oskmar

Alla inlägg den 2 oktober 2019

Av Elsa Mårtenzon - 2 oktober 2019 17:37

 

Det var flera än jag efter Bellviksvägen i dag...

 

 

I dag har det blåst kallt som sjutton, särskilt för mig som fryser väldigt när hösten är igång på riktigt och det är den nu.

Jag såg på förmiddan att det gick snöskurar mot Avaträsk till- men inte här och inget regn heller under dagen.

Just nu är det 3,1 grader plus och ganska mycket moln på himlen. 

Vinden har avtagit en del och kommer från nordost.

 

Nu har jag mina vinterdäck på bilen, det har de fixat på Ok i dag, lätt och enkelt att bara lämna in den där och sitta på en stol och vänta. Och vips så var det klart!

Den här gången har jag hyrt in sommardäcken där över vintern också. Då behöver jag inte besvära någon för att få ut dem eller in dem i bilen, lätt som en plätt. 

Nu behöver jag inte gruva för att det ska vara snö i morron- om jag ska i väg nånstans.

Men jag vill inte ha snö för det i morgondag, absolut inte!

 

Hösten är lite härlig ändå, med alla färgerna och att vara inomhus i värmen. Jag är som en huskatt, jag njuter och spinner när det är varmt och skönt omkring mig.

Alla säger, det är så ljuvligt när det är höst och man kan tända ljus och njuta av höstkvällarna.

Men jag, glömmer att tända ljusen, bara en gång sedan jag gjort klart höststädningen har jag kommit på att jag ska tända ljus. Men det ska bli!

 

Det har runnit en hel del vatten under broarna sedan jag var barn.

Men helt utan upplysningar om hur "allt" gick till, så kan jag tala om att helt bombad var man inte ändå på den tiden heller.

 

Jag var hela nio år innan jag fick syskon och en dag kom Lisa, en av mammas kusiner och hälsade på, sedan jag kommit hem från skolan. 

De satt och "pratade i gåtor", tyckte jag men hängde med ändå, men låtsades inte höra dem.

Till sist säger Lisa till min mamma: 

"Ha du tala om för Elsa att du skrivit efter en liten pojke till Oscar Ahren?

Nä, svara mamma, inte än.

Jag blev tvungen att vända mig bort och flina litegrann i smyg. Men låtsades att jag inget hört fortsättningsvis.

Hur kunde de tro att jag var så dum och gick på att man kunde skriva efter barn från en postorderkatalog?

Jag var ju uppväxt på en bondgård och hade smygtittat när de kom med en ko från byn för att hon skulle träffa tjuren.

Det var strängt förbjudet för mig att gå ut då, jag kunde ju se det förbjudna.

Men när jag hörde det så blev det ju extra spännande och jag stod i köksfönstret i det här köket bakom gardinerna och tittade, men sa inget.

Jag upptäckte också att kor blev tjock om magen så småningom, precis som blivande mammor och räknade ut hur och att det sedan kom en liten söt kalv efter ett tag.

Förstod också att så var det för alla som fick avkommor.

Tro inte, att barn inte vet en hel del, fast de inget låtsas om.

 

Ja, mycket kan man räkna ut alldeles själv- utan upplysningar.

 

Dagens namn är: Ludvig och Love, grattis till er som bär dessa namn!

 

Ha en riktigt mysig kväll inne i stugvärmen, vi ses och hej då!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards