oskmar

Inlägg publicerade under kategorin Mars 2020

Av Elsa Mårtenzon - 23 mars 2020 16:43

 

Kolla hur kvällssolen tänt eld på gårdsmuseets fönster, fast det syns inte riktigt bra på bilden. Det glödde mycket mera i verkligheten.

Detta var inte den här kvällen...

 

 

Det här blev ingen solskensdag, himlen har varit grå och solen lyst med sin frånvaro.

Det har varit plusgrader i dag och under natten ett par minusgrader.

Just nu är det 2,5 plusgrader och jag ser lite pyttesmå öppningar i molntäcket här och där.

 

Den som lovade mig att handla åt mig under den här tiden och framåt har nyss varit hit och sagt att de far till fjälls. 

Jaha, så var det med det. Tur att jag har välfyllda frysar, men jag har inga fruktträd och en del andra saker som man måste köpa färska.

Men jag överlever nog, det ordnar sig.

 

I dag har jag ägnat stor del av dagen åt TV- tittande och fått många nyttiga upplysningar av läkare/experter angående den pågående pandemin.

Det gör jag gärna för man blir aldrig fullärd och man lär så länge man lever, vilket är en lycka, tycker jag.

De har uppmanat oss under dagen både på radion och TV:n att inte lyssna/se på falska upplysningar när det gäller coronan. Det förekommer nämligen en massa lögner och falska "sanningar" på nätet. Kolla källan och lyssna bara på våra egna experter!

 

Det gäller för övrigt i alla sammanhang, att kolla källan, det är jättemånga som blivit och blir lurade, ekonomiskt bland annat.

 

Det sa´s också på förmiddan att forskare har satt alla sina krafter till nu för att hitta en medicin och ett vaccin mot coronaviruset. Det är ju jättebra och det samarbetas dem emellan för fullt. Alla tar det på största allvar.

Men vad det gäller vaccin så ska vi inte inbilla oss att det går fort, minst ett och halvt år eller två kan det ta.

Det är bra att de inte chansar och tar fram något som förvärrar istället för att det blir bra.

 

I dag har jag fått anledning att reta upp mig på 70-plussarna som beklagar sig sååå över att de ska behöva känna sig instängda- för de är ju friska.

Men nog är det väl ändå "Gud i klagan" att vuxet folk, 70 år och mer än så, är så självupptagna att de inte fattar allvaret och sitt eget bästa.

Vad har det för spelaroll om vi måste hörsamma det här ett tag, som kan vara till stor hjälp för så många och så mycket?!!!

Sluta gnälla!

 

Jag såg nyss på programmet efter fem olika uttalanden av Trump under Coronasmittans härgningar.

Ja, man vet inte om man ska skratta eller gråta. Han är inte riktig på en enda fläck!

Hoppas att de visar det många gånger så att många ser det. Det säger en hel del om USA:s president.

 

Dagens namn är: Gerda och Gerd, grattis till er som heter så!

 

Gerda hette Götes mor och därmed min svärmor. Hon lämnade jordelivet för några år sedan, då över 90 år.

 

Ha en riktigt bra måndagkväll, vi ses och hej då!

Av Elsa Mårtenzon - 22 mars 2020 16:37

 

Det här är en bild från i går, det har varit betydligt mera moln i dag.

Det har gått bra det också, ingen dag är den andra lika, varken vädret eller annat...

 

 

Inget solsken i dag! Men vadå - solskensdagarna kommer, det kan inte vara solsken alla dagar.

Den har försökt tränga sig fram ibland men inte lyckats särskilt bra, jag har sett den bakom molnen i alla fall av och till.

Det har varit ett par plusgrader under dagen, i morse var det 2-3 minusgrader.

Just nu är det 0,6 plusgrader och jag skymtar lite blått här och där på himlen.

 

I dag har det varit väldigt lungt, ett telefonsamtal - som inte var så muntert direkt men jag hoppas på den bästa utgång!

 

Jag var ut mitt på dagen på en promenad, ingen blåst så det var riktigt skönt i dag också.

 

För övrigt har jag haft sällskap av TV på morron och under dagen av radions P1 och inte blir jag dummare av det sällskapet.

Nej, jag håller mig ajour med händelserna i Sverige och i världen och det är nyttigt.

Om än det är mycket tragiska nyheter för det mesta, så är det min skyldighet att veta och att inse att jag har all anledning att vara tacksam över min situation.

Samt att hoppas på att många, många flera än jag får anledning att känna på bättring och kunna vara nöjda med sin tillvaro.

 

Men jag måste även få vädra min ilska över tingens ordning just nu.

Jag läste en rubrik i går, som hade satts av Expressen utifrån en intervu de gjorde.

Där den intervjuade yttrade sig ungefär så här: 

Egoister! Kan ni inte tänka på oss!

Det rörde sig så klart om fjällturisterna i Åre, som dragit dit coronasmittan, inte mindre än nio smittade bara igår. 

Och hur många hade de hunnit smitta? Som ska smitta vidare.

 

Håll er hemma innan all sjukvårdspersonal faller som furor i stormen!

Hur kan man vara egoistisk och bara tänka på sig själv och sitt eget höga nöje i den här situationen?

Jag känner verkligen med sjukvårdsperonalen som förväntas stoppa för den här oväntade utvecklingen.

I Stockholm hade de det tufft nog innan detta och fick ändå kastat över sig att det skulle dras ner med 200 läkare och 600 undersköterskor, som hon Svenonius (M) försvarade med att det skulle effektiviseras.

Samma kvinna har nu stått framför kameran i TV beklagat att inte resurserna räcker till på långa vägar.

Då är det svårt att inte kommentera hennes uttalanden alldeles för mig själv.

Och det gjorde jag med eftertryck!

En del är som gåsen, det bara rinner av dem de fel som de gör och de låtsas som att det inte hänt. Det går nog bra om man är nog munvig, som hon.

 

Sedan när jag läser om de här "stackarna" som blir sååå frustrerade över att de inte kan umgås nu på grund av smittorisken.

Och herre jösses, hur kan man bara klaga över såna bagateller?

Jag har varit ensam i över sex år nu och inser att det är jag minsann inte ensam om och det är något som man får göra det bästa av, själv. 

"Kvirhôka!

 

Dagens namn är: Kennet och Kent, grattis till er som heter så!

 

Ha en bra fortsättning på söndagens kväll, vi ses!

Av Elsa Mårtenzon - 21 mars 2020 16:56

 

Solens strålar värmde skönt i dag!

 

Vilket kalasväder det varit i dag!

På sena eftermiddan blev det lite grumligt på himlen men till dess strålande sol, varmt och vindstilla.

Det här har varit absolut bästa vårvinterdagen hittills, enligt mig.

Just nu är det 1 plusgrad och en hel del moln på himlen vid det här laget.

 

Jag har varit ute riktigt länge i dag och det var så skönt när solen värmde som den gjorde. Hoppas att det blir många såna dagar nu framöver.

 

Men nog är det lite lustigt, att nu när de sagt att vi ska hålla oss hemma, då känner jag mig mera ensam än annars.

Jag som är så van att vara ensam och knappt tänker på det.

Men jag är det gärna och beklagar mig inte över det, det är ju en bagatell i sammanhanget.

Och vad lyckligt lottade vi är vi som inte bor i Stockholm, mitt i smitthärden!

Stockholm är för övrigt inget jag saknat någon gång, det räcker att man varit dit och hälsat på några gånger.

 

Det har varit mycket information om coronan i dag också och det är det just nu också, på radion.

Jag retar mig inte på det som en del gör och beklagar sig över att det är överdrivet och för mycket tjat om det.

Jag tycker tvärtom att det är vår förbannade skyldighet att hålla oss informerade.

Och leva efter de föreskrifter vi får.

Men, jag ska ta tillbaka att jag drog till i går med för många som berördes av Volvos stängning av sina fabriker. Det var inte så många som jag skrev och jag tar tillbaka det.

 

Jag har haft ett besök i dag och det var redan klockan sju i morse. Det var välkommet och var av högsta nödvändighet. Det var Anders och han har alltid kommit tidigt på morron. Han kunde ha kommit redan klockan halv fem på morron för då klev jag upp, då var jag less på att ligga vaken, det hade jag gjort sedan halv tre i natt.

Jag har inte legat under dagen för det, för vacker dag för det. Och det gör jag inte annars heller om än det skulle hagla småspik, jag är så rädd om alla dagarna och vill uppleva dem i vaket tillstånd.

 

Jag har också pratat i telefonen i dag, både med Ingrid och Gunnel.

Så inte är det synd om mig, dagen bara försvann!

 

Dagens namn är: Bengt, grattis till er som bär det namnet!

 

Jag har två kusiner som heter Bengt, en bor i Australien och en i Dorotea, men födda i Bellvik.

 

Ha en riktigt bra lördagkväll, vi ses och hej då!

 

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 20 mars 2020 17:20

 

Solsken och vackra moln på himlen under dagen...

 

 

 

En solig fredag med blåst och lite moln här och där.

Natten var stjärnklar och morgonen bjöd på en klar himmel. 

Men det har varit moln av och till under dagen, men för det mesta solsken.

Just nu är det 2,5 minusgrader och blåst, jag r glad att jag får vara inne i värmen.

 

Nu två timmar senare är det 4,7 minusgrader och klar himmel. 

 

Jag var upp på Näsudden på eftermiddan och där blåste småspik och rätt i genom ytterkläderna kändes det som. När jag kom hem gjorde jag eld i spisen och det blev genast varmt och skönt.

 

För nån timme sedan ringde det en bekant som frågade om han och hans dotter kunde komma och hälsa på i morron.

Tyvärr, kände jag att jag måste säga nej. Och nog är det då första gången det händer, att jag motar bort mina bekanta, men kommer de nerifrån landet så kan man ju inte vara säker hur det är ställt med coronasmittan.

De kände sig inte sjuka sa han, men förstod ändå att jag var lite skeptisk. Det har ju visat sig att de kan känna sig friska men ändå bära på smittan.

De skulle komma och hälsa på nästa gång de skulle upp till Norrland, blev vi överens om.

 

I dag har Volvokoncernen meddelat att de stänger ner sina fabriker i Sverige, det rör sig om 60 000 anställda  och igår sa Scania samma sak.

Det låter skrämmande och jag hoppas att det inte blir för så lång tid.

Men inte är det roliga besked för de anställda och för företagen.

 

Nu har jag sett det mesta av sju- nyheterna och en pressträff innan dess.

Det är så skrämmande det man får höra på nyheterna och det sas bland annat att de ekonomiska konsekvenserna kan bli ännu värre än coronasjukan.

Det visades bilder från Italiens modernaste sjukhus, det var förskräckande scener.

Säng vid säng på salar och i korridorer med farligt sjuka patienter och sjukvårdspersonalen håller på att tröttna.

Hur och när ska detta vända?

 

I programmet efter fem pratades om skidanläggningar, helt öppna i Sverige framöver och inför påsken.

Jag hoppas att det införs stängningar av dessa annars får vi en stor spridning i och med påskhelgen och påsklovet, som under sportloven. Då kom smittan från Italiens och Österikes skidanläggnigar. Och det är det vi nu ser facit av det.

Stäng alla skidorter i Sverige nu!!! Ta inga onödiga risker!!! Det räcker nu!!!

 

Dagens namn är: Joakim och Kim, grattis till er som bär de namnen!

 

Ha en riktigt avslappnade och vilsam fredagkväll efter veckans jobb, vi ses!

Av Elsa Mårtenzon - 19 mars 2020 16:33

 

I morron kan jag gärna tänka mig en klarblå himmel, utan överraskande snöskurar.

 

 

Hej igen! Ny kväll, de står på kö tydligen.

Det har varit riktigt busväder i Bellvik i dag, med snöskurar, jättestora flingor som virvlat omkring i blåsten. Ibland så ymnigt att jag inte sett ner till sjön. 

Men som tur är har det varit plusgrader så det finns inget att skotta och det gör inte så mycket att det snöar då, tycker jag.

Solen har tittat fram ibland mellan skurarna och då blir det ju ljusare också av och till.

Just nu är det 0,4 plusgrader och lite luckor i molntäcket på sina ställen.

 

Egentligen skulle jag ha varit i Lycksele på Hörcentralen i dag. Men jag ringde dit kvart över sju i morse och avbokade mitt besök på grund av coronan.

Jag är ju i riskzonen på två vis och hade ingen lust att chansa.

Det hade de full förståelse för. Det är bättre att jag hör lite dåligt några månader till än att jag ska hamna på intensiven och det höll de med mig om och tyckte att jag fattat ett klokt beslut.

Och så skönt det var att stanna hemma, hemkär som jag är!

 

Mary ringde i dag och hon har kommit på varför vi fått en osynlig fiende i detta virus.

Jag höll inte med henne, men vi skrattade gott åt det. Hon tror att till slut kommer sanningen fram enligt hennes teori.

Jag tror att hennes teori är fel, så där är vi helt oense.

 

Men nog är det lite kusligt med denna fiende, vi varken hör den eller ser den! Den smyger sig fram bland befolkningen tyst och osynlig.

En sån här gång får vi vara tacksamma över att bo glest. Än så länge vet jag inte att det finns i vår omnejd och inte vill vi ha hit det heller.

 

Men ändå, nog är det ännu värre med en fiende med vapen. Då mejas hela städer ner och folk faller offer för bomber och vapen av olika slag.

Det här är ett tyst krig som smyger sig fram, men som ställer till en en massa elände ändå i form av nedstängda företag och arbetslöshet och med en förlamad ekonomi.

Men dylik kris har vi varit förskonad ifrån i Sverige i sekler. Och den drar fram inte bara i Sverige utan världen över.

 

Men nånting som väl är ganska lustigt ändå är folkets hamstrande av toalettpapper, i coronans spår.

När Laila var in med posten ikväll sa hon att, till och med i Hoting är hyllorna tomma på toalettpapper. Varför har det smittat alla?

 

Dagens namn är: Josef och Josefina, grattis till er som heter så!

Om det nu finns några med dessa namn, känns rätt så ovanliga.

 

Ha en riktigt bra torsdagkväll, vi ses!

 

Av Elsa Mårtenzon - 18 mars 2020 16:48

 

Jaa, jag sa huvva efter måltiden i dag också, det är sällan numera som jag tycker att det är gott. Men så har jag inga viktproblem heller, det får jag väl se som en fördel då.

 

 

Aprilvädret verkar ha tjuvstartat, det är växlingar i vädret hela tiden på dagarna.

Det börjar med en solig morron men efter ett tag har molnen kommit och ibland är himlen tät med moln, för att i nästa timme skiner solen igen.

Det har inte snöat i dag och inte regnat, men varit plusgrader hela dagen. Och blåst småspik!

I morse var det ett par minusgrader till att börja med.

Just nu under tidiga kvällen är 3,2 plusgrader, ganska mycket moln som solen ibland tränger sig igenom stundtals.

 

Nu två timmar senare visar termometern 0,5 minusgrader.

 

Ja, jag har inte kunnat uträtta det jag hade planerat i dag, jag har suttit i telefonen sedan halv tio i morse till tio över tolv i dag. För det mesta i telefonkö, tur att jag har många korsord på lut.

Fem i tolv fick jag äntligen prata med en kvinna som jag hade nytta av, hon kunde reda ut det hela så tio minuter över tolv kunde jag stänga av mobilen och börja röra på mig.

Det hela slutade med att aprilmånads räkning kommer det att stå 0 kronor på.

Hon erkände att det inte var mitt fel och bad om ursäkt och då nöjer jag mig med uppgörelsen och hoppas verkligen inte att jag behöver ringa Telia någon mer gång, för fy så jobbigt det är att sitta timme efter timme i kö!


Nu varslar företag om uppsägningar i tusental, sviter efter corona.

Till exempel hotell och restauranger gapar tomma på gäster i städerna och det har hänt på en vecka och kommit som en chock för samtliga. Och det är bara ett exempel på en bransch, det finns gott om flera. 

Ja, vem kunde tro att detta skulle hända för ett halv år sedan, ingen?

Det har kommit till oss alla som en otrevlig överraskning, som vi helst skulle vilja vara utan.

 

Dagens namn är: Edvard och Edmund, grattis till er som heter så!

 

Ha en bra onsdagkväll, vi ses och hej då!

 

Av Elsa Mårtenzon - 17 mars 2020 16:48

 

Ett moln, modell lite större...

 

 

Under dagen har det varit olika väder från timme till timme, ibland snöskurar och ibland solsken och flera plusgrader med takdropp.

Morgonen började med helgrå himmel men från mitten av dagen har solen lyckats tränga undan molnen då och då.

Just nu är det 4 plusgrader och blåst, det har blåst hela dagen.

Det är för tillfället många luckor i molntäcket med himmelsblå färg.

 

Jag har varit på sjukan i dag och tagit prover och fått dropp med skelettförstärkande. 

Överallt dit jag varit i Dorotea var det handsprit framme och personalen gick och torkade handtag och bänkar med sprit på grund av coronapandemin.

Och jag hade med mig handsprit i bilen som jag använde mig av.

Vad jag vet har det inte kommit någon smitta till Dorotea, ännu, men det är glädjande att de tagit till skyddsåtgärder, det är bra att det tas på allvar.

 

Igår fick jag en betalningspåminnelse från Telia och där de hotar mig med inkasso.

Jag ringde dit i dag när jag kommit hem från Dorotea och fick sitta i telefonkö i 45 minuter.

Till saken hör att jag brukar betala mina räkningar i tid alltid och vill inte ha med inkasso och kronofogden att göra så jag var lagom förbaskad när jag äntligen kom fram.

För egentligen har jag betalat för mycket för februari. Jag har betalat 1 139 kronor och ska egentligen betala bara 496 kronor.

Men det kom en räkning till strax före det jag skulle betala för februari där det stod:


 "Ursäkta röran, vi bygger om!

Sitt lungt i båten och betala fakturorna som vanligt, allt blir rätt i slutändan när vi är klara med bytet av fakturasystem!"

Då tänkte jag att jag betalar den första på 248,- och den sista på 643,-, de kommer ju att rätta till det så det är ju ingen fara med det. 

Jo, pyttsan, då kommer det en påminnelse och hot om inkasso.

Än har jag inget besked för hon påstod att de hade teknikproblem i dag så hon kunde inte rätta till det.

Men jag ringer igen i morron, sitter i kö och löser korsord som i dag tills jag får svar!

Räkningen skulle vara betald till på torsdag och påminnelsen kom igår.

Förra vintern fick jag ett meddelande från dem att jag hade slut på surf, jag ringde dit och sa, vad är det frågan om?

Det hade inte hänt förut och jag hade inte varit ute på nätet mer än vanligt. Den killen kollade upp det hela på direkten och det var ju fel och han bjöd på nästa månads räkning som kompensation. 

Det var ju sjyst, men tjejer är fegare och inte lika lätta att ha med att göra.

Jag är ledsen att säga det, men det är min erfarenhet.

 

Dagens namn är: Gertrud, grattis till er som heter så!

 

Gertud har förekommit i Bellvik, det är en dotter till Herbert och Viola Östlund i Bellvik.

Hon bor Gävle och var mig behjälplig när jag skrev Bellviksboken, med kartor, hon har jobbat på Lantmäteriverket i Gävle och hade tillgång till kartor bland annat.

 

Ha en fin tisdagkväll, vi ses!

 

Av Elsa Mårtenzon - 16 mars 2020 16:48

 

Lite spridda moln på eftermiddan, men mest solsken...

 

 

Dagen har bjudit på solsken men kallblåst, trots plusgrader.

För det mesta har det inte funnits några moln därovan.

Just nu är det 2,7 minusgrader och solen fortsätter skina.

 

Nu nästan två timmar senare har skymningen kommit och det är 3,7 minusgrader.

 

Den här dagen har det verkligen varit mycket information angående coronaviruset.

Jag har sett två presskonferenser under dagen på TV.

Det har också varit mycket information om detsamma på radions P1.

Det är mycket dramatik nu omkring det hela, börserna sjunker mer än någonsin som det sägs och kommer fortsätta så.

Regeringen har i dag presenterat den största och kostsammaste reformen som  någonsin förekommit i Sverige, för att hjälpa företag och för att rädda jobben, en följd som drabbar dem på grund av pandemin.

 

WHO har sagt idag att nu är det Europa som är den värsta smitthärden och det sprider sig. Dessutom kan ingen säga när det vänder, det står skrivet i stjärnorna, tyvärr.

För Sveriges del är det av naturliga skäl värst i Stockholm. Det beror ju på att det är där det är mest tätbefolkat och att det nu är en samhällssmitta, som betyder att nu sprider sig smittan ute i samhället utan att det går att spåra och testa.

 

Ja, det är bara att hoppas att alla tar sitt fulla ansvar och lyder den information som myndigheterna ger oss. Det ligger ett gemensamt ansvar i det här. Det är så nytt att ingen kan säga att de vet allt, varken proffesorer, läkare eller andra. Det hjälper ingen att kritisera hit och dit, vi måste hjälpas åt alla i samhället.

 

I Bellvik händer det inga nyheter, som jag vet om. Men igår fick jag veta en nyhet i alla fall.

Det kommer att bli bröllop på "gammelskola" i Bellvik på midsommardagen.

Och det händer inte ofta i Bellvik numera.

 

Dagens namn är: Herbert och Gilbert, grattis till er som heter så!

 

I Bellvik har det funnits inte mindre än tre personer med namnet Herbert.

De var Herbert Östlund, född 1909 i Bellvik, Herbert Lindström, född 1913 i Backsvedjan och Herbert Stream, som köpte fastigheten av Sven Sandin och tillbringade med sin familj alla somrar så länge han kunde i Bellvik.

Vilka alla tre med namnet Herbert nu har lämnat jordens vandring och kanske i dag vandrar på gator av guld.

 

Ha en bra fortsättning på måndagens kväll, vi ses och hej då!

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards