oskmar

Alla inlägg den 24 november 2019

Av Elsa Mårtenzon - 24 november 2019 17:50

 

Det här är gårdagens bagare, Malin och LG. I dag har jag inte tagit några bilder, det var så dåligt väglag till bagarstugan att jag backade ur. Latmaja, det är jag...

 

 

Fy vilket tråkigt väder, varenda dag nästan.

Nu vill jag att det blir kallt och med lite ren vit snö på det, men bara lite. Och sedan kallt dag efter dag.

Det är så gott som mörkt hela dagarna, inte vanligt dagsljus i alla fall. Den snö som ligger kvar är som en skum och man sjunker ner när man går i den.

Just nu är det 0,8 plusgrader och på sjön är det massor med vatten, det ser inte ut som att det är frusen sjö.

I dag är det en månad till julafton, men någon analkande julstämning får man inte av detta väder.

Nästa helg första advent, men julkänslan, hur ska den kunna infinna sig när det ser ut så här?

 

I dag har det varit andra i bagarstugan som bakat julbrödet.

Ett betydligt mindre gäng än i går. Det är Ingrid och Nils Gunnar som slitit och släpat där och har nog bakat mot ett hundra kakor.

De var snälla nog och bakade 10 påsar tunnbröd till mig också. Det lilla jag bakade för ett tag sedan är det inte mycket kvar av.

En jul utan tunnbröd är otänkbart för mig, vad ska jag då lägga julskinkan på?

 

På den tiden jag bakade och sålde tunnbröd var det många beställningar inför julen, det är inte bara jag som tycker att man ska ha tunnbröd till skinkan.

 

Men det är mycket som jag har prutat av på när det gäller julen. I början när vi bodde här lutade vi fisk till jul. Det gjorde jag i Hoting också så klart.

Här på Näset lade vi  den i blöt i sjön, Göte högg upp en vak och ställde ner en korg med torkad fisk i vaken, en vecka ungefär.

Sedan tog han upp den och vi lade ner den i lut tills den var lagom uppsvullen. Mamma sa att man skulle kunna nypa i genom fisken lätt med tummen och pekfingret, då var den färdiglutad.

Efter det skulle den vattendragas tills all luten var borta och den var vit och genomskinlig. Då gick det åt mycket vatten, byten varje dag. Det gjorde vi inte ute i sjön så klart.

Nu sedan jag blev ensam köper jag en förpackning färdiglutad och den köper jag till nyår. 

Förr saltade jag skinkan själv också och kokade den själv.

Nu är det så bekvämt att jag köper färdigkokt skinka och behöver bara griljera den.

Jag har varenda gång haft tur med den färdigkokta skinkan, men jag vet dem som inte haft samma tur, den har varit torr eller den har inte varit riktigt kokt.

Ja, det finns saker som har underlättats med åren, idag har jag inte ens bakat tunnbrödet själv.

Och hugger inte ens julgran numera, det går bra det med. Det trodde man ju inte förr, det skulle ju dofta gran.

I morron ska jag baka lussekatter i alla fall, det gör jag sjäv helt och hållet.

 

Dagens namn är: Gudrun och Rune, grattis till er som bär dessa namn!

 

Ha en fin fortsättning på söndagens kväll, vi ses!

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards