oskmar

Alla inlägg den 3 oktober 2023

Av Elsa Mårtenzon - 3 oktober 2023 17:36

 

 

Halv sju i morse!

  


Kväll igen!

I morse var det dimma och nära noll grader, men så småningom blev det vackert väder med solsken.

Igårkväll var det fullmåne och vackert då också, säger jag som älskar månen. Just nu är det 7 grader varmt med en svag vind som kommer från sydost.

Himlen är i det närmaste helt klar så när som på några molnslingor över horisonten.

 

Dimman flyger och far, så till slut försvann den och det blev solsken!

    

Ja, det blev en skjutning idag också och inte blir man förvånad längre heller. 

Jag blir nog mer förvånad om det skulle inträffa en dag utan skjutningar, sprängningar eller bränder. Den här gången i Malmö, där det varit lugnt ett tag, men plötsligt så händer det igen.

 

 

Färgklickar lite här och där, glad så länge jag har dem!

 

Men jösses vad glad jag är att jag inte har något ärende till Paris, där det kryllar av vägglöss, fy!

Numera verkar det vara ganska vanligt igen med löss, huvudlöss som skolbarn och dagisbarn kan bli smittade med. Jag har aldrig behövt ens se en lus, tack och lov.

Men jag minns när jag var barn och en av pojkarna på skolan en dag upptäcktes med huvudlöss, jag gick stora krokar förbi honom och hade bara hört talas om ohyran i fråga.

Det var på två ställen i byn som det fanns löss, det hade vi alla hört på ena stället både vägglöss och huvudlöss. På den tiden var alla övertygade om att det berodde på bristande hygien, det var mycket skamligt om man blev smittad med ohyran och hem med den.

När jag kom hem på eftermiddan berättade jag för mamma att den här pojken hade löss och hon blev smått panikslagen. Hon satte en vattenkittel på spisen och sedan skulle det skrubbas, hon skulle väl förebygga så att jag inte drabbades eller kanske hade jag redan fått lusägg på mig, gnetter, fasade hon för.

  

Sedan skrubbade hon skallen på mig så jag trodde huvudsvålen skulle lossna.

Jag hade nog inte blivit smittad, iså fall skulle lössen kunnat hoppa ett par till tre meter för jag hade sett till att vara på långt avstånd hela dagen. Nästa dag hade hon varit på affären och köpt en luskam och när jag kom hem från skolan på eftermiddagarna ett långt tag efter uppståndelsen skulle det kammas noggrant varje dag. Men jag har inte fått någon lus än i denna dag!

  

Numera sägs det inte bero på ohygien utan att det är utlandsturisterna som kommer hem med dem i sina resväskor och det kan bli många resväskor fyllda med löss.

    

Dagens namn är: Evald och Osvald, grattis till er!

 

Ha en fortsatt bra tisdagkväll, vi ses!

 

Halv sex ikväll såg himlen ut så här.

Hej då!

      

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards