oskmar

Alla inlägg den 25 november 2019

Av Elsa Mårtenzon - 25 november 2019 17:25

 

Nu ska jag paketera och lägga lussekatterna i frysen. Och äta upp en, jag gillar dem

nämligen, en av mina julfavoriter...

 

 

Hej igen!

Ja, den här dagen har varit lika grå som dagen i går och med mycket dis och dimma, med dålig sikt som följd.

Det har varit plusgrader hela dagen och är ganska halt och slirigt ute och ojämt underlag, med mycket spår och knölar. Man får hålla tungan rätt i munnen.

Just nu är det 0,9 minusgrader och det faller lite jättesmå snöflingor.

 

Oj, oj, nu det varslats massor av personal på flera sjukhus i Stockholm igen. Den läkare som det nyss gjordes en intevju med var mycket bekymrad.

Och den politiker som intevjuades skyllde bland annat på skatteomfördelningen till glesbygden. Det är klart att det kändes bra för henne att skylla på dem som redan "ligger", kommuner i glesbygden som ligger illa till ekonomiskt .

Skyll på Nya Karolinskas våldsamma slöseri och den uppmärksammade jävsituation som gjort att pengar formligen runnit iväg utan hejd! 

Och som hittills står för de största varslen.

 

I dag har jag bakat lussekatter och då är det fritt fram för många tankar medan man trillar till dem.

Men jag fastnade ändå bland saffran och bullar i tankarna.

Jag kom att tänka på att Göte totalvägrade att äta saffransbullar i alla år, han smakade dem inte ens så jag fick baka andra bullar till honom när det var jul.

Han förklarade sin vägran med att han föråt sig på dem när de förr kom hem från begravningar och hade med sig saffranskransar hem som blivit över.

Men jag har mina funderingar om det? Jag kan inte minnas en enda saffranskrans från det jag var barn.

Och vad jag minns så bakade inte mormor och farmor saffransbullar, på den tiden.

Mamma bakade inte heller med saffran förrän ganska sent, det hade helt inte inte slagit i genom då.

Så småningom bakade mamma med saffran till jul, men hon gjorde inte lussekatter utan flätade längder, saftiga och porösa med pärlsocker på.

Det var döttrarna som drog till med lussekatter. Mamma hade inte tid att stå och trilla och trilla och trilla omkring hundra lussekatter till jul. Det var så mycket annat hon skulle göra, som var tvunget.

 

Men en lyckades "lura" i Göte en lussebulle, och det var Malin. När hon var barnledig åkte vi ofta till henne när vi var till Dorotea och handlade. 

Strax före jul hade hon bakat saffranbullar när vi kom och hon dukade fram dem till kaffet.

"Nu måste du ta en saffransbulle farfar", sa hon och flinade lite snett, hon visste om hans vägran inför det bakverket.

Och det gjorde han utan knot, och jag tror att han tyckte den var god också, men sa inget.

Det var nog en fix idé han fått, att han inte gillade saffran.

 

Dagens namn är: Katarina och Katja, grattis till er som heter så!

 

Se till att ha en bra måndagskväll, vi ses och hej då!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards