oskmar

Alla inlägg den 5 oktober 2019

Av Elsa Mårtenzon - 5 oktober 2019 17:19

 

Gulnade björklöv faller till marken och tar sin sista vila.

Men nästa vår igen då spritter det i nya björkknoppar och allt börjar om igen.

Det eviga kretsloppet på vårt enda jordklot, det finns bara ett så det gäller att vara rädd om det och uppskatta det!

 

 

Det har varit vackert väder i dag med solsken, men inte särskilt varmt. Men sommaren är ju slut och det är nu normalt höstväder, att det är solsken är ju ett plus.

Det har varit lite kylslaget i luften med lite snålblåst i dag också.

Just nu är det 0,3 plusgrader och solen är på nedgång. Lite moln därovan, men på sjön har det lugnat ner sig och den är nästan spegelblank. Skymning är på gång.

 

I dag har Tim och Jan Peter satt snökäpparna upp efter vägen här. Så nu är vi rustade för vinter vad det anbelangar vägen också.

Sedan har de båda varit Knackaitorpet och vad de gjort där har jag ingen aning om.

Tim kom förbi innan de åkte till Hoting, han åt efterrätt med mig och tyckte att den var god så han tog två gånger av den.

 

Sedan sa han: "Måste man ha den i kylskåpet?"

"Jaa, sa jag, den måste stå kallt tills den är uppäten".

Jag anade vad han menade så jag frågade.

Tyckte du den var god?

Jaa svarade Tim.

Vill du ha med dig litegrann?

"Ja, gärna blev svaret!

Det var synd att det var så lite kvar så att jag inte kunde skicka lite till Freja också, men jag gjorde den redan igår. 

Jag får göra den när Freja är med till Bellvik också, annars blir det orättvist, men hennes mormor har kanske gjort efterätt också på lördag.

 

Jag hoppas att han orkade äta middan hos mormor och morfar ändå. Tim och Freja bor där i helgen för deras mamma och pappa befinner sig på annan ort.

 

I dag har jag fått en förfrågan på bloggen om receptet på buding, från en före detta bellviksbo, som hans mamma brukade göra. Han har naturligtvis börjat längta efter sin mammas buding på gamla dar.

I morron ska jag skriva in det på bloggen så att han kan göra den.

Den har nog inte varit vanlig i den familjen, hon är finska och där kanske man inte gjort buding.

 

För övrigt så var han mamma vår "matfröken när jag fick på gamla skolan i Bellvik, bespisningen var hemma i hennes kök.


Vi hade en promenad dit på ca 500 - 600 meter, men det gick bra, vi hann mer än väl fram och tillbaka på lunchrasten och även äta i lugn och ro. 

Lätta fötter springa, tripp, tripp, tripp...

 

På den tiden var det minsann inga halvfabrikat som åkt miltals för att ätas av skolbarn i Bellvik. Nej det var hederlig äkta husmanskost som serverades.

I vuxen ålder var det tre pojkar som berättade att de inte gillade grönsakssoppan så den brukade de ösa bakom diskbänken. Fult gjort! På den tiden var det inte en väggfast diskbänk, utan den gick dra fram.

 

OBS! Det var inga rostfria diskbänkar med vattenkranar och disk/slaskho då.

Vad är det för "fjask"?   Det modet hade inte hunnit komma till Bellvik, men det gick inte så många år förrän det hörde till standarden här också. Så det så!

 

Dagens namn är: Bror, grattis till dig!

 

Ha en trevlig lördagskväll, vi ses och hej då!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards