oskmar

Alla inlägg den 24 juni 2021

Av Elsa Mårtenzon - 24 juni 2021 17:04

 

En vänlig grönskas rika dräkt har smyckat dal och ängar...

 

Ha en riktigt trevlig midsommarhelg!

(Obs! Jag hittade inte den bild jag sökte, den här var inte den lämligaste, men men)

 

   

 

Vädret har inte bjudit på solsken men mycket moln och varmt i luften.

Några korta stunder har solen tittat fram, så helt grått har det inte varit.

Det har varit vindstilla och skönt ute.

Just nu är det 19,5 grader varmt, en stilla sjö och vackra moln därovan med lite blått däremellan.

 

I dag har jag varit inne hela dagen, jag har förberett midsommartårtan till i morron. I många, många år har jag gjort en jordgubbstårta till midsommar. 

Och så bunden som jag är av mina traditioner så blir det ju en i år också.

Inte för att jag tror att det kommer några besökare, men då får jag väl äta upp den själv då eller tills jag är less på den.

Alla far ju bort på midsommar, precis som när det är påsk.

Men jag blir som vanligt numera, hemma.

Om det bara ville bli bra väder så beklagar jag mig inte, men om det regnar då tycker jag att midsommarhelgen är trist.

Tidigare om åren, när allt var som det skulle, brukade vi åka till Norråker på dans eller om det var till Brattbäcken och till Norråker på midsommardagen, ja så var det. Rätt men tvärtom.

Ett år när pojkarna var små åkte Bernhards och vi upp till Hästgetarkullen för att se att solen inte gick ner den natten. Den platsen ligger så högt att där var det fritt fram för solen hela natten, inget var i vägen.

Vi hade med oss matsäck och satt där och surra  och barnen lekte och roade sig i det fria. Och så tömde vi ju matsäcken så klart.

Namnet på det berget kom sig av att där övernattade hästgetaren i en liten koja när han vaktade hästarna på skogen under sommararna.

Om jag inte minns helt fel, så tror jag att en av hästgetarna på den tiden hette Lars Emanuel Modin, far till Ejnar Modin som var rektor i Hoting i många år.

 

Ja, det arbetstillfället blev omodernt tidigt och överflödigt. Det har varit många omställningar över tid. Nu finns det väl bara ridhästar och travhästar, hästarna har blivit en lyxvara numera.

De tidigare hästarna var minsann ingen lyx, de fick göra rätt för sig i skogarna på vintern och bidrog till famijernas överlevnad i allra högsta grad.

 

Fortfarande väldigt ovisst vad gäller regeringsombildningen, det lutar mer och mer mot ett extra val. 

De som har låga oppositions siffror, t ex 2,3% kanske är lite skakis, men ger inte vika. Det kan nog vara lite ovisst med stödröster den här gången, som de klarat sig på många gånger. Det är väl lika bra att de slår ihop sina påsar för gott, det känns lite överflödigt med två partier som många knappt ser någon skillnad på.

 

Dagens namn är: David och Salomon, Grattis till en som bär de namnen!

 

Ha en bra torsdagkväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards