oskmar

Inlägg publicerade under kategorin December 2020

Av Elsa Mårtenzon - 23 december 2020 18:58

Hej på er som väntar på tomten i morron och går i förväntasfulla tankar ikväll   

Solsken och dimma efter vägen när jag körde hem idag! Härligt med ljuset som solen ger, det minner om en ljusare tid som kommer framgent

 

 

Ja, så var det dagen före då, äntligen tycker nog många som har väntat på en ledighet efter hårt arbete och behöver lung, ro och vila, som är dem väl förunnat.

Men många äro de som inte får någon vila eller juledighet och de befinner sig inom vårdens svåra tider. Om det inte blir ändring på detta kommer vi att bli utan vårdpersonal, det går inte så länge till tror jag.

Jag har nyss tittat på nyheterna på 4:an och det såg förskräckligt trångt ut på många ställen. Efter alla vädjanden och påbud om försiktighet och ansvar kan människor inte tänka sig att dra ned på allt överflöd och spring i affärer som florerar till jul.

Jag tror att vi skulle må bara gott av att ta det lite lugnare den här julen och njuta av det vi redan har, som nog inte är så lite.

Håll avstånden och var rädda om varandra och er själva!

 

Vädret idag var inget att klaga över, vi fick till och med sol en stund under förmiddan, innan det började snöa och det blev dimma.

I morse fanns det snö att skotta, snö med en isskorpa på. Det hade nog varit regnblandat under natten som åstadkommit snöskorpan. Värst var det att få bilen ren från snö, biltaket gick jag bet på. Den snön skjutsade jag till Dorotea och hem igen, då kunde jag få ner den på backen.

Just nu är det 5,5 grader kallt! Tänk om det kunde fortsätta vara minusgrader nu framöver, det skulle vara skönt.

 

Maria och jag har varit på kyrkogården och tänt ljus i dag och satt rosor på våra gravar.

Ja, utan Marias hjälp hade det inte gått, det var bara fram till Götes grav jag kunde gå fram, där hade Jan Peter skottat bort snön igår.

Andra gravar fick Maria tända och sätta rosorna, där var oskottat.

Tack snälla Maria för hjälpen!

 

När jag kom hem skottade jag bort snön där bilen skulle stå, sedan har jag jobbat inne.

Jag har gjort julsillen, kokat plommonen till skinkan och sist griljerat skinkan.

Till frukost i morronbitti ska jag äta julskinka på tunnbrödsmackan, det brukar vara den bästa gången jag äter julskinka, då är den godast. För övrigt är jag ingen storätare på julskinka, heller.

 

Medan jag hållit på med detta har jag i tankarna gått tillbaka till mina jular under åren, från min barndom och framåt.

Vissa saker har etsat sig fast i minnet starkare än andra.

En färd i åkskrinda efter häst från den gård där pappa och mamma och vi fyra barn hade vårt hem. Vi var bjudna till mormor och morfar på på julkväll, som de sa då.Det fanns ingen i Bellvik på den tiden som hade bil mer än min morbror Algot som hade både taxi och bussar, men de användes i yrkestrafik.

Och vi beställde inte taxi för att fara på Näset och fira jul, då tog man hästen till hjälp och det var riktigt mysigt.

Men det var inte mycket till riktig vinterväg från landsvägen och ner till Näset, den plogade morfar med häst och träplog och den blev smal och flöt mer ovanpå snön än mot botten av vägen, på det som skulle bli väg.

Och när vi sedan åkte hem sent på kvällen då kom åkskrindan lite för långt ut på "ryggen" till väg och vi hamnade i diket. Men det gick bra det också, vi tog oss upp och hästen drog skrindan på rätt köl och vi kunde sno filtarna om oss igen och fortsätta hemåt.

Andra minnen som kom upp var när vi flyttat hit för 34 år sedan och hur många vi var då på jularna. Först med två små barnbarn som sedan utökades till fyra. Deras förväntansfulla och tindrande ögon och spänningen när tomten kom och ställde sig utanför köksfönstret och tittade in på den, innan han knackade på och ställde den sedvanliga från: "Finns det några snälla barn?"

Och det fanns det ju. Sedan blev det också två barnbarnsbarn som firade jul med oss på Näset, i huset fanns liv och rörelse.

Idag var det lugnt och stilla och bara jag och det kom en tår i ögat när jag tänkte tillbaka i min ensamhet. Men även en tacksamhetens tanke över det som varit till glädje och som jag kan tänka tillbaka på idag och bevara i minnesbanken.

Nog är väl hjärnan ett förunderligt organ som har plats för så många minnen och att jag har turen att kunna uppleva dem klart och tydligt efter en så många år, från tidig barndom tills idag på ålderns höst. Jag känner mig oändligt tacksam för detta!

 

Jag skulle kunna skriva sida upp och sida ner med mina julminnen, men du skulle inte orka läsa och jag skulle inte bli klar till julafton i morron.

 

Dagen namn är: Adam, grattis till Adam som träffade Eva och till dem som heter Adam i dag!

 

Ha en riktigt fin uppesittarkväll, vi ses och hej då!

 

Tack snälla Sylvia och Manfred för det fina julkortet jag fick i dag och God jul på Er!

 

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 22 december 2020 17:42

Ja, det är nära nu och barnen väntar med spänning, som sig bör, julen är framför allt barnens högtid. Och jag hoppas verkligen alla barn får en riktigt bra jul utan störningar från sprit och bråk i hemmet. Barn är värda en lugn och fin jul med glädje och trivsel, inget annat!

 

Tyvärr har Tim och Freja sagt att ingen behöver vara tomte i år, de har insett att det finns inga riktiga tomtar. Synd, det är så roligt när barnen tror på tomten.

Malin och Michael låtsades tro på tomten i flera år.  Norton bestämde sig för att vara tomte själv när inte trodde på tomten längre.  

Oj, glömde flytta pilen, blev felplacerat. Men det var dålig sikt i dag som du ser.

 

I dag har det varit tät dimma över sjön och helgrå himmel, men vi har ju vanan inne så det går bra det också, som på räls.

Det har rört sig nära nollan på termometern, slik vinter får man väl leta efter, men de kommer att bli mer och mer vanliga tror jag, tyvärr.

Just nu är det 0,3 minusgrader och det har börjat snöa.

Det snöras som var igår kväll från ladgårdstaket hade jag kunnat vara utan i morse.

Så pass kallt hade det varit under natten att det var is och snö blandatoch jättehårt, det är tur att bron där har gjort sitt för jag var tvungen hugga bort det.

 

Jag har gjort knäck i eftermiddag och den blev lite väl mjuk, men den får nog duga ändå. Jag har ett recept som det inte blir så många av och därför lämplig för mig nu. Men det är på minuten som gäller, två minuter längre kokning och den blir omöjlig att hälla i formarna. I dag blev det nog två minuter för lite, men skitsamma, gjort är gjort.

 

Björn ringde mig ikväll och vi pratade länge och väl. Han hade julstädat i dag sa han, bland annat hade han dragit fram spisen och städat under den, m m, m m... 

Ja, Björn är inte novis när det gäller att städa heller, han är som "pären", han går till allt, händig på det mesta.

 

På söndag ska de första kunna vaccineras mot covid-19 i Sverige. Hoppas att alla vill göra det nu, annars går Sverige och övriga världen bet på detta gissel.

Det är nu över 8000 döda i Sverige och ikväll får vi veta att en tredje mutation på viruset nu har upptäckts i Danmark. Vi får verkligen hoppas att de vaccin som tagits fram hjälper mot den andra och den tredje mutationen också. 

 

I morron får man hålla tungan rätt i munnen när man går ut. Det är svinhalt redan nu och så får vi nysnö på det och då vet jag att inte broddskorna funkar fullt ut.

De klibbar igen av snön och blir hala i stället för säkra, den erfarenheten gjorde jag förra vintern och satte mig på baken när jag skulle sopa av bilen.

 

Dagens namn är: Natanael och Jonatan, grattis till er som heter så!

 

Ha en riktigt bra tisdagkväll, vi ses!

 

Ps/

Hjärtligt tack till er som skickat julkort till mig!

Jag har slutat skicka julkort, jag sänder jul och nyårshälsningar här och på Facebook, det är så mycket lättsammare.

Jag har blivit lat, jag ber om ursäkt för lat´n! /Ds

Av Elsa Mårtenzon - 21 december 2020 17:19

 

Jag såg solen gå ner i dag också, alltid något...

Obs! All snö borta ur träden igen.

 

 

Det har varit plusgrader hela dagen och droppat från taken. Inget snöfall i alla fall, men mulet från morron till kväll.

Men, när jag var ute efter klockan tolv och skottade bort den snö som rasat från ladugårdstaket under natten, eller skotta och skotta, jag fick hugga loss det först, när jag var klar och på väg in då var solen strax ovanför horisonten på väg att försvinna.

På årets kortaste dag gjorde den inte så långt ryck. Det har varit moln, men just när solen gick ner blev den synlig som hastigast.

Det finns hopp och det finns en sol som väntar på att förgylla tillvaron för oss. Från och med i dag blir dagen längre, det rör sig om sekunder till att börja med, men snart nog kommer vi att märka det!

Just nu är det 0.3 minusgrader och när jag står på bron och spanar ut i mörkret så tycker jag att det ser lite dimmigt ut. 

 

Klockan halv fem i morronbitti händer något som inte hänt på 800 år och det kommer vi att se om det är klart väder. Här blir det nog inte den möjligheten på grund av molnen. Men om det skulle klarna under natten som kommer då jag att kliva ur sängen och spana mot himlen.

Det har nyss förklarats på programmet "Efter fem" av en fysiker från Umeå.

Att det som sker nu är för att Jupiter och Saturnus kommer att stå mitt emot varandra och det blir, "En starkt lysande stjärna" när det sker. Betlehems stjärnan återuppstår.

Alltså, vart 800:de år återuppstår Betlehems stjärnan!

 

Idag ringde Kerstin från Östersund där de hade strålande solsken i dag.

Hon ringde för att önska mig God Jul och Gott Nytt år.  Det var jättekul att höra ifrån henne, vi pratade i en timme och det behövde jag. Det jag sagt i dag, det sa jag under den timmen. Idag har alla varit osynliga. men jag beklagar mig inte, inte alls.

 

I dag har beslutats att det blir inget inresetillstånd från England och Danmark tillsvidare, på grund av den nya mutationen på coronaviruset, skitviruset vi fått på halsen.

Hoppas att det gör nytta, men vi kan redan ha det i Sverige utan att veta om det, säger de som har deltagit i Efter Fem angående coronan.

 

Dagens namn är: Tomas, grattis till er som bär det namnet!

 

Ha en fortsatt bra kväll, vi ses!

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 20 december 2020 18:18

 

Gissa vad detta är?

Jo, det är faktiskt solen du ser, en vacker solnedgång i dag på eftermiddan!

Men det var inte förrän den var på väg ner som den blev synlig.

 

 

Ja, tyvärr så blev det töväder igen och nu är jag så less på det!

Det har rasat både från vedbodstaket och ladugårdstaket i dag, en kladdsnö som jag inte höll på att bli kvitt från spaden. Och då är den ju extra rolig.

Jag är säker att i morronbitti har jag en ny omgång som rasat för det finns mera kvar.

På sena eftermiddan fick jag åtminstone skåda en vacker solnergång, den finns.

Just nu är det 0,5 plusgrader och nu är gårdsplanen och vägarna här nere hos mig blanka och hala. Då vet man vilka skor som är nödvändiga i morron då.

 

I dag har det varit full rulle sedan klockan nio i morse och de har bara bytt av varandra.

Jag köpte sex hyacintlökar igår som jag skulle göra julgrupper av, men i dag har jag fått två fina julgrupper. Hade jag vetat om det igår hade jag struntat i att köpa lökar, det hade varit bekvämt att slippa göra egna.

Först kom Laila med en grupp från dem på Knackaitorpet, sedan kom Ann Cathrine  och Jan Peter med en grupp från dem.

Jag tackar så hjärtligt!

 

Lovisa, Laila och Norton har bakat tunnbröd idag och de var klara vid tvåtiden på eftermiddan och kom in sedan och hjälpte mig med grej.

Efter det kom Malin, LG, Tim och Freja, fullt hus. 

Men nu är det bara jag och TV: n resten av kvällen.

 

Det var i dag Nils Gunnar och Ingrid skulle komma och äta Jansson och julgröt.

Men när det var klart fick de komma med formar och hämta det och äta det hemma hos sig, jag orkade inte mera.

Nu ska jag inte göra ett förbaskat dugg mer i dag! Det här har varit en hektisk vecka, mest beroende på vattenkruxet som inträffade förra fredagen.

 

Jag har ingen aning vad som hänt, senaste nytt har jag inte haft tid med idag. Men det har säkert hänt en hel del som inte är så bra.

Det är ju såna tider nu, men av LG hörde jag att hans ljusramp på bilen har stulits under veckan. Han var så ilsken på tjuvarna och det värsta är ju att det verkar vara högst lokala tjuvar som är ute och härjar på nätterna. Det är ju synd att de inte blir tagna på bar gärning och får sota riktigt rejält för sina stölder.

Tidigare i höstas var det två tjuvar som blev tagna på bar gärning i Dorotea när de höll pa att lasta sitt stöldgods en natt, de blev tagna på bar gärning. Den ena var en kvinna och hon hade bölat och grinat och bett att hon inte skulle bli polisanmäld. 

Ja, ingen vill ju stå för sin brott, om de mördar så nekar de också och säger sig vara oskyldiga.

Och de här som jag nämner här och vet vilka de är, är så "ursvenska" de kan vara. Ja, det är inga som jag känner, men de är kända av allmänheten vid det laget. Fy och usch!

 

Dagens namn är: Israel och Josef, grattis till er som har dessa namn!

 

Ha en skön söndagkväll efter dagens alla sysslor, vi ses!

Av Elsa Mårtenzon - 19 december 2020 20:23

 

Minneslunden som är Gunnels sista vilorum.

 

 

Oj vad klocckan har blivit mycket!

Jag har varit så "populär" i dag så när jag kom hem klockan fem ikväll hade jag lovat att jag skulle ringa upp flera av dem som ringt under dagen dem när jag kom hem. Men hela dagen gick åt, jag trodde jag skulle vara hemma vid tretiden och klockan blev istället fem. Därför hade jag en del telefonprat att göra när jag ätit och blivit klar hemmavid.

När jag satt mig vid TV:n kom jag på att jag inte skrivit på bloggen ikväll.

 

Vädret har varit gråare än grått i dag och när vi åkte hem från Åsele var dimman så tät att jag tyckte vägen försvann ibland.

Men jag behövde bara sitta bakåtlutad och åka, det var Maria som hade ansvaret för om vägen syntes eller inte och hem hittade vi.

Och ovanpå alltihop så fick vi punktering och Maria fick lov att ringa Larsa för det saknades domkraft i bilen. Han tyckte vi skulle byta bil med honom och han stannde kvar och fixde punkteringen, snäll som han är.

 

Jag antar att vädret sett ut här i Bellvik, som i Åsele, lika grått.

Just nu är det 0,1 minusgrader, tyvärr går det mot plusgrader igen. Nu när det är så vackert med en massa snö i träden hade det väl kunnat få vara så.

 

Ja, idag har Maria och jag varit och tänt ett ljus och satt en stor vacker djupröd ros för Gunnel på kyrkogården i Åsele.

Ingen av oss kunde tro att hon skulle ha lämnat sin jordiska vandring så snart och det känns så jobbigt att hon inte är med oss längre.

Men det är ju bra att man inte vet såna tråkigheter långt i förväg, då hade det varit ännu jobbigare att ta sig igenom det.

Björn och Gunnel har alltid brukat komma och hälsa på julveckan efter att hon varit på mammas, pappas och Anna Gretas gravar med en ros och tänt ljus för dem. Det är då som jag första gången tagit fram alla "julkrusa" och dukat fram kaffe tills de skulle komma. Gunnel har ringt när de varit på "Stenbacksraka" och sagt: "Nu kan du sätt på kaffepanna."

När hon sett på alla sorterna jag dukat fram brukade hon säga: Och du tror att vi ska doppa av alla?"

Ja, det ska vi, har jag svarat, och allt eftersom vi pratat och pratat har det slunkit ner en då och då. Och det blev alla, utom för Björn, han har fuskat.

Nu kommer hon inte mer, tyvärr. Du fattas mig Gunnel!

 

Det har ringt mig flera gånger under eftermiddan från ett telefonnummer som jag inte kände igen och jag trodde det var en luring som det finns så gott om numera. 

Samma nummer ringde två gånger sedan jag kommit hem, andra gången svarade jag och det var Norton som bjöd mig till Knackaitorpet på nyårsafton.

Jag tackade glatt ja!

Jag ska vara hos Jan Peters på julafton och hos Anders på nyårsafton, så dom kvällarna är jag inte ensam då.

Men jag tror att jag klarat det också om det blivit tvunget, det är inget man dör av. Men det är ju roligare så klart att vara med sina barn och deras familjer just de kvällarna.

 

Dagens namn är: Isak, grattis till er som heter så!

Just det namnet har ju verkligen kommit igen, det är många unga som heter så nu.

 

Ha en riktigt fin lördagkväll, vi ses och hej då!

 

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 18 december 2020 16:31

 

Nu hänger det lite istappar på gårdslyktan och lite snö på buskarna gör dem sevärda igen.

 

 

Det var ordenligt med snö att ta bort i morse, tur det kom hjälp!

Det såg ut att vara mellan 15-20 cm och smågrynig, därför rätt tung, åtminstone för mig.

Det har flingat lite lätt under dagen också, men det lilla får ligga tills i morron

Just nu är det 4,3 grader kallt och måtte det fortsätta med minus nu. Men det har lo-vats plusgrader igen och det vill jag inte ha, men det skulle vara bra om det börjar blåsa för isåfall yr ju den nya inte snön omkring, det är ju inte bra heller.

 

 

Jag hade inte hunnit skotta länge förrän det kom en traktor med snöslunga, som började med att snöröja upp till landsvägen.

Jag skyndade mig så fort jag kunde med att skotta från huset så att han kunde köra bort min snö också.

Det var John, en av Anders anställda som var hitskickad för att ta bort snön. Han var så bussig att han tog bort snön från min bil också och flyttade på den för att även skotta "bilplatsen".

 

När han var klar och ställt traktorn tillbaka på Knackitorpet kom han och Bo- Alvar och var på väg till Hoting. Då hade jag upptäckt att tvättmskinen stod och blinkade på skölj och jag frågade om de kunde hjälpa mig att rensa vattenintaget på den.

De var snälla och gjorde det. Jag förstod att det gällde samma med tvättmaskinen som de övriga kranarna i huset som fått stora störningar tidigare i veckan. Jag bad Kennet kolla det igår, men han kanske glömde det och åkte härifrån.

Nu funkar också tvättmaskinen, har tvättat två tvättar efter åtgärden.

Hoppas det fortsätter, lägger jag till för säkerhets skull, jag är något skrämd vid det här laget.

 

Jag hade tänkt göra knäck i dag, men så blev det inte, jag hann inte som vanligt när det kommer annat i vägen.

Jag får skjuta på det till en annan dag, som vanligt.

 


I morron ska Maria och jag åka till Åsele och tända ljus för Gunnel, som inte finns med oss längre, tyvärr.

 

Nyss kom det stränga restriktioner från regeringen, lång lista.

Det är bra, folk lever fortfarande som om pandemin inte fanns, inte alla förstås, men tillräckligt många för att sprida smittan vidare.

De springer i affärer som vanligt, som det syns, jag garanterar att de skulle överleva den här julen utan allt spring.

Det är många som inte får uppleva den här julen, det kan vi hjälpa till med, att det inte blir flera som dör på grund av coronan, om vi låter bli att trängas så att smittan inte prids vidare.

Nyss var det en representant för Restaurang och en för Handel i programmet "Efter Fem" och klagade högljutt, men ingen är ju nöjd vad som än införs.

Ja, det går inte bli omtyckt av alla, det märks mer än en gång, eller alltid förresten.

Det är både för sent och för lite eller för mycket, vilket ben ska de stå på?

 

Dagens namn är: Abraham, grattis till er som har namnsdag och har det namnet!

Jag tror inte det är så många som heter så numera.

 

Ha en fortsatt bra fredagkväll, vi ses!

Av Elsa Mårtenzon - 17 december 2020 18:19

 

Snöfall i dag och nu...

 

 

Go´kväll!

Det började snöa mitt på dagen och det har kommit några cm. Det är smågrynig snö som brukar bli ganska tung om det blir mycket.

Jag var ut på förmiddan och skottade av hela gårdsplanen, men det var gårdagens snö. Det såg så ovårdat ut på gården efter alla bilar som igår körde härs och tvärs och trampade ihop den, men det blev bättre och nu spä´s det på med ren och vit nysnö. Det är inte tvunget att det kommer flera dm, jag kan tänka mig mindre än så.

Det snöar fortfarande och enligt YR ska det snöa hela natten.

Just nu är det 4 grader kallt, hoppas det fortsätter med minusgrader!

 

Man ska aldrig ropa hej förrän man är över bäcken. Jag var jublande glad i gårkväll och längtade efter en skön dusch före sängdags.

Men det blev ingen angenäm dusch, det gick inte att blanda till lagom vatten i duschen.

Jag blev tvungen att använda 60-gradigt vatten och därför gick det väldigt fort.

Jag vågade inte tvätta håret, då hade det blivit som när Enar slaktade grisarna på byn före jul, jag hade blivit skållad på huvudet.

Jag insåg ju vad som var felande, så omrört som det blev i brunnen igår så blev ju silarna i kranarna täta. Det var tätt både i tvättstället och blandaren i duschen där kom bara det vattnet från värmvattenberedaren och det kändes minsann.

Jag försökte öppna i tvätt stället i morse men hittade inte det rätta verktyget och gick bet.

Jag ringde Kenneth som kom på eftermiddan och fixade det. Men jag vågar inte jubla över det ikväll, för säkerhets skull säger jag, hoppas att det löst sig nu!

 

I dag säger de på nyheterna att det här året har varit det varmaste sedan de började mäta temperaturen. Det låter oroväckande, jag har varit så blåögd att jag trott att i Norden skulle inte klimatförändringarna drabbas oss först. Och så är det precis tvärtom och fort går det, fortare än vad forskarna trott först.

Till slut måste nog klimatförnekarna inse sanningen också. Då blir det nog annat ljud i skällan.

 

Dagens namn är: Stig, grattis till er som heter så!

 

Ha en riktigt bra torsdagkvll, vi ses!

Av Elsa Mårtenzon - 16 december 2020 18:21

 

Jag bestämde mig tidigt i höst, att jag skulle inte göra så mycket jul i år. 

Men vad då för? Det har blivit lite då och då ändå, före jul är det roligt, efter jul när det ska bort är det inte lika roligt.

 

 

Nu ska jag be att få avslöja en sak. Det var väldigt nära att jag fick se solen idag!

Molnen glesnade, fast inte precis där solen var, men i närheten, jag såg att den finns kvar.

Det har varit 2 till 3 grader kallt under dagen och det var skönt.

Just nu är det 4,5 minusgrader, men när jag går ut och tittar ser jag inga stjärnor. Molnen råder över läget därovan fortfarande.

 

Från morron skottade jag undan lite snö och ett spår till ladugården för att hämta ved.

Sedan kom Laila och talade om att John och Bo kommer med en pump som de ska sätta ner i brunnen. När jag tittar så ser jag dem nere vid brunnen, bärandes en stege som John ska klättra ner och göra jobbet från.

Och nu har jag fått den bästa julklapp jag kunde få till julen och jag är så glad och tacksam. Nu är det ett himla bra tryck på vattnet, det är nog rätt länge sedan det var så.

Men nu är ju allt utbytt till nya grejer och då bör det fungera. Hipp hipp hurra för vatten i kranarna!!!

Anders var nyss hit för att se resultatet, han har ju varit i Hoting under dagen på kontoret och jobbat och var inte med på brunnsklättringen.

Han tyckte det såg bra ut och hjälpte mig att rensa silarna i tvättstället och duschen innan han åkte hem till sig.

Det blev ju väldigt omgrumlat i brunnen när stegen sattes ner på botten och det har ju följt med i vattnet under dagen, men nu har det klarnat.

Nu känner jag mig verkligen förmögen!

 

Jag har städat sovrummet på eftermiddan sedan vattnet var fixat och nu ska jag ta in sängkläderna och bädda. 

Då tycker jag att jag gjort rätt för mig den här dagen och för saltet i risgrynsgröten som jag kommer att koka någon av dagarna framöver.

 

Dagens namn är: Assar, grattis till er som heter så!

 

Ha en bra onsdagkväll, vi ses och hej då!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards