oskmar

Alla inlägg den 19 november 2019

Av Elsa Mårtenzon - 19 november 2019 16:56

 

Kolla hur det ser ut på sjön nu efter tövädret, fullt med vatten...

 

 

Hej igen!

Förbaskade väder som aldrig kan vara som jag vill ha det. I dag har det regnat flera gånger och varit ett par plusgrader. Det är inte vad jag beställt.

I gårkväll föll det stora lapphandskar ibland och ibland mindre modell på flingorna.  Jag trodde det skulle fortsätta så i dag också, men det gick över i regn.

Ett litet tag under morron kom det stora blaffiga flingor men det räckte inte alls länge.

 

I morse, jättetidigt kom Anders med traktorn och tog bort snön upp till landsvägen och då trodde jag att det snöat minst ett par dm när han var ute den tiden.

Jag gick ner och tände gårdslampan och i köket, då hade jag legat och läst ett bra tag redan och gick upp igen för att fortätta läsa, eftersom det inte gick att somna igen.

Vid halv sex kom Anders och ropade i dörren:

"Hur är det med dig? "

Vadå, sa jag

Jo, då hade Michael ringt till Anders och sagt han skulle fara hit och kolla om jag var sjuk innan han åkte till Stockholm. Han skulle nämligen köra dit tidigt på morron och det visste Michael, men inte jag. Därför extra tidigt snöplogande.

Michael trodde jag blivit sjuk, men som tur var var det inte så och jag är ju glad att de bryr sig så klart.

Men Michael åker redan halv sex på jobbet och då brukar det inte lysa hos mig, därav hans oro.

Jag tror nog att Anders tyckte det skönt att jag var på bena, han kunde ju köra till Stockholm som planerat, han hade inte heller bästa föret att köra i.

 

Just nu är det 2,3 plusgrader och fortfarande klabbsnö som det droppar ur från taken. Jag håller tummarna så att snön fryser fast på ladugårdstaket ikväll och i natt, det hänger en lång "jalusi" utöver dörren och väggen där.

Det klafsar ner stora sjok snö från hustaket då och då, för det är nytt och blank och åker lätt av, men inte på ladugården.

 

Nu tänker jag berätta, utifrån en kopia av ett gammal papper jag har kvar sedan min "forskartid".

Du ska få höra hur man värderade en städerska 1905 i november. Då skickades nämligen en räkning till Kramfors Aktiebolag som lyder så här:

 

"En skjuss för Lärarinnan, ( sedan går det inte alls tyda vad det står för namn, det var inte värsta pennfäktaren eller rättstavaren) från Hoting 4, 25 kr.

 

För skurning av skolan, (oläsligt igen)                               75 öre

Summa kronor                                                                 5,00 kr

 

Bellvik den 29 desember 1905"

 

Inte min stavning. Det var inte stora pengar man tjänade, framför allt inte på att städa skolan. Det är den skola jag så småningom gick i som barn.

Ett stort trägolv i skolsalen, som hon säkert fick gå på knä och borsta rent med borste och såpa och ett likadant trägolv i korridoren, rätt så stort även det. Plus mycket annat som skulle skuras rent. Ett riktigt slitjobb för 75 öre!

Hästkjutsen var ju betydligt bättre värderad i jämförelse. Jag tror knappast att den tog lika lång tid att göra och mycket lättsammare. Där var det ju hästen som gjorde jobbet!

Till saken hör, som även hade betydelse i det här fallet var ju så klart, att det var en kvinna som gjorde städjobbet, lågt värderade på den tiden.

I många fall är kvinnors löner lägre än männens, fortfarande. Det går långsamt, men det har gått framåt ändå, om man jämför med allt annat. Men kvinnorna har med tiden lärt sig att ställa krav, det gjorde de nog inte 1905.

 

Jag undrar hur mycket i varor man fick för 75 öre 1905?

Jag kollar i Bellviksboken i en beställning morfar gjorde när han hade affären och ser att han beställt 40,7 meter klänningstyg som han betalat 43 kronor och 96 öre, det var i november 1925.

Kanske fick städerskan råd att köpa sig ett klänningstyg?

 

Dagens namn är: Elisabet och Lisbet, grattis till er som har de namnen!

 

Ha en bra tisdagkväll, vi ses!

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards