oskmar

Alla inlägg den 21 november 2019

Av Elsa Mårtenzon - 21 november 2019 18:26

 

Dis och dimma i dag...

 

 

 

Hela eftermiddan har jag varit utan internet, men så helt plötsligt så fanns det här. Det tog sig väl inte genom den tjocka dimman utan fick ta i som tusan och då bet det till slut.  

 

Det har varit en dag med lite färg i naturen, mest dis och dimma, då är det inte särskilt färggrant.

Nu är det kväll och mörkt och ännu mindre färg.

Just nu är det 0,2 minusgrader, på väg mot plusgrader igen alltså. Det var 3 grader kallt i morse i alla fall, men enligt YR så blir det plusgrader igen i helgen.

 

Det är jättehalt ute nu, det har "issne" i dag, om du vet vad det är. Då blir allt ute belagt med en ishinna och därmed jättehalt. Bilen står här ute helt överdragen med is, men den tinar väl nu när det blir plusgrader, det brukar inte vara så lätt av skrapa av sån is.

Ja, det är som det är, ingen ordning.

 

I morse när jag var i färd med att köra runt"snabeldraken" bultade det på dörren och jag fick besök. 

Det var Jan Peter och Kalle. Jan Peter har varit hit och fraktat ved till bagarstugan för Malin, LG och Ann Cahtrine ska baka deras jultunnbröd på lördag.

 

Kalle är en halvbror till Göte som inte varit hit på 3-4 år, men idag var han med.

När de hade åkt hade jag tänkt baka, men det blev telefonprat och för länge så jag har skjutit på det tills i morron.

Det här med att skjuta upp saker och ting är inte det bästa man gör, det brukar hopa sig på slutet då, men i morron ska jag skärpa mig.

 

Apropå allt överdraget med is så har jag en upplevelse från tiden när jag jobbade.

Vi skulle med färja till Finland, åkte till Umeå på fredagsmorgonen, vi var i Umeå tills på sena eftermiddan när vi gick ombord på färjan som skulle gå mot Vasa.

Det var en fredag med unika väderförhållanden och hela staden Umeå var överdragen med en glasklar ishinna, ganska tjock och allt bara glittrade i allt ljussken.

Alla björkar stod där på rad och glänste och det klirrade om de isiga grenarna i blåsten, otroligt vackert var det.

 

Det blev mindre trevligt på färgefärden sedan, det blåste kraftigt och vi gick på grund.

Där fick vi stå både länge och väl och mot morronsidan kom en annan färja som vi fick flytta över till. Det var tur att inte Estoniaolyckan hade hänt innan, då hade det nog kännts ännu värre att stå där ute i blåsvädret.

Det här var under den tiden TV- serien Rederiet gick på  TV på fredagkvällar och då var inte Malin så många år. Hon hade suttit och väntat hela tiden på att hon skulle få se farmor på Freja, men icke.

Jag har inte åkt färja efter den historien, vi fick gratisbiljetter från rederiet för att göra en resa i bättre förhållanden. Men jag tackade nej och gav bort min biljett.

 

Dagens namn är: Helga och Olga, grattis till er!

 

Ha en fortsatt bra torsdagskväll, vi ses!

 

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards