oskmar

Alla inlägg den 27 november 2019

Av Elsa Mårtenzon - 27 november 2019 17:22

 

Solsken i dag, lågt på himlen nu före jul. Men naggande god ändå...

 

 

En ljusare dag har det varit, för solen har gett den ljus. Härligt!

Det har faktiskt varit lite vinter i dag, med 14 grader kallt i morse. När jag vaknade under natten kunde jag blicka mot en stjärnklar himmel, det har det inte varit för mycket av på sistone.

Just nu är det 15,5 minusgrader, tyvärr ser jag inga stjärnor, men de kanske kommer.

 

I kväll har Laila fixat lysröret i badrummet, men jag kan inte trycka på lysknappen och släcka den. Men nu får den lysa natt och dag tills jag fått tag på en ny, det är något som glappar och jag tänker inte ta risken att den svartnar igen.

 

I morron ska jag byta köksgardinerna till julgardiner, det närmar sig. Det blir roligt med ombyte och vi behöver verkligen advent i mörkret som råder nu, med korta dagar som följd.

Fast den här dagen har inte varit lika kort som tidigare eftersom solen varit framme.

Det är verkligen vederkvickande med solsken, alla årstider.

Men, vintern skulle kännas väldigt lång och tråkig utan advent och julen.

Nu är ändå inte julen lika betydelsefull som jag tyckt tidigare när vi var alla på julafton och det fanns småbarn med på julafton.

Det finns mindre barn nu också, Tim och Freja, men vi är mer uppdelade nu på var sitt ställe, förut var vi alla på ett ställe och här hos oss, på julafton.

 

När mamma levde var vi hela 21 stycken en julafton hos henne, det var ändå kanske lite väl mycket. Det var olika omständigheter som gjorde antalet den julen och mindre trevliga omständigheter dessutom.

Det blev inte mycket tid för att umgås och prata med varandra då. Mamma, Gunnel, Anna Greta och jag höll oss mest vid spisen, maten, dukningen och disken.

 

Och alltid när alla ätit, fått julklappar och tomten gått sin väg, allt är bortstökat och klart, ja, då då har det kännts lite snöpligt. Det gick över så fort och som man har stressat för att allt skulle bli så bra som möjligt.

Det var ju ändå julaftonen som var höjdpunkten och så gick det så fort!

 

Hur den här julen kommer att fortlöpa vet jag inte än, det får jag väl se. Jag har inte så stora krav numera heller.

 

Dagens namn är: Astrid och Asta, grattis till er som fått de namnen!

En av mina kusiner som hette Astrid föddes i det här huset. Det var då mamma försökte lura mig att det var en tant som kommit hit med henne under natten.

Men se det trodde jag inte på!

Jag var inte så lätt att lura då heller, fast bara fem år.  

 

Ha en fin fortsättning på onsdagskvällen, vi ses och hej då!

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards