oskmar

Direktlänk till inlägg 9 april 2024

April 2024 04 09 solens sken är idel glädje

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 9 april 18:38

 

Med glädje tittade jag ut genom fönstret halv sju i morse!

      

Vilken härlig dag det varit, men flera plusgrader och strålande sol hela dagen!

Det har varit 9-10 grader varmt och vindstilla, mera kan man inte förvänta sig i början av april.

Just nu är det 9,7 plusgrader och endast några små lätta skyar, tunna som flagor, på himlen och solen strålar på.

 

Tidigt på morron var det dimma över sjön.

  

I dag har jag varit borta från halv elva tills klockan var fem ikväll. Ingrid och jag har varit till Strömsund igen.

Jag har fått mina glasögon fixade och kunde hämta dem idag och Ingrid har provat in nya, så vi har slagit två flugor i en smäll, igen.

Nu hoppas jag att mina kommer att hålla framgent, det har varit lite väl mycket "klater" med dem nu på kort tid, både till jul och till påsk.

Vi har gjort oss god till och varit på flera ställen och sist Simonsson och handlat mat sedan raka vägen hem.

Väl hemma på gården så märktes det att det varit både sol och varmt, det blev djupa spår, trots att det skottats ganska flitigt här under vintern.

Det var med andra ord "neschlägan", vilket innebär att snön under dagen blivit som ett skum och bilhjulen gick till botten med dm djupa spår som följd.

Är det möjligen någon av mina bloggbesökare som vet eller hört det ordet förr?

De som har sina hemtrakter i området häromkring har nog hört det förut, men inte använder det själv. Jag tycker att det är lite roligt att dra till med ett gammalt dialektord ibland. 

Men just det ordet tror jag inte någon använder i dag, än mindre vet vad det är. Men nu vet DU det i alla fall!

 

På väg hem igen och som alltid, borta bra men hemma bäst!

      

Dagens namn är: Otto och Ottilia, grattis till er!

 

Ha en fortsatt fin tisdagkväll, vi ses!

 

Klockan sex ikväll och sol med klarblå himmel...

Hej då!         

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 29 april 16:18

  Halv sju i morse och snön lyste vit på taken, endast tomten är vaken, nää inte han igen!        Hur länge ska vi behöva stå ut med vinterväder i år? I morse när jag tittade ut genom fönstret när jag vaknade, så lyste snön vit på taken i...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 28 april 16:19

  Klockan sju i morse anade jag solen bakom molntäcket!      Söndagen har haft aprilväder hela dagen, alla sorter. Snöfall, regn och solsken. I morse när jag tittade ut vid sextiden var det vitt på taken igen, men det försvann ganska snabbt...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 16:44

  Tråkväder i dag också...      Det är andra gången jag skriver här idag, fredagstexten blev en dag försenad, så går det är inte haspeln är på. Men inte mitt fel!      Det har varit grå himmel och snöskurar idag också, snöskurarna på mo...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 13:22

(Webbsidan har legat nere sedan igårkväll tills idag lördag, strax före klockan ett, då kom den tillbaka.)       Men nu kan vi det här vädret både utan och innan, dags att byta till lite soligare och roligare!          Vädret igår var lik...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 25 april 15:58

  Det fanns en liten blå glipa i mitt på dagen, men den försvann illa kvickt igen.      Det var vitt på taken och på backen i morse igen, vintern håller i sig, men jag är beredd nu att säga, "Vinter adjö" nu. Det har varit plusgrader under ...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards