oskmar

Direktlänk till inlägg 7 april 2024

April 2024 04 07 grådis hela dagen

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 7 april 15:45

 

Morron, middag och kväll, samma lika!

      

Den här dagen har varit blöt och grå, duggregnet har hängt i luften och himlen har hängt på trätopparna.

Det har varit 5-6 plusgrader och ingen enda solstråle har visat sig.

Det hade snöat under natten, men jag har bara tagit bort det som rasat från taken. Resten får "gumman Tö" ta bort!

Just nu är det 5 plusgrader och så disigt att holmarna är gråare än grått.

          

Men det är väl det här som ska jaga vintern på flykt, men jag tog ju hellre att solen fick göra det.

 

 

En diffus omgivning.

  



Dagen har varit lugn, jag har bara sett en bil och en traktor köra förbi.

 


 

Så här är läget just nu, bara Käringholmen som gör sig gällande någorlunda.

  

Oturligt nog så vann den ryssvänlige och Orban-kompisen valet i Slovakien.

Det blir inte bra för Ukraina och inte för EU, det kan nog de flesta räkna ut vart det bär. Det blir mer än övernog av alla "populister" nu, det är så man gruvar för EU-valet i sommar. 

    

Ur boken 3000 otroliga fakta om Sverige:

"Sveriges riksdag sänkte myndighetsåldern från 21 år till 20 år 1969.

Fem år senare sänktes den ytterligare till 18 år."

Slut citat

 

Jag tillhör dem som inte blev myndig förrän vid 21 år, det var otroligt sent som folk bedömdes vara vuxna på den tiden.

Och nu ropas det på att myndighetsåldern ska sänkas till 16 år.

Men ännu värre var det ju att kvinnorna inte räknades förr. Det var den kategori som fick strida för sin rätt finnas, att bli myndigförklarade, kan man gott kalla det. Det är nästan så jag tycker att de behandlades som mindre vetande, de skulle vara till bara för att föda en "massa" barn och passa upp männen.

Dessutom fick de benämningen i samtal mellan folk, a´ Isaks Tekla och

a´ Nickes Anna, t ex, precis som om de var mannens egendom.

    

Dagens namn är: Irma och Irmelin, grattis till er!

 

Ha en fortsatt bra söndagkväll, vi ses!

 

Nä, nu lånar jag en bild från en dag med roligare väder!

Hej då!      

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 29 april 16:18

  Halv sju i morse och snön lyste vit på taken, endast tomten är vaken, nää inte han igen!        Hur länge ska vi behöva stå ut med vinterväder i år? I morse när jag tittade ut genom fönstret när jag vaknade, så lyste snön vit på taken i...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 28 april 16:19

  Klockan sju i morse anade jag solen bakom molntäcket!      Söndagen har haft aprilväder hela dagen, alla sorter. Snöfall, regn och solsken. I morse när jag tittade ut vid sextiden var det vitt på taken igen, men det försvann ganska snabbt...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 16:44

  Tråkväder i dag också...      Det är andra gången jag skriver här idag, fredagstexten blev en dag försenad, så går det är inte haspeln är på. Men inte mitt fel!      Det har varit grå himmel och snöskurar idag också, snöskurarna på mo...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 13:22

(Webbsidan har legat nere sedan igårkväll tills idag lördag, strax före klockan ett, då kom den tillbaka.)       Men nu kan vi det här vädret både utan och innan, dags att byta till lite soligare och roligare!          Vädret igår var lik...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 25 april 15:58

  Det fanns en liten blå glipa i mitt på dagen, men den försvann illa kvickt igen.      Det var vitt på taken och på backen i morse igen, vintern håller i sig, men jag är beredd nu att säga, "Vinter adjö" nu. Det har varit plusgrader under ...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards