oskmar

Alla inlägg den 16 oktober 2019

Av Elsa Mårtenzon - 16 oktober 2019 16:39

 

Det snöar, men inget fastnar på backen, än så länge, tack och lov...

Det kommer nog vad det lider, det är jag säker på.

(Bilden inte tagen i dag)

 

 

Nää, idag kan jag inte skryta på vädret för det har varit gråtrist från morron till kväll.

I morse var det ett par minusgrader och disigt. Under dagen har det gått snöskurar, så gott som hela dagen, men inte tror jag att något av det ligger kvar, det är bara som lite överpudrat än så länge. Grönskan lyser ledigt i genom fortfarande, det är bra, men får gärna vara lite kyla nu, 7-8 grader till exempel.

Varför hör inte vädergudarna efter mig och gör som jag vill???

Just nu är det 0,5 minusgrader och en svag krusning på sjön. Under dagen har sjön varit helblank.

Himlen är fortsatt helgrå och snöskurarna pågår för fullt bland bergen, men inte här.

Nu en bra stund senare är det kolsvart mörker, samma gradantal nu.

 

Nu har takläggaren vandrat vidare till nästa uppdrag, de sinar tydligen inte när man är hantverkare, han är ju dessutom mångsidig och kan lite av varje.

Men inte är det lättaste jobbet, har jag tänkt i dag. Bara att sätta upp ställningarna och plocka ner, lasta för nästa uppdrag och sedan samma visa igen, om och om igen.

Sedan är det ett släpande och klättrande upp och ner hela tiden, att dra upp de långa och tunga plåtarna ensam på taken måste ju vara tungt.

Det så jag till honom i dag när han var inne och fikade.

Nej, det tyckte han inte, det är omväxlande, sa han. Nya platser flera gånger i månaden.

Men samma procedur på varje ställe nästan, sa jag. Nja, det tänker man inte på, svarade han.

Nä, det är klart, han är ung och stark och jag ska ju inte jämföra med hur jag känner nu i den tid i livet som jag är och med den hälsa jag har nu.

Det är härligt att höra att han inte klagar, utan tvärtom tycker att det är ett bra jobb han har. Så ska det låta, det finns nog många kverulanter som det gör ändå.

 

Att det finns ett "stort" skuggsamhälle i Sverige numera, det har vi hört länge nu.

Nu har en kvinnlig journalist forskat om fenomenet, intervjuat en mängd offer och gjort en sammanställning i form av en bok, som i dagarna kommit ut.

Det är bland annat flyktingar som inte fått azyl och som gått under jorden i samhället i Sverige.

Samt människor som blivit hitlurade från länder med svåra förhållanden, som blivit lovade jobb (svarta jobb) med bra löner, boende och allt vad som hör till.

 

Så här långt kan jag konstatera att alla gjort fel, men allra störst fel har de genomusla och genomgiriga arbetsgivarna gjort, som har mage att för egen ekonomisk vinnings skull utnyttja dessa människor under de mest genomruttna förhållanden.

De har inte haft boende, levt som råttor ungefär, i källare, på byggarbetsplatser, i skogen och där de kunnat hitta en undanskymd vrå från övriga samhället. 

Av den lön som de skulle haft och blivit lovad har de fått lämna tillbaka det mesta till "arbetsgivaren", eventuellt har de fått behålla ett par tusen kronor per månad.

Vanligast är det här inom restaurang/ byggbranchen, bland annat.

Vilka svin till arbetsgivare det finns! Helt utan samvete, det är horrribelt!

Hoppas att de nu blir tagna på bar gärning och får stå sitt kast.

Det är ju också långt ifrån schysst mot seriösa arbetsgivare, en mycket osund konkurrens, som lagligen bör beivras vid det snaraste. Fy, fy och fy!

 

Dagens namn är: Finn, grattis till dig!

 

Ha det bra resten av onsdagskvällen, vi ses och hej då!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards