oskmar

Direktlänk till inlägg 29 maj 2018

Maj 20180529 sol och blåst

Av Elsa Mårtenzon - 29 maj 2018 17:34

 

Nog är det skillnad alltid, den här bilden tog jag den 9 juni 2009. Inte ett löv på grenarna och nu är det helt utväxta löv den 29 maj.

 

 

I dag har det varit ett par tre grader svalare och blåst friska vindar. En del lätta moln har också förekommit av och till under dagen.

Nu  är klockan 18.00, det är 19 grader varmt i skuggan och fortfarande friska vindar från norr, men något lugnare på sjön tycker jag det verkar som.

 

I morse uptäckte jag att midsommarblomstren redan blommar och det är ju ett bra tag innan midsommar. Så tidigt som i maj har jag aldrig upplevt att de blommar. Det är absolut inte en normal majmånad detta år. Även åkersenapen blommar och maskrosorna lyser med sin intensivt gula färg i stora fält där de växer. Tidigt!

Det är väl risk för att de blommat ut till förtret för dem som ska plocka sju olika blommor för att under midsommarnatten drömma om sin tillkommande.  

 

Jag har varit till Åsele i dag och Gunnel och jag har köpt blommor på Genbäcks, för gravarna bland annat. Nu hoppas jag ju att järnnätterna uteblir i år, jag har inte lust att bära dem in och ut i ladugården fram till dess. När det mesta är sig olikt kan vi hoppa över nätterna med frostrisk första halvan av juni det här året.

 

Dagens namn är: Yvonne och Jeanette, ingen Jeanette känner jag till.

I Nybäcken föddes en med namnet Yvonne i familjen Östen och Aina Rönnberg. Yvonne gifte sig med Karl Olof Morén från Näsåker, de bosatte sig i Göteborg.

 

Ha en fortsatt härlig tisdagskväll, njut av den tidiga sommaren, om den skulle komma av sig framöver. Vi ses!

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 16 april 19:16

  Kvart över sex i morse och väldigt grumligt på himlen.    Det har varit solsken idag och det är alltid välkommet. Lite kallblåst har det också varit och frusen som jag är så har jag helst varit inomhus. Just nu är det 2,3 plusgrader, lite...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 15 april 16:22

  Upplyftande?    Ja, men det är borta nu - tills nästa gång.         Vitt på taken i morse och vitt på backen. Men Gumman Tö har skött jobbet bra, allt är borttinat nu. Det har ju varit både plusgrader och regn och snön som kommit är borta...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 14 april 16:42

  Just nu är det grått och det regnar.        Det började med en solig morron, men det räckte inte så länge förrän molnen tog över. Sedan ett-tiden har det regnat utan uppehåll i stort sett, uppe bland bergen har det eventuellt snöat för dä...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 13 april 16:48

  Klockan nio igårkväll lyckades jag hitta månskäran och kunde konstatera att jag missat fullmånen på grund av molnig himmel den här gången.    En dag med mestadels grå himmel och 9-10 plusgrader. Alldeles nyss började det blåsa och det ble...

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 12 april 16:23

    Vad sägs om vårens framfart i Bellvik? Men det kan fortfarande komma bakslag, säger jag med många års erfarenhet.      I dag har det varit blandat därovan ibland sol och ibland moln, det har inte regnat och inte snöat. Det har varit plus...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards