oskmar

Alla inlägg den 20 oktober 2019

Av Elsa Mårtenzon - 20 oktober 2019 17:44

 

Det är härligt när solen stiger på himlen den 20  oktober och det blir en fin dag!

 

 

Det blev ganska bra väder i dag med solsken till  långt in på eftermiddan. Det var 8 grader kallt i morse och idag har det inte blåst så mycket heller.

Natten var stjärnklar och grann. Månen igår kväll var kopparröd, men hade hunnit halveras under tiden molnen varit hopade på himlen. Men igår kväll var den fri och kunde ses.

Just nu är det 3 minusgrader och måttlig vind. Mörkret har hunnit komma och snart syns inte sjön alls. Molnen dominerar därovan nu.

 

Om jag dugde till att hantera en motorsåg hade jag tveklöst sågat ner både häggen och björken som står vid infarten till huset. Jag har varit ute och krattat och kärrat löv från halv elva till halv fyra i dag. Jag skulle galant klara mig utan dessa träd, som släpper mängder med löv varenda höst och i höst särskilt sent också.

Häggen blev inte fri från löv förrän före helgen och så sent som igår sa jag till

Ann Cathrine att, i höst struntar jag i att kratta bort lövet.

Men när jag tittade ut i morse och såg hur bedrövligt det såg ut gick jag och hämtade krattan och kärran, för nu hade solen börjat skina. 

Marken var frusen och hägglöven var frusna och påminde om potatischips och lät likadant när jag krattade i dem. Det är första gången jag krattat sedan löven och marken har frusit, men så blev det i år därför att lövet satt kvar så länge.

Det gick lätt att kratta för de satt ju inte fast i blöt mark, men det är inte lika roligt att kratta nu när det gör ont överallt. Det är min envishet som avgör och att det inte såg så bra ut med allt kvar bara utanför huset.

Den här dagen och sysslan gjorde att jag kom att tänka på när mamma berättade om myrslåttern som de gjorde förr, jag har inte varit med om det.

Det gjorde de allra sist av bärgningen på hösten, den gjordes sedan myren frusit och gräset på den.

Då gick det så lätt att räfsa sa hon, gräset bara gled fram på den frusna myren.

Männen hade extra långa liar då och satte fast något som kallades för "krage" på liarna. Som gjorde att det blev ordentliga "breer" och arbetet flöt på bra.

Det finns en stor gräsmyr som hör till den här gården som tar vid redan bakom bagarstugan och logen, samt längs skogen längre "ystöver".

Inte kunde man väl låta sånt stå oskördat, det var många djurs munnar som skulle mättas, både kor, kalvar, får och getter. Samt hästar, men de var för "ädla" för att behöva äta myrhö. Där bestämde mannen i huset.

På den myren skördades även torv som togs upp och hässjades ute på myran, de hässjorna minns jag mer än väl där de stod. Torven använde man som strö åt djuren, det fanns en torvmaskin ladugårdsladan som jag minns att de hackade eller rev torven i och det dammade som sjutton, för då var den helt torr.

Ja, det gjordes många olika arbetsmoment på en gård och allt gjordes med handkraft på den tiden.

 

Dagens namn är: Sibylla, grattis på namnsdagen!

 

Ha en riktigt bra söndagskväll, vi ses och hej då!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards