oskmar

Direktlänk till inlägg 30 maj 2018

Maj 20180530 sol och varmt

Av Elsa Mårtenzon - 30 maj 2018 16:15

 


Det som brukar blomma i juni i rabatten blommar i år i maj redan...

 

Ännu en dag med sol och värme! Så mycket sommarvärme som vi haft i maj det här året har inte jag upplevt tidigare. Några dagar eller en vecka i maj har nog förekommit, men inte flera veckor, inte vad jag kan erinra mig i alla fall.

Det har varit så gott som lugnt på sjön hela dagen, det var en ytterst svag vind från morron ett tag.

Nu tror jag att jag börjar säga som min mamma när det var torka och regnbrist: "Nu skulle det behövas regn!"

Det var många gånger som man inte gillade att hon önskade regn, vi tyckte ju att det var härligt med sol och värme. Men jag har full förståelse för hennes vädjan till vädergudarna. Hon tänkte på den kommande skörden, har man djur och ska bärga skörd för det ändamålet, då kan man inte vara så egoistisk att man bara tänker för dagen och hur skönt det är med bad och sol.

Dagens bönder är nu oroliga hur det ska gå med årets skörd och hur det i förlängningen leder till vattenbrist över huvudtaget. Och hur roligt är det?

Nu är klockan 17.00, det är 22,5 grader varmt i skuggan och sjön ser ut som en spegel för tillfället.

 

Har nyss läst på Facebook hur ett privat skolföretag fuskat till sig massor med pengar. De ska nu tydligen krävas på 28 miljoner som ska betalas tillbaka till staten, men det rör sig om fusk 100 000 kronorsklassen egentligen. Hur kan man vara så samvetslös och hur kan någon försvara sånt tillvägagångssätt. Rymliga samveten minsann!

 

Har fått en del nytta gjord i dag, men alldeles för varmt för arbete utomhus såna dagar.

 

Dagens namn är: Vera och Veronika, ingen Veronika vad jag kan komma på.

Men Vera, född 1911 i Bellvik. Hon gifte sig till Rörström och bodde med familjen där tills maken fick pension då de flyttade till Bellvik någon gång under 1960- talet. Nu bor hennes dotter Ulla Britt i huset, båda föräldrarna har lämnat jordelivet för länge sedan.

 

Ha en skön och solig kväll, vi ses!

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 28 mars 16:38

  Klockan nio i morse och det regnar.          En dag med grå himmel blev det även denna dag! I morse när jag var ute och skottade bort det som rasat från taken så regnade det, tur att det inte kom i form av snö! Det var plusgrader i gårk...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 27 mars 17:20

  Klockan halv sju i morse och påskvädret år i full gång.          Usch för snö, jag var så blåögd och trodde att det inte skulle komma några mera snöhugg den här vintern, det har varit nog många. Men det har vräkt ner sedan i går och låg n...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 26 mars 17:18

  Det snöar och det snöar...    I dag har aprilvädret tjuvstartat och hållit på hela dagen. Det har snöat, det har varit solsken, det har varit mycket moln och lite moln. Det var 14 grader kallt i morse, men då hade solen hunnit nudda ter...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 25 mars 16:30

  Halv sju i morse och solen banar sin väg fram genom molnen!      En dag med solsken, mycket välkommet! Det var en kall morron, omkring 14 minusgrader före solens uppgång. Det har varit "kallsnåa", men vad gör det om solen skiner. Viss...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 24 mars 16:44

    Klockan sju i morse såg det ut så här, men det kom av sig.   det var en god början, men inte mycket mera.   Det blev inte en solskensdag, mest bara moln har det varit. Lite luckor ibland men kortvariga. Just nu är det 2,6 minusgrader n...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards