oskmar

Alla inlägg den 6 oktober 2019

Av Elsa Mårtenzon - 6 oktober 2019 17:01

 

I ett huj var 50 brödkakor bakade och det blir en gång till före jul, sa Lovisa.

Det var faktiskt Norton som fick igång det hela. Det gjorde du bra Norton, som "skrämde" igång dem!

 

 

Det var 3,5 grader kallt hos mig klockan sex i morse, friskt.

Under dagen har himlen varit grå, hela tiden tror jag, men ingen nederbörd.

Vinden har varit tämligen lugn, endast en svag rörelse på vattnet. Det har varit 2-3 plusgrader.

Just nu är det 4 plusgrader och helgrå himmel, med ett svagt rosa sken genom molnen.

Nästan vindstilla.

I gårkväll var månen kopparöd och vacker, men inte fullmåne ännu, jag hoppas få se den ikväll också...

 

Två timmar senare och mörkt ute, med illanste röd himmel. Tjusigt!

 

I dag har jag knappt varit ensam alls, det har varit en ganska ruschig dag för att vara hos mig numera.

Lovisa kom redan vid sjutiden i morse och gjorde eld i bagarstugan och sedan har det varit full rulle i stort sett tills för en stund sedan. De har bara bytt av varandra besökarna. Jag kan inte klaga över att jag varit ensam precis, men det brukar jag inte klaga över annars heller direkt.

Lovisa har bakat tunnbröd för första gången och det gick hur bra som helst. Jag hade nästan gett upp hoppet på att hon tänkte lära sig, för det varit väldigt tyst om tunnbrödsbak från hennes sida.

Det var nog Norton som "skrämde" i gång det hela och sedan bara bestämde de sig.

Norton har skött gräddningen och eldningen, Laila har skött mjölsopandet och paketeringen.

Och alltihop har gått som smort och nu tror jag att de kommer fortätta att fixa sitt tunnbröd hädanefter.

Det vore ju synd om inte bagastugan skulle komma till användning.

 

Det har också varit ett gäng trattkantarell- plockare uppe på skogen som kom hit och fikade efter förrättat värv.

Det var Malin, hennes svärmor, Kerstin och Kerstins syster Ingrid, samt Ingrids sambo.

De tyckte det var skönt efter en höstdag i skogen att komma in i spisvärmen och dricka nykokt hett kaffe- då blir man varm.

Svamp hade de hittat så de var nöjda också.

 

Ja, det har varit flera till hit under dagen, så det har rullat på bra.

Det har gått stora gruslass till Knackaitorpet och Anders har varit där med en grävare.

Låjjen har visst haft någon arbetsuppgift där också.

Michael har varit uppe på skogen med en annan av hans grävare och gräver en skogsväg åt Nils Gunnar.

De har tydligen hållit sig "varma" under dagen- ingen söndagsvila denna söndag således.

Det ska väl skyndas på nu innan älgjakten tar vid igen, kanske är det redan nästa helg.

 

Samtalen mellan Nord Korea och USA, på tjänstemannanivå, som var i Stockholm i helgen, avbröts redan i går från Nord Koreas sida.

Det gick tydligen inte gnisselfritt den här gången heller. Jaja...

Det var inte bara för Trump att vissla på Kim Jong Un och sedan gick allt som han ville, han bjuder på motstånd.

 

Och utredningen om ev riksrätt mot Trump är inte klar än heller. Spännande att se hur allt går till slut. Jag tycker det är spännande i alla fall.

 

Dagens namn är: Jenny och Jennifer, grattis till er!

 

Ha en avslappnad och skön söndagskväll för i morron gäller nya tag igen! Hej då!

 

PS/

(Ztig, jag har inte haft tid att skriva ner ditt recept i dag, men det kommer när jag får tid.) DS

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards