft på visning i museet, på eftermiddan i dag. Jag fick ytterligare en trevlig eftermiddag. Det tackar jag för!

 

 

Hej igen! 

Ja, rubriken är inte helt sanningsenlig, inte ens ett uns sol har det varit. Men himlen började klarna rätt bra vid niotiden, men sedan kom det av sig och molnen har varit i vägen för solen hela dagen.

Jag har tyckt att det blåst kallt i dag, kallare än i går. Jag frös om fötterna när jag var nere i museet idag, det gjorde jag inte i går. Det kändes som höst där, första gången i sommar som jag frös om fötterna där i alla fall.

Just nu är det 14 grader varmt och lite blått i himlafärgen är det faktiskt. Och nu skiner solen helt plötsligt. Härligt!

Nu är det så lite vind att jag inte ens ser varifrån den kommer, det är ju positivt.

 

Så kusligt att det igår kväll skedde ett misstänkt terroristbrott i Östersund, med avsikt att döda. Östersund känns så nära och förresten vill jag ju inte ha några brott alls, någonstans.

Som tur var så var det ingen som blev skadad ens och polisen grep omedelbart den  misstänkte. Det ska hållas häktningsförhandligar i morron, han använde sig av samma metod som på Drottninggatan i Stockholm.

Men det gick bra, ingen skadad, det var viktigast.

Men så klart kommer han att säga att han är oskyldig, det säger alla numera.

 

I dag har jag haft ett nytt gäng på besök i museet. De var från Norrköping, Söderköping och från Strömsund.

De var fyra stycken, tre kvinnor och en man. Kvinnorna hade anor från Mats Johansson, förste nybyggaren i Bellvik.

En av kvinnorna höll på att kartlägga sin släkt och hade kommit fram till att försten i Bellvik fanns i hennes anor. Hon var eld och lågor och tyckte det var extra spännande att vara honom på spåren på så nära håll.

Jag förstår henne till fullo, jag minns när jag började "spåra" och kom en bit bakåt, jag blev alldeles knottrig över hela kroppen, så spännande var det.

Det var ett trevligt gäng, två av kvinnorna var systrar och den tredje en kusin till dem.

Det är ett bra tag nu sedan jag haft ättligar till `n ""Mattes Bellvik" här, men i dag skedde det. Han gick under det namnet bland gammel Bellvika, bland annat min farmor kallade honom så.

Vi avslutade visningen med att jag bjöd på fika innan de åkte härifrån

Tack till er alla fyra för att jag fick en trevlig eftermiddag i dag också!

 

Det ska bli något sorts fiskejippo på Bellvikssjön i helgen och vad jag förstår har de påbörjat det hela lite smått redan i dag. Det har varit några båtar ute på sjön här som fiskat har jag sett. Jag har hört rykten om det ska bli ett 60- tal båtar som ska delta under helgen.

 

Dagens namn är: Stella och Estelle, grattis till både prinsessan och alla ni andra som bär dessa namn!

 

Ha en trevlig fortsättning på torsdagens kväll, vi ses och hej då!

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards