oskmar

Alla inlägg den 19 juni 2021

Av Elsa Mårtenzon - 19 juni 2021 17:18

 

Så här ser det ut på sjön och det regnar...

 

 

I dag har jag inte sett till solen. Jo, klockan sex i morse, men snabbt kom molnen och sedan har det hållit i sig, tills nu när regnet kom.

Men det är en härlig doft ute nu när det regnar.

Just nu är det 10,6 grader varmt och regnet öser ner rejält nu. Vinden är svag och kommer från norr, men jag ser knappt att det är nordlig, så svag vind är det.

Och det är ju tur!

 

Det var värst vad jag blivit uppvaktad på grund av min födelsedag.

I dag kom Anders med en smörgåstårta och en väl tilltagen present, det har pågått varenda dag sedan onsdag.

Vi var många vid fikabordet idag, som inte varit så vanligt det senaste året.

Men de flesta är vaccinerade nu, utom två av dem som var med.

 

Jag sitter och lyssnar på en intervju på radion med ärkebiskopen. Hon berättar bland annat att hon blivit tvungen att stänga ner sina sociala medier på grund av allt näthat hon blivit utsatt för.

Det var så grova och fula kommentarer att hon inte kan berätta vad, säger hon.

Men nog är det väl fruktansvärt med detta näthat. Att vuxna människor kan vräka ur sig på detta sätt och mot vem som helst.

Varifrån kommer deras hat? Har de det så illa att de måste avreagera sig på andra och människor de inte alls känner.

Som till exempel den här fotbollsspelaren som missade målet i matchen mot Spanien i veckan.

De som hävde ur sig allt hat mot honom skulle inte ens ha stoppat för hälften av vad de fick jobba i 32 graders värme.

Jag läste igårkväll allt hat som folk vräkte ur sig mot Löfven nu inför begynnande regeringskris. 

Och kvinnorna är inte ett dugg bättre i det fallet. Och om de kunde hålla sig tilll sanningen åtminstone, t ex om pensionen, som kvinnorna påstår att de inte fått en krona i höjning, som det lovats.

Och det är då märkligt, jag har fått precis de höjningar som lovats, som inte blivit stoppade i riksdagen på grund av majoritetsförhållandet. Och utifrån de regler som finns. 

Varför har de gjort skillnad på just mig? 

  

Sedan är det ju så här att pensionens höjningar och nivåer beror ju på den tid man arbetat och den lön vi haft under arbetslivet.

Jag undrar om det är någon mer än mig, och av de klagande, som minns när Folkpartisten kom ut ur förhandlingsrummet och jublade över "den underbara natten", när den nya pensionsuppgörelsen var klar, på 80-talet?

Han var överlycklig över uppgörelsen och det skulle väl närmast bli som att skära guld med täljkniven efter den uppgörelsen.

Jaja, jag får pension så jag klarar mig och klagar inte, ändå har jag inte tillhört de högavlönades skara.

 

Dagens namn är: Germund och Görel, grattis till er som bär de namnen!

 

Ha en fin lördagkväll, vi ses!

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards