oskmar

Alla inlägg under april 2024

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 6 april 18:57

 

Nyskottat och snödrivorna har växt på höjden igen.

  

Hej på lördagkvällen!

I dag fick vi se solen igen och dagen igår lägger jag till handlingarna, för det var ingen dag att minnas.

Klockan sju i morse kom Anders och körde bort snön här och nu ser det bra ut igen.

Före klockan elva ringde Ingrid och frågade om jag skulle ut och skotta snö, om en stund svarade jag. Men det tyckte hon att jag skulle strunta i för det skulle hon göra när de kom.

De kom lagom till elvakaffet, hon sopade av bilen och skottade bort det som Anders inte kunde ta med traktorn. Lättsamt för mig och för den tjänsten bjöd jag på elvakaffe.

  

 

    

Längre fram på dagen var jag ut och skottade bort det som rasat från ladugårds- och vedbodstaket.

Det var riktigt roligt att gå ut idag när termometern var på plus och solen sken.

      

 

Det drar mot kväll...

  

När jag kom in igen tänkte jag att jag skulle ringa Kerstin, som jag tänkt länge, men idag skulle det bli av.

Men nej, det blev inget svar!

Men då var jag inne på att jag skulle prata med någon i alla fall och ringde Maria, inget svar.

Då gav jag upp och tänkte, ingen har tid att prata med stackers mig!

     

 

Ja, jag gillar moln när det är klarblå himmel omkring dem!

     

Men efter en stund ringde Maria och det blev ett långsamtal.

Sedan ringde även Kerstin och det blev ytterligare ett långsamtal.

Så jag har inte gjort mycket nytta i dag heller.

Men pratat i telefon har jag gjort, plus lite till!

Och nu är det kväll på den sjätte dagen och då får jag väl se vad jag ska "skapa" i morron då.

  

 

Dagens namn är: Vilhelm och William, Grattis till er!

 

Och nu tog jag rätt lördag, igår tittade jag på fel fredag i almanackan och det blev fel namn, men det bjuder jag på.

 

Ha en bra fortsättning på lördagkvällen, vi ses!

 

Och med många variationer på dem, ännu bättre!

      Hej då!

 

 

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 5 april 16:57

 

Det finns väder och så finns det annat väder och så finns det ruskväder!

      

Hej på fredagkvällen!

Halv sex vaknade jag i morse, tittade ut och det snöade för fullt. Så har det gjort hela dagen utan det minsta uppehåll, det är lätt att hålla skrattet tillbaka.

Det snöar på ännu och man får väl se om det behagar sluta senare under kvällen, eller om det ska pågå under natten också.

Jag har inte varit ner på marken i dag, bara stått uppe på bron och sopat av brostegen.

Fy vad jag är less på snön nu, hur tar man itu med det här nu då?

  

Just nu är det 3,9 grader kallt och snöar så klart.

 

      

Ja, vad har jag åstadkommit i dag då?

Ja, inte mycket kan jag lungt påstå, lite småplock bara som måste göras i stort sett alla dagar. Men jag har inte skrivit på något avtal heller vad som kan krävas av mig, jag gör som jag vill och sköter mig själv i stort sett.

I morron får jag väl försöka "peta" bort snön, det jag kan i alla fall.

Det blir ju med säkerhet nya snöras från taken som jag måste ta bort också för det ska ju bli plusgrader.

 

Ja, och så finns det skitväder, inte att förglömma!

        

(Jag skrev inget här igår kväll, men har skrivit några rader idag som går att läsa ikväll om viljan finns.)

 

På väg hem från Strömsund igår, bättre färg på himlen igår!

    

Dagens namn är Liv, grattis till er som bär det namnet!

 

Ha en fortsatt bra fredagskväll, vi ses!

 

Jag avslutar med en bild från igår morse...

Hej då!

    

 

 

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 5 april 14:27

 

Härligt att vakna till den här vyn på torsdagmorron!

      

Jag var på vift igår på torsdagen och kom inte hem förrän klockan sex i gårkväll. När jag kom hem var jag tvungen att förse mig med lite ätbart och sedan var jag för lat, igen!

En jädra "odygd" som jag lagt mig till med, tur man är myndig och vågar göra lite som man vill!

  

Det var betydligt roligare väder i går på torsdagen.

Men en kall morron, 18 minusgrader, sedan sol med lite moln då och då.

 

 

Sol, sol, strålande sol!

    

 Ingrid och jag var på utflykt till Strömsund, jag skulle fixa mina glasögon som "ramlade" sönder på skärtorsdagen.

Det gick inte att göra något åt dem igår, därför måste jag göra om turen nästa vecka. 

Ingrid beställde en tid för synundersökning och byte till nya glasögon, "två flugor i en smäll". Så vi drar dit igen veckan som kommer.

  

Torsdagens namn är: Marianne och Marlene, grattis till er!

 

Namnet Marianne har förekommit i Bellvik, nämligen Marianne Lindström, född Blomström från Rörström, gift med Rune Lindström, född i Bellvik.

Marianne lämnade jordelivet för flera år sedan, alldeles för tidigt.

      

Jag hoppas du hade en fin torsdag igår, jag återkommer med fredagen senare i kväll.

 

Klockan sex i gårmorse!

    

 

En gyllne morgon igår torsdag!

  

 

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 3 april 16:23

 

Lika grann morron idag som igår!

  

Tredje dagen med solsken, det är nästan så man måste nypa sig i armen, efter alla grådagar före det.

Men jag har inget emot solen och njuter av den fast jag bara håller mig inomhus. Jag var ut en stund, hämtade ved bland annat och fy så kallt det var.

Det var 17-18 grader kallt i morse och det känns om det blåser bara litegrann också.

Just nu är det 4,3 grader kallt, men känns betydligt kallare än så. Solen skiner fortfarande från en helblå himmel.

       

 

Många skoterspår på sjön nu.

    

Min dag har varit lugn och fridfull, men så är det verkligen inte på andra ställen, tyvärr.

Bomdhot mot stortinget i Norge, skolskjutning i Findland, i närområdet när det gäller Sverige. Men ännu värre om vi tittar längre ut i världen, där det är krig och jordbävningar och Gud vet allt hemskt som händer.

Det har alldeles nyss sagts på radion att skolskjutningen i Finland, av en tolvåring ska bero på mobbning på hans skola.

  

Mobbning tycker jag är en alldeles förskräcklig historia som det bör hållas koll på, både av båda föräldrapar och av skolan. Det är inget som det ska blundas för, inte av någon.

Jag har både läst och hört av de som blivit mobbade under sin skoltid och det är något som de bär med sig hela livet och lider av hela sitt liv, det sätter spår som det inte går att bara skaka av sig.

Det går nog numera inte att göra som jag gjorde, redan vid första och enda mobbningsförsöket. Det var tre pojkar i min klass som "vågade" sig på att mobba mig. Det gjorde de aldrig om för jag gav dem en riktig omgång "stryk" och sedan blev jag populär alla gånger vi hade friluftsdag och skulle ha nån lagtävling, då ville de gärna ha med mig i laget.

Jag tror mig med säkerhet veta varför de försökte mobba mig, vår lärare köpte alltid mjölk hos oss och den skulle jag ta med mig på morron.

Ibland fick jag en godisbit för besväret och nån gång en apelsin, den var svår att gömma så att de inte såg den.

Jag ville absolut inte känna mig favoriserad och tycker att läraren kunnat hämta mjölken själv, vi bodde bara rakt upp från skolan, på andra sidan landsvägen.

Men jag klarade upp mobbningsangreppet och berättade aldrig om det för mamma.

      

Dagens namn är: 

Ferdinand och Nanna, grattis till er!

 

Ha en bra fortsättning på ondagkvällen, vi ses!

 

Jag vet var räven har sin gång, den lämnar tydliga spår efter sig.

    

 

Dränkt i snö!

Hej då!         

 

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 2 april 16:32

 

Halvsju i morse, äntligen kom solen, som jag har längtat!

    

I dag har vi fått det väder vi saknat hela påsken!

Det har varit solsken från en klarblå himmel hela dagen och det var mycket välkommet.

Jag har inte sett den minsta tillstymmelse till moln, men varit "kallsnåa".

Just nu är det 5,8 minusgrader och lika molnfritt än så länge.

 

      

Jag har sett några skotrar och skidåkare på sjön under dagen, en del har väl påsklov den här veckan och tur för dem så får njuta av solen nu då.

 

Hos mig har det varit lugnt jag har inte sett till nån, jag är van och vet att jag överlever det också.

 

      

Men jag har hört på radion och hört att Israel inte tänker ge sig förrän de fått till ett storkrig i mellanöstern. Deras utrotning sträcker långt över gränserna till andra länder, till slut så brakar det väl loss på allvar vida omkring. Har de nått sitt syfte då tycker de, eller?

Usch och tvi!!!

        

Ur boken 3000 otroliga fakta om Sverige:

"I september 1948 mördades Folke Bernadotte under ett uppdrag i Palestina. Militanta judiska extremister låg bakom attentatet.

Bernadotte hade gjort aktiva insatser i andra världskrigets slutskede och räddat tusentals personer, främst judar, från de nazistiska koncentrationslägren."

Slut citat

  

Var det tacken han fick för sin insats att rädda judar från att dö i de hemskaste av hemska läger?

Det var judar som mördade honom, varför?

  

Dagens namn är: Gudmund och Ingemund, grattis till er!

 

Ha en bra fortsättning på tisdagkvällen!

 

Det är inte snö omkring solen som du ser, men spår av snön som blåst mot fönstret tidigare...

   Hej då!       

 

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 1 april 16:15

 

Det snöar! Inte mycket som syns av grillstugan från köksfönstret nu...

    

Slut på påsk och ny månad!

Men ingen skillnad på vädret, det har snöat och varit plusgrader, plusgraderna är bra, då yr inte snön runt i alla fall.

På sena eftermiddan såg jag skymten av solen några ögonblick, men vips så var den borta igen.

Just nu är det 0,6 plusgrader och fortfarande grått därovan.

    

 

Det snöar!

Och nu två timmar senare är det 2,4 minusgrader och liiite mindre grå himmel.

  

 

Men kolla, en liiiten ljusning!

  

Har folk slutat att luras på första april nu? Ingen har försökt lura mig i alla fall.

Jag ringde till Ann Cahtrine i morse och försökte med att jag ramlat ur soffan och att jag behövde hjälp med att komma på benen, men hon trodde inte på mig, hon bara skrattade åt mig.

Men jag sa ändå: April april din dumma sill, jag kan lura dig dit jag vill!

Men det har nog blivit omodernt att luras på första april nu, det ska nog vara vidlyftigare grejer om folk ska bli roade numera.

  

Det kom nyss tre "änglar" som heter Magnus, Jon och Isak som erbjöds sig att skotta snön av bagarstugetaket.

Nu har de skottat av nästan allt ser jag, jättebussigt av dem och dessutom på eget initiativ, de körde förbi på skoter och såg all snön och Magnus kom in och frågade efter en stege.

Änglar finns! Tusen miljoners tack för detta!

         

 

Det var en hel del att skotta!

  


Nu har de skottat klart, jag har bjudit dem på kaffe och de har åkt hem.

 

  Tack så himla mycket!  

 

Dagens namn är: Harald och Hervor, grattis till er!

 

I Bellvik har det funnits två med namnet Harald.

Nämligen Harald Wallin, född 1903 i Bellvik, gift med Svea Wallin, född 1902 i Strömsund, Jämtland. De hade 7 barn varav bara ett av dem lever idag, det är Inga Lill, hon hör av sig ibland via bloggen, hon bor i Gävle.

 

Den andre med samma namn var Harald Backlund, född 1925 i Hallviken, Jämtland, gift med Signe Backlund, född 1931 i Slandrom, Frösön, Jämtland.

 

Ha en fortsatt bra annnandags påsk- kväll, vi ses!

 

Nu ser det ut så här när klockan är halv åtta, ser ut att bli bättre imorron, kanske?

Hej då!       

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29 30
<<< April 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards