oskmar

Alla inlägg den 16 november 2019

Av Elsa Mårtenzon - 16 november 2019 17:16

 

Rimfrost i träden och en fin morgonrodnad, det är väl en vinterbild.

Snön som fanns i träden i början på veckan den har töat bort, men rimfrosten går också an.

 

 

 

Riktigt klart har det inte varit i dag heller och fritt från dimma. men något klarare än i går. Det var månsken under natten, men inte en klar måne, det fanns hinder i vägen på himlen, synd.

Under dagen lyckades solen tränga sig genom moln och dis som hastigast, men försvann rätt så snart igen.

Det var 14,9 grader kallt som mest i morse och en rodnande himmel som var vacker att se på så länge det varade.

 

I dag har jag inte gjort mycket nytta, ska ta igen det i morron.

Strax före elva på förmiddan kom Maria och överraskade mig. Förra gången hon var här så klagade jag över att bilsätet var så kallt när jag satte mig i bilen, om jag inte startat den i förväg. Och man kan inte ge Maria några "vinkar" förrän hon tar tag i saken och det var inte min mening. Nu kom hon i dag med två runda lurviga stolsitsar som hon skickat efter. Och naturligtvis fick jag inte betala dem heller.

Dessutom kom hon med en jättegod, saftig saffranskaka som vi hade till elvakaffet. Och det var klart att kakan den skulle jag få. Jag sa, du kan ta med dig hem det vi inte äter upp, men nix. Den hade hon ju åt bakat mig, sa hon.

Maria är den snällaste som går i ett par skor.

 

När vi satt och fikade och pratade, samtalsämnen fattas oss aldrig, knackade det på ytterdörren.

När jag gick för att öppna klev det in en karl, som jag inte kände igen utan fick fråga vem han var.

Han hade mössa på sig och då brukar jag inte känna igen de närmaste bekanta heller.  

Den som kom var Lennart Löf, som jag jobbade tillsammans med när jag bodde i Hoting. Det var ett antal år sedan jag träffade honom, men han har varit hit en gång förut efter att vi flyttade hit för nära 34 år sedan. Så när han tog av sig mössan kom jag på vem han var.

Ja, han var ju också en överraskning, det hade jag inte väntat mig att han skulle dyka upp hos mig efter alla år.

Vi satt och surrade och vips så började mörkret komma och han ville inte köra hem i mörker, sa han och åkte.

Maria skulle hem och placera en ljusslinga i ett träd inför advent och ville inte göra det i mörker och så åkte hon hem.

Och kvar var bara jag, som vanligt.

Efter att de åkt var det dags för mig att fixa lite mat, sedan jag hämtat in ved som jag hade ogjort för dagen.

 

Och nu sedan det är kväll tänker jag inte sätta igång med något alls, jag tar nya friska tag i morron.

 

Ja, och så tycker jag ännu mer i dag, fy för Kina. De har lagt ut en giftig text på en hemsida, där de tycker att Sverige inte ska lägga sig i Kinas och alla kinesers lagar och regler.

Detta var inte ordagrant vad det står på hemsidan deras, men samma andemening ungefär. Väldigt kaxigt var det i alla fall.

Jag säger i dag som igår, skicka hem ambassadören!

Samtidigt som vi vet att det kan kosta Sverige dyrt, det finns svenska företag i Kina. Och är det något kineser är, så är det hämnlystna.

 

Dagens namn är: Vibeke och Viveka, grattis till er!

 

Ha en trevlig lördagskväll, vi ses och hej då!

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards