oskmar

Alla inlägg den 30 november 2019

Av Elsa Mårtenzon - 30 november 2019 17:31

 

Skymningdags med fina rosa små moln som svävar över bagarstugan, som knappt syns i det begynnande mörkret...

 

 

Det blev en dag till med solsken. Der har varit en fin dag med endast 7-8 grader kallt och ingen snö alls. 

Men det verkar som att nytt mildväder, blåst och snöfall är på ingång, enligt väderrapporterna.

Just nu är det 9,2 grader kallt. 

 

Jag har frågat mig flera gånger i dag vad jag håller på med, men jag har inte fått något svar, så då är det väl bara att köra på då.

Jag hade tänkt att avsluta ikväll med att göra en pepparkaksdeg, men det får vänta tills i morronbitti, då tar jag nya tag.

 

I dag har jag lyssnat på Släktband, som så många gånger tidigare, på radions P1.

Det var en man som berättade om, jag tror han sa sin farmor, som hade för sig att hon var av  "fin släkt" och hade kommit på att hon skulle släktforska. Hennes familj hade med åren fått det ganska gott ställt och hon misstänkte att det gällde långt tillbaka i tiden "förmögenheten" hade grundats, om det visste hon inget.

Hon satte igång med sin forskning med stor iver och det tog sin runda tid.

Men när hon var klar ville hon inte alls prata om vad hon kommit fram till.

Han som berättade i dag hade blivit nyfiken och efter sin farmors dagar började han nysta i släkten bakåt och det kom fram saker som han förstod att hans farmor inte gillat, inga olagligheter, men lite barn utom äkteskap och med pigor hit och dit.

Ja, det är inte lätt att försöka vara fin i kanten och göra upptäckter som inte faller i god jord.

 

Jag blev själv ut för ett missnöje när jag skrivit Bellviksboken, en berättelse som inte direkt gladde en av läsarna.

En dag hade hon ringt sin systerson och beordrat honom att omedelbart komma och hämta boken och hon hade varit väldigt upprörd.

När han kom hade hon sagt: "Jag förstår inte var människan fått allt ifrån?!

Och ändå gällde det här en helt vanlig auktion och en arvssituation i släkten., som var helt i sin ordning.

Jag hade dessutom skrivit att jag berättat utifrån en muntlig berättelse och kunde därför inte ordagrant garantera sanningshalten.

Min mormor, farmor och även min mamma hade varit där och då hade hon varit nio år, det var från dem jag hört det berättas. 

Men som sagts, det hela var helt i sin ordning och absolut inget som någon behövde skämmas för. Men ska man vara fin i kanten så...

Tänk om jag skulle berättat om allt jag fick höra när jag var ute och intervjuade för att få ett rikare innehåll i boken. 

Det var mycket jag undvek att skriva ner för att det var av det känsligare slaget och som ingen skulle mått bättre av att behöva läsa.

 

Dagens namn är: Andreas och Anders.

Grattis till er båda, min son Anders och systerson Andreas!

 

Ha en fin fortsättning på lördagskvällen och en fin första advent i morron, vi ses!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards